Česká Třebová — Již několik let slýcháváme téměř pravidelně od představitelů Pardubického kraje a zejména města Česká Třebová žádosti, aby na tamějším nádraží zastavovalo více vlaků vyšší kvality. Odůvodnění z úst politiků bývala různá — od účelnosti investice do nového dopravního terminálu před nádražím, přes důležitost města jako údajného spádového dopravního uzlu, až po nedostatečnou kvalitu vlaků nižších kategorií. (Připomeňme zdejší rozsáhlou debatu v nedávné minulosti či zamyšlení nad tím, že Česká Třebová nepotřebuje více vlaků.) Ať už však byly tyto argumenty pravdivé či nikoliv, zastavování vlaků vyšší kvality se v České Třebové s příchodem nového grafikonu opravdu s největší pravděpodobností rozšíří, a to dokonce i o vlaky soukromého dopravce.
Jak totiž vyplývá z projednaného návrhu jízdního řádu na příští rok, ve městě nově zastaví všechny vlaky v relaci Praha – Brno – Břeclav (– Rakousko/Slovensko), zatímco doposud zde stavěla pouze jejich část, která naopak projížděla stanici Kolín. Jízdní doba mezi Prahou a Brnem se přidáním zastávky pro žádný z vlaků nezmění, kritici však poukazují hlavně na snížení stability jízdního řádu a dostatečnou obslužnost sídla jinými vlaky. Daleko větší překvapení ale již před několika týdny přineslo zjištění, že v České Třebové bude zastavovat také soukromý dopravce RegioJet, který přitom tuto zastávku dlouho odmítal a dříve upřednostňoval sousední Ústí nad Orlicí. Původně se navíc objevovaly také spekulace, že v České Třebové budou zastavovat i vybrané vlaky SC Pendolino, což ale nakonec nebylo potvrzeno.
Další změnu v zastavování vlaků v Pardubickém kraji přinese od prosince soukromý dopravce LEO Express, který ze svých stanic vynechá Pardubice a naopak přidá v Olomouckém kraji zajíždění s úvratí do Přerova.
Zdroj: ROPID, Pardubický deník
| 13.9.2013 (6:00)
Pokud tady někdo uvádí jako argument, že při cestě z Budapešti do Třebové musí hodinu čekat v Brně na nádraží, tak z Kolína platí prakticky to samé pro cesty do Vídně...
To je pravda, a proto by třeba mně vůbec nevadilo, kdyby v Kolíně i v ČT zastavovaly všechny EC. (Už třeba jenom proto, že když chce člověk jet z ČT do Kolína, kde k těm EC jsou rozumné přípoje, tak je to prakticky nemožné.) Zastavování všech EC v ČT proto beru jako slušné zlepšení; zastavování všech EC i v Kolíně by byl krok k "dokonalosti". :-) Největší pitomost je totiž zřejmě současný stav, kdy se Kolín a ČT projíždí "na střídačku", neboť jízdní doby stejně musí počítat se zastavením...
Praha 1246 000 obyv. 2× (hl.n, Holešovice)
Středočeský kraj 1279 000 obyv. 0× nebo 1× (Kolín)
Ústecký kraj 828 000 obyv. 2× (Ústí n.l., Děčín hl.n.)
Pardubický kraj 516 000 obyv. 1× nebo 2× (Pardubice hl.n, Č. Třebová)
Olomoucký kraj 639 000 obyv. 3× (Olomouc hl.n., Hranice n.M., Přerov)
Moravskoslezský kraj 1230 000 obyv. 3× (Ostrava Svinov, hl.n., Bohumín)
Zlínský kraj 589 000 obyv. 2× (Otrokovice, Staré Město u U.H.)
Jihomoravský kraj 1166 000 obyv. 3× (Brno hl.n, Břeclav, Hodonín)
Vysočina 0×, Karlovarský kraj 0×, Plzeňský kraj 0×, Liberecký kraj 0×
A že je i v současném grafikonu dost vaty jsem poznal na vlastné kůži asi před dvěma měsíci, kdy ve večerních (spíš nočních) hodinách cca. 2 hodiny zpožděný EC do Vídně stihl úsek ČT-Brno o 12 minut rychleji než je běžná doba. Do jaké míry v rozporu s předpisy nedovedu posoudit, ale odsýpalo to o poznání rychleji než běžně...
Ještě během tohoto víkendu rozjedu kampaň za zastavování všech vlaků EC na trase směr Brno v Kolíně. Oslovím představitele města a představitele okolních měst. A také České dráhy a ministerstvo dopravy a budu chtít jasné vysvětlení, proč v České Třebové má stavět každý vlak a v Kolíně každý druhý. A chci vidět tu "spádovou oblast" Česká Třebová. Ať mi nikdo netvrdí, že důvodem pro stavění je, že se tam rozdělují 1. a 2. koridor, protože NIKDO (bez režijky, kdo si musí jízdenku platit) nepojede z Ostravy do Brna (Vídně, Bratislavy) s přestupem v České Třebové!.
Pokud proti zastavování v Kolíně chce někdo argumentovat tím, že stejně nejčastější přepravní směr v takovém vlaku bude Kolín - Praha nebo Kolín - Pardubice, tak to samé platí o České Třebové, kde nejvíce cestujících v tom vlaku pojede do Pardubic.
Navíc já těmi vlaky jezdím pravidelně a vím, že třeba do Hungarie (směr Berlín) v Kolíně přistupovala tak čtvrtina lidí oproti tomu, kolik jich v Kolíně vystoupilo a z těch vystoupivších ještě víc než polovina okamžitě utíkala směr 5. nástupiště (tedy na vlaky směr Nymburk, Česká Lípa a Rumburk).
Pokud tady někdo uvádí jako argument, že při cestě z Budapešti do Třebové musí hodinu čekat v Brně na nádraží, tak z Kolína platí prakticky to samé pro cesty do Vídně (s tím rozdílem, že v Kolíně zastavují ve směru do Vídně Mahler a Vindobona a ve směru z Vídně Vindobona a Smetana). Samozřejmě kolik lidí denně potřebuje jet z Kolína do Vídně, ale zase, kolik lidí denně jede z České Třebové do Budapešti?
Osobně, vzhledem k tomu, že to nezvýší jízdní dobu ani o minutu, mi zastavování v České Třebové nevadí. Ten vlak bude moci obsloužit více lidí. Žádné nepohodlí spojené s další zastávkou nevnímám (a osobně na lidi působím tak negativně, že vlak většinou musí být vagón stoprocentně obsazen, aby si vedle mě někdo sednul :) ). Ale to samé (nezvýšená jízdní doba) platí i u Kolína, kde je navíc mnohem větší spádová oblast. Co mi ale vadí, tak to je fakt, že o tom, kde bude vlak zastavovat, rozhoduje skutečnost, že dané město je bydlištěm hejtmana kraje a generálního ředitele Českých drah. Tedy to, že když v tomhle státě něco potřebujete, tak musíte mít známé na správných místech!
Město má asi 15 tis obyvatel, Kolín aspoň 30 tisíc.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










