Praha/Brno — Soukromí dopravci RegioJet a LEO Express v minulých měsících oznámili zájem o provoz na Slovensku. LEO Express si však stále není jistý, zdali vstoupí na trh ve spolupráci se ZSSK, nebo jako přímý konkurent, což podtrhují i slova Petry Valentové, tiskové mluvčí LE: „Stále platí dvě varianty vstupu na trh, a to buďto v kooperaci se ZSSK nebo na vlastní komerční riziko.“ A to i přes fakt, že ZSSK v této souvislosti začátkem června zaujala poměrně jasné negativní stanovisko. Oproti tomu RegioJet se v současné době vymezuje vůči ZSSK jako jasný konkurent s již avizovanou agresivní cenovou strategií (Bratislava — Košice od 10 €). Po řadě spekulací z různých zdrojů dostává jasnější obrysy i hnací vozidlo pro vedení vlaků RegioJetu na Slovensku. Petra Nováková, tisková mluvčí Student Agency a RegioJetu, oficiálně potvrdila, že: „…pro žluté vlaky RegioJet na Slovensku plánujeme používat elektrické lokomotivy Bombardier Traxx.“ Níže v článku naleznete výtah jízdního řádu vlaků RJ z návrhu grafikonu vedení vlaků ŽSR pro rok 2015.
Předběžný jízdní řád spojů RJ na Slovensku
| Stanice/Číslo vlaku | REX 401 | EC 1003 | REX 403 | REX 791 | REX 405 | EC 1011 |
| Bratislava hl.st. | 5.50 | 11.50 | 15.37 | 17.50 | ||
| Trnava | 6.17 | 12.17 | 16.04 | 18.17 | ||
| Trenčín | 6.57 | 12.57 | 16.45 | 18.57 | ||
| Považská Bystrica | 7.27 | z Prahy | 13.27 | 17.15 | 19.27 | z Prahy |
| Žilina | 7.57 | 12.59 | 13.57 | 17.47 | 19.57 | 20.55? |
| Vrútky | | | 13.16 | | | | | | | | |
| Martin | ) | ) | ) | 18.09 | ) | 21.17 |
| Ružomberok | 8.37 | 13.43 | 14.37 | 20.37 | ||
| Liptovský Mikuláš | 8.55 | 14.01 | 14.55 | 20.55 | ||
| Štrba | 9.23 | 14.29 | 15.23 | 21.23 | ||
| Poprad-Tatry | 9.37 | 14.44 | 15.37 | 21.37 | ||
| Kysak | 10.31 | 15.40 | 16.31 | 22.37 | ||
| Košice | 10.43 | 15.52 | 16.43 | 22.43 |
| Stanice/Číslo vlaku | REX 790 | EC 1006 | REX 400 | EC 1010 | REX 402 | REX 404 |
| Košice | 5.17 | 8.08 | 11.17 | 17.17 | ||
| Kysak | 5.30 | 8.21 | 11.30 | 17.30 | ||
| Poprad-Tatry | 6.23 | 9.16 | 12.23 | 18.23 | ||
| Štrba | 6.37 | 9.30 | 12.37 | 18.37 | ||
| Liptovský Mikuláš | 7.04 | 9.58 | 13.04 | 19.04 | ||
| Ružomberok | 7.22 | 10.17 | 13.22 | 19.22 | ||
| Martin | 5.56 | 6.36 | ) | ) | ) | ) |
| Vrútky | 6.05 | | | | | 10.44 | | | | |
| Žilina | 6.25 | 7.04 | 8.05 | 11.04 | 14.05 | 20.05 |
| Bytča | 6.44 | do Prahy | | | do Prahy | | | | |
| Považská Bystrica | 6.58 | 8.34 | 14.34 | 20.34 | ||
| Púchov | 7.11 | | | | | | | ||
| Ilava | 7.22 | | | | | | | ||
| Trenčianska Teplá | 7.32 | | | | | | | ||
| Trenčín | 7.41 | 9.04 | 15.04 | 21.04 | ||
| Nové Mesto Nad Váhom | 8.01 | | | | | | | ||
| Piešťany | 8.14 | | | | | | | ||
| Leopoldov | 8.27 | | | | | | | ||
| Trnava | 8.41 | 9.45 | 15.45 | 21.45 | ||
| Bratislava-Vinohrady | 9.05 | | | | | | | ||
| Bratislava hl.st. | 9.11 | 10.10 | 16.10 | 22.10 |
Vysvětlivky: ) = vlak jede mimo stanici Martin, | = vlak příslušnou stanicí projíždí.
Zdroj: Prvý návrh GVD 2015 ŽSR

Tedy pokud bude nějaká linka mít prokazatelnou ztrátu 100 Kč/km, tak může dopravce požadovat dle zákona 105 Kč/km (pro zjednodušení pomíjím příjmy z jízdného). Pokud z těchto peněz použije na financování něčeho jiného těch 5 Kč přiměřeného zisku, pak to je v pořádku, protože to je zisk se kterým si daný dopravce může dělat co chce. Pokud by ale z této částy využíval třeba 15 Kč, tak by už šlo o zneužití veřejné podpory.
Podle toho by pak ČD při kompenzacích 12 miliard ročně a nastaveném 5% zisku mohly ročně využít libovolně cca 570 milionů Kč aniž by šlo k něčemu nezákonnému.
Ad Pendolina: Psal jsem o tom tady na ŽP, splacena měly být na podzim letošního roku, ale v minulých letech došlo ke 2 nebo 3 účetním změnám hodnoty pendolin. Nakolik to změní poměry při odpisech apod. tady snad doplní znalejší. Jen ještě doplním, že první pendolino dorazilo do CZ v roce 2003, odpisová doba 10 let a v účetnictví se prý počítá s plánovanou životností 30 let.
No, přesněji řečeno, letos tvoří ZDO přesně 0% byznisu ČD. Ale to je takový detail v názvosloví. Někomu asi bylo divné, proč je EuroCity pod hlavičkou ZDO tak to přejmenovali na DO.
A k těm 99%:
Přesné % jsem nenašel, ale trochu napoví, že za rok 2013 měla Skupina ČD příjem nějakých 32 nebo 33 MKč. Úhrada od objednatelů je něco přes 12+4 MKč.
Nespekulujte co by se mělo započítat do pasiv. Na to je legislativa. Dokud netušíte co ty pojmy znamenají, raději je nepoužívejte.
Ale samozřejmě, dokud není zisk, těžko hovořit o úspěšnost podnikání. Pokud ovšem nejste podnikatel specializující se na skupování problematických firem a šikovné bankroty...
(Do aktiv patří například dlouhodobý majetek, do pasiv naopak třeba vlastní kapitál. Aktiv i pasiv má Skupina ČD nějakých 86 MKč.)
Když 99% byznysu ČD tvoří ZDO, tak těžko ho nechávat konkurenci.
Dokud má v každém státě jednu, resp. dokud má na každou extra dceřinou firmu, tak to problém nebude.
Finanční problémy s přestupními jizdenkami bych viděl jako zvládnutelné. Horší je, když vám mezi těmi linkami začnou silně obíhat vozidla a personál. Když má vozidlo mnohahodinový prostoj mezi dvěma linkami, které kvůli způsobu objednávky nejsou vůdči sobě optimalizované, která linka za to "může" víc? A když takových vozidel máte tisíce, kolik peněz bude stát přesnější účtování a odborně nezpochybnitelný odhad takových věcí a kdo to zaplatí? Snad objednatel?
Účetně se aktiva VŽDY rovnají pasivům. Jestli ne, je potřeba vyhodit účetního a nahradit ho nějakým, co aritmetiku a účtování zvládá. Jestli chcete vědět co se do aktiv a pasiv počítá, nic vám nebrání si přečíst výroční zprávy ČD...
Také jsem slyšel cosi o letošním jaru. Takže teď už náklady na pořízení pendolino finančně snad nezatěžují. Možná nás ČD překvapí tím, že za letošní druhé pololetí bude pendolinu v zisku sakum prásk?
A někdy před tím proběhly drastické mimořádné odpisy kvůli ztrátě tržní hodnoty vlaku. Takže regulérní odpisy pak jsou mnohem nižší než by si někdo (Leošovi tisícikorunoví odborníci) myslel.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











