Praha (aktualizováno 15. 7. 23.00) - Jsou tomu již bezmála čtyři desetiletí, kdy na české koleje vyjely první lehátkové vozy řady Bc z produkce firmy VEB Waggonbau Bautzen. Zatímco starší série s označením Bc842 již do pravidelného provozu s cestujícími až na výjimky nezasahuje, vozy Bc833, vyrobené později, zejména v roce 1984, stále vozí cestující v prakticky původní podobně na nočních vlacích mezi Prahou a Slovenskem. I jejich dny se však nyní pomalu blíží konci a čeká je nahrazení. České dráhy totiž v uplynulých měsících obdržely od Rakouských spolkových drah (ÖBB) devět novějších lehátkových vozů řady Bcmz834, které nyní postupně zařazují do provozu právě místo původních vozů Bc. Cestující tak mají nyní poslední možnost potkat starší řadu v pravidelném provozu, dále totiž bude řazena jen jako posila či při mimořádnostech.
Nové lehátkové vozy z Rakouska byly sice vyrobeny již v roce 1981 společností SGP Simmering, v letech 2004-2010 však prošly poslední rozsáhlou modernizací. Disponují tak například klimatizací nebo elektrickými zásuvkami. Kapacita starých i nově získaných vozů je stejná, a to 54 cestujících. Vozy jsou již nyní nasazeny například na spojích z Prahy do Krakova nebo Budapešti, naopak mezi Prahou a Košicemi na rychlíku R 442/443 Šírava nyní jezdí poslední exempláře vozů Bc. Předpokládá se však jejich nahrazení v nejbližší možné době, většina rakouských vozů totiž nebude před nasazením do provozu procházet žádnou větší revitalizací. „Nyní jsou v provozu čtyři rakouské vozy, další tři se zprovozňují a plán nasazení je srpen 2014. U dvou vozů bude provedena oprava většího rozsahu - vyvazovací oprava,“ doplnil k tématu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Zdroje: Atlas vozů, České dráhy
| 13.7.2014 (14:00)
A na kdyby se dnes nejezdí...
Přičemž právě ty Drážďany jsou od Paříže vzdáleny tisíc km (měřeno po silnici, ale vlakem to bude spíš delší). Tratě na západě sice umožňují v=200 a více, ale přes města a jejich nádraží jsou různá omezení ... Kdysi jsem se tu ptal, po jaké době od odjezdu ze stanice v průměrném (západo)německém městě se vlak rozjede na rychlost přes 200/220/250 km/h, bohužel bez odpovědi. Já si občas dopřeji jízdu Thalysem, ale tam "veřejný tachometr" není; při posledních pár jízdách ICE jsme se dostali maximálně někam kolem 150 a následovalo další zastavení. Tak třeba někdo v létě pojede rychlovlakem a realitu zjistí.
K tomu samozřejmě otázka, kolik máme v CZ kolejových vozidel (loko i vozů) s rychlostí 200 ... a ještě k tomu s německými a francouzskými "papíry" a vybavených podle požadavků Vámi navrhovaných nočních vlaků?
ICE 9558 vyjede z Frankfurtu v 6:00 a v Paris je v 9:50
Mnou uváděný čas ve 20 hod z Berlína a 22 hod z Hannoveru s příjezdem do Paříže v půl desáté je opsaný z jízdního řádu nočního vlaku Berlín/Hamburk-Paříž. Vámi uváděné ICE jede z Frankfurtu (tedy nějakých 550 km od Paříže = cestovní rychlost 150 km/h, žádných 200+) a na něm je špárprajs 99 eurů, základní cena € 126.
pokud český vlak se nedostane na německé koleje, potom nevím co děláme v EU
Český vlak se na koleje jiných států EU dostane, ale ...
1. musí mít "techničák" pro příslušné země,
2. musí se nakreslit někam mezi existující vlaky (a narazíme na otázku, zda německý NExák je více nebo méně důležitý než česko-francouzské lehátko?)
3. pořád to neřeší "trasu" po Francii resp. "volný slot" v Paříži ... když koukám na Hafas, tak první příjezd od FRA do PAR je 8:05 pomocí francouzského TGV (tedy tím, co jsem nazval "nutný tradiční dálkový" vlak. Na nějaký vlak ČD, který jim možná přijede na čas, možná s mnohaminutovým zpožděním a tudíž - kvůli pár cestujícím - blokovat cenné koleje, nebudou fakt zvědavi).
20:00-7:00 je 11 hodin, běžná doba je 15 hodin s 5 přestupů.
Pokud vlak pojede kontinuálně za 11 hodin při 100km/h urazí 1100km, tratě na západě umožní i rychlost 200km a vyšší, takže doporučuji Pikeheadovi oprášit si znalosti matematiky. Přece takový vlak tam nepojede 100km/h
Tak pane ARJ
třeba tento: ICE 9558 (Frankfurt(Main)Hbf->Saarbrücken Hbf->Paris Est) vyjede v 6:00 a v Paris je v 9:50 ...
Stejně pokud český vlak se nedostane na německé koleje, potom nevím co děláme v EU. - asi jen ty voly, kteří jsou zemí 2. kategorie.
Nejlepší CZE má jednotka 460 a 560.
Nadávání na vozy s CZE je pitomost, spíš je potřeba odstranit česká specifika typu stahovačky, případně ty vozy v rámci zadání a přejímky na tyto provozní situace otestovat a vrátit dodavateli k řešení. (Pokud jsou v tom mikrovlnky, jsou to vždy velké rekonstrukce nebo novostavby.) Není to o blbé elektronice, ale o blbém zadavateli.
A jak tu kdosi psal, že v ešusu je vše z mizerných plastů, loupe se a odchází - tož to je to samé. M1 ani 81-71M nijak mizerně ani plastově nevypadá, a to tu 81-71M dělali titíž soudruzi, které ale někdo víc kopal do prdele a díval se jim na prsty.
Zatímco Němec veze vlak z Berlína v 8 večer, v 10 ho spojí v Hannoveru s vlakem z Hamburku a do Paříže to celé přijede v půl desáté dopoledne. Cena je těsně pod 200 euro.
Fakt si myslíte, že by Němec vlak za půlku peněz i času pustil na koleje?
A byly by SNCF schopné takový vlak protáhnout ráno do Paříže? Co já na nádražích s podobným významem a přepravními proudy zažil, tak mezi 6:30-9:00 není volno (na zhlaví ani u peronů) na nic než na ZDO a nutné "tradiční" dálkové vlaky
máte něco k věci nebo hadr na hlavě?
Na tohle pomůže jedině mokrej hadr na hlavu nebo omývat přirození vlažnou vodou.
Mně a většině cestujících je k ničemu vůz, který má sedadla potažená krokodýlí kůží, zlaté kliky a já nevím co ještě, když v mobilu slyším hlášku typu: V Poříčanech jsme přejeli na jinou kolej, v rozváděči to cvaklo a vypnuly se mikrovlnky, ledničky a kávovary a od té doby tady začíná být zima/vedro, co s tím mám dělat? No vypni jisič č X, napočítej do 10 a zase ho zapni a modli se Otčenáš, víc takhle na dálku ti neporadím. Bautzen má alternátor, pravda, je to dvojí přeměna energie a je to zastaralé, ale je tomu jedno, v jaké poloze je sběrač na hnacím vozidle a co je v troleji a funguje to(pokud někdo neukradne diody, aby mohl svářet stejnosměrným proudem). Tim nechci říct, že mám něco proti CZE, takové které funguje ocením, ale takové které se musí zaříkávat nějak pdobně jako výhybka na 17té koleji nemusím.
máte absolutní pravdu ...
konkurenční produkt jsem viděl na Ukrajině a bylo to superkupe.
strašný produkt jsem viděl na Ukrajině a byla to plackarta
Co takhle použít dvou patrové vozy, kde dole bude sedící luxus a o patro výš se bude spát. Myšleno pro 2 dospělé, nebo 2 dospělé + dítě, nebo + 2 děti a samozřejmě nějaká vagonová hospůdka, kde se dá dobře pít a jíst.
Jenže kolik lidí pojede z Prahy, aby ráno byli v Paříži ...,
když se dnes podívám na jízdní řád, je tam 5 přestupů a 14 hodin cesty a základní cena 5000,-Kč. To je strašné a každý stránku s takovou nabídkou zavře a jde hledat letenku
To přesedání, doba a cena devalvuje železniční dopravu. Pokud budeme poskakovat po 200-400km nebudou žádné spací vlaky podle mého názoru třeba.
Pořád se bavíme hromadností, ale co takto lidem nabídnout luxus za přijatelnou cenu a dobu.
Víte jak by Čeké dráhy podkloply nohy Aerolinkám, kdyby v 20:00 vyjel vlak z Prahy a v 6-7:00 by byl na Pařížském nádraží? Z Drážďan to frčí 200km/h nebo více až do Paris. Zastávka 1, Frankfurt a to celé za 100,- €, děcko za 50,-€?
Myslím, že by vyrostl nový fenomén, jee mámo pojedem na čumendu tam nebo onde.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










