Praha (aktualizováno 15. 7. 23.00) - Jsou tomu již bezmála čtyři desetiletí, kdy na české koleje vyjely první lehátkové vozy řady Bc z produkce firmy VEB Waggonbau Bautzen. Zatímco starší série s označením Bc842 již do pravidelného provozu s cestujícími až na výjimky nezasahuje, vozy Bc833, vyrobené později, zejména v roce 1984, stále vozí cestující v prakticky původní podobně na nočních vlacích mezi Prahou a Slovenskem. I jejich dny se však nyní pomalu blíží konci a čeká je nahrazení. České dráhy totiž v uplynulých měsících obdržely od Rakouských spolkových drah (ÖBB) devět novějších lehátkových vozů řady Bcmz834, které nyní postupně zařazují do provozu právě místo původních vozů Bc. Cestující tak mají nyní poslední možnost potkat starší řadu v pravidelném provozu, dále totiž bude řazena jen jako posila či při mimořádnostech.
Nové lehátkové vozy z Rakouska byly sice vyrobeny již v roce 1981 společností SGP Simmering, v letech 2004-2010 však prošly poslední rozsáhlou modernizací. Disponují tak například klimatizací nebo elektrickými zásuvkami. Kapacita starých i nově získaných vozů je stejná, a to 54 cestujících. Vozy jsou již nyní nasazeny například na spojích z Prahy do Krakova nebo Budapešti, naopak mezi Prahou a Košicemi na rychlíku R 442/443 Šírava nyní jezdí poslední exempláře vozů Bc. Předpokládá se však jejich nahrazení v nejbližší možné době, většina rakouských vozů totiž nebude před nasazením do provozu procházet žádnou větší revitalizací. „Nyní jsou v provozu čtyři rakouské vozy, další tři se zprovozňují a plán nasazení je srpen 2014. U dvou vozů bude provedena oprava většího rozsahu - vyvazovací oprava,“ doplnil k tématu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Zdroje: Atlas vozů, České dráhy
| 13.7.2014 (14:00)
Na stejnem prostoru bezne cestuje 6-8 lidi vlakem v cele evrope. Na stejnem prostoru v autobuse cestuje 12 lidi (i pres noc) a jeste si pochvalujou, ze dostali zadarmo kafe...
Co tady chybi je kompletni konkurenceschopnej produkt.
Vozů Bcmz je 9 (mělo jich být 12, pak 10, asi byly vysoké provize ... :-(), Budapest 2, Bohemie (Šírava) 2, Krakov 2, Slovakia 2, 1 + několik Bc833 (ČD asi 2, ŽSSK snad více, mají je ještě na vnitru) záloha.
... o Slovensku vůbec nemluvě ...
Jděte se podívat na nádraží, WS Slovakia (slovenský poskytovatel služeb v lůžkových a lehátkových vozech) provozuje dva typy lehátkových vozů, vlastní nebo od ČD zapůjčená stará lehátka Bc833 a ještě starší ojetiny, odkoupené asi před dvaceti lety od DB jako vyřazené (se třemi "dvojitými" okny-oddíly) jakýmsi slovenským soukromým dopravcem. Již se nemohou dočkat, až jim ČD zapůjčí nyní dodané Bcmz (také kam by jinak tyto jezdily, že? - 2 do Budapesti a omezeně 2 do Krakova, jinam ČD lehátka neprovozuje).
oni se ničeho nezbavují? To bych pochyboval, Švýcarské a Nizozemské vagony - jsou jedny z nejlepších v Evropě - úžasné.
My bychom na oplátku mohli tyto Bc prodat Makedonii, Kosovu, Bosně a až tam dojezdí, mohli by je hodit rovnou do pece.
Mohl by existovat takový koloběh - Nizozemci nové - prodej Čechům, ti udělají po 20 letech ježdění v Nizozemí modernizaci, pak po 10 letech v ČR na Slovensko - dále pak do Makedeonie, nebo Albánie a nakonec do pece a z železa zase vyrobit vagon pro Nizozemí
Kokot starý
máte bod ... souhlas se vším ... nevěděl jsem, že Rakouské zázraky, kakají na koleje
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










