Praha (aktualizováno 15. 7. 23.00) - Jsou tomu již bezmála čtyři desetiletí, kdy na české koleje vyjely první lehátkové vozy řady Bc z produkce firmy VEB Waggonbau Bautzen. Zatímco starší série s označením Bc842 již do pravidelného provozu s cestujícími až na výjimky nezasahuje, vozy Bc833, vyrobené později, zejména v roce 1984, stále vozí cestující v prakticky původní podobně na nočních vlacích mezi Prahou a Slovenskem. I jejich dny se však nyní pomalu blíží konci a čeká je nahrazení. České dráhy totiž v uplynulých měsících obdržely od Rakouských spolkových drah (ÖBB) devět novějších lehátkových vozů řady Bcmz834, které nyní postupně zařazují do provozu právě místo původních vozů Bc. Cestující tak mají nyní poslední možnost potkat starší řadu v pravidelném provozu, dále totiž bude řazena jen jako posila či při mimořádnostech.
Nové lehátkové vozy z Rakouska byly sice vyrobeny již v roce 1981 společností SGP Simmering, v letech 2004-2010 však prošly poslední rozsáhlou modernizací. Disponují tak například klimatizací nebo elektrickými zásuvkami. Kapacita starých i nově získaných vozů je stejná, a to 54 cestujících. Vozy jsou již nyní nasazeny například na spojích z Prahy do Krakova nebo Budapešti, naopak mezi Prahou a Košicemi na rychlíku R 442/443 Šírava nyní jezdí poslední exempláře vozů Bc. Předpokládá se však jejich nahrazení v nejbližší možné době, většina rakouských vozů totiž nebude před nasazením do provozu procházet žádnou větší revitalizací. „Nyní jsou v provozu čtyři rakouské vozy, další tři se zprovozňují a plán nasazení je srpen 2014. U dvou vozů bude provedena oprava většího rozsahu - vyvazovací oprava,“ doplnil k tématu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Zdroje: Atlas vozů, České dráhy
| 13.7.2014 (14:00)
Samotný komfort, který vozy poskytují, lze hodnotit velmi rozpačitě.
Nespornými pozitivy jsou klimatizace a CZE (nejen zásuvky pro PC, ale i vybavení vozu mikrovlnnou troubou, rychlovarnou konvicí, ohřívačem pitné vody).
Spornými jsou čalouněná, robustní lehátka, která budou, vzhledem k cestujícím, především na trasách do Budapesti a Krakova (převažují tzv. mimoevropští batůžkáři, jejichž hygiencký a parazitální profily se blíží našim bezdomovcům) nejspíš brzy i při maximální snaze úklidových firem špinavá, smradlavá a plná parazitů. Též "obytný prostor" větší není (1,5 m navíc na délce vozu jde ve prospěch dvou skladovacích prostor). Pozitivní je možnost uložení menších zavazadel pod dolní lehátko.
A již zmíněné negativum - WC znemožňují možnost prosazování těchto vozů např. v případě obnovení ubytovacích vozů do Chorvatska, Itálie či Švýcarska přes Linec. Dobré nejsou ani klasické, mechanicky otevírací vstupní dveře.
Co se týká hlučnosti, interiér vozu se zdá být tišší vzhledem k tlakovým oknům, hlučnost pojezdu nedokážu posoudit, klasické vystrčení hlavy z okna zde možné není. Oddíly lze poměrně bezpečně zevnitř uzamykat, byť zamykání je poněkud problematicky umístěné v prostoru horního levého lehátka, jistící řetízky jsou již při dodání zčásti zničené kriminálními živly a jejich obnova by asi byla marnou "investicí" do první návštěvy vozu tradičních nočních vakových "hostů".
Ač vozy jsou určeny především pro noční přepravu, nutno konstatovat, že v úpravě k sezení (po spuštění prostředního lehátka) jsou možná ještě méně pohodlné, než stará lehátka ...
Obecně lze řící, že ČD udělaly vše, co šlo, pro udržení této kategorie přepravy (vozy jezdí skutečně velmi slušně vytíženy, ale až po té, co jsou vyprodána místa v lůžkových vozech, kde je poskytována nesmyslná sleva a cenový rozdíl mezi lehátkem a lůžkem se pak stává téměř zanedbatelný).
Nové vozy v krátké serii za slušnou cenu sehnat nelze ..., snad jedině účast na velké serii vozů, vyráběných nyní u Siemensů pro RŽ (lůžkový vůz s 8 oddíly po 1-4 lůžkách) by mohla po letech přinést u ČD opět upgrade těchto služeb a perspektivu řazení vozů do celé Evropy. Klasická lehátka, na rozdíl od lůžkových vozů, již, díky i zde několikrát zmiňovanému diskomfortu, perspektivu nemají.
pokud jsem měl možnost prohlédnout Bbdgmee tak na rozdíl od BDs postrádá onen služební oddíl (kancelář vlakvedoucího) a úložný prostor pro zboží...
tudíž se vlastně jedná o vůz 2.třídy, nikoliv služební
Tu samou otázku si také kladu, stále.
Škoda, že na GŘ jsou imbecilně zaslepení vidinou (NE)jednotného nátěru a jak to vypadá vidíme všichni a to, co ho nemá je automaticky špatné.
Možná pro někoho otravné, ale mohu zopakovat, že řada 163 měla před "sjednoceím" 1 unifikovaný druh nátěru a po sjednocení hned druhy 4.
Dále bych od případných najgrcozastánců rád slyšel, proč vozy Bds mají nátěr celomodrý a vůb Bbdgmee má nátěr jako jiné ostatní vozy 2. třídy? A přitom stejná funkce vozů...
Inu, jeden z mnoha viditelných tunelů, hlavně, že z toho cosi káplo. Doby, kdy jezdil 12ti vozový Rychlík natřený v jedné lajně naprosto shodně, jen jídelák byl oranžový jsou Bohužel pryč.
Jednak je naše republika malá a štrachat se někam skvělou průměrnou 80km/h na kterou byl tento vagon vlastně stavěný v 6 lidech na 3m2 je dnes asi nesmysl. V době kdy vagon vznikl,
bylo normální hromadné cestování, dnes je spíš individuální a takový vagon pro 6 lidí bude dnes celkem diskomfortvní pro normální lidi.
Ale mám nápad, mohli by za 0,-Kč na noc pro bezdomovce tento vagon přepřahat celou noc za různými rychlíky, bezdomovci by měli teplo a záchod, lidé by neumrzli mohli by vystoupoit kde chtěli, stejně ten vlak jede, jeden vagon navíc... to je nic ...alespoň dobrý skutek
:-)
A na co jim jsou 2 najbrtizované Bc842, které v pravidelném řazení nepotkáme??? To by na posily nestačil starý, i třeba trochu poškozený, lak?
Takze ... pro me je zcela zasadni, jak hlucny dany vuz je. Pokud disponuje rakouska ojetina kotouci, je to prvni predpoklad, ze to bude pouzitelne. Dalsi vec je prostornost ... skrin emzety je sice o fous uzsi, ale o dobre dva metry delsi pri stejne kapacite cestujicich ... projevi se tech cca dvacet centimetru na kupatko navic na prostoru pro cestujici? Pokud ano, rozhodne to uvitam - i kdyz, jak jsem psal, prostornost neni nejvetsi problem vozu Bc; na kvalitu spanku to primy vliv nema, spis je problem, kdyz tech 6 lidi vystupuje v jedne stanici, aby se dokazalo oblict a sbalit bez ujmy na zdravi...
Jakou konkretni technologii je to ci ono zarizeno, me v principu nezajima (pokud by nekdo dokazal udelat tiche spalikove brzdy, nic proti nim mit nebudu), zajim me to, jaky komfort (v tomto pripade spanku) za sve penize dostanu; a protoze cena je jednotna a u exOBB ocekavam komfort vyssi, jsem pro nahrazeni temito ojetinami co nejdrive a tento krok chvalim. Jak si to vnitrne provozovatel osetri je uz jeho vec.
Vam samosebou dekuji za nazor z druhe strany, ale doporucil bych vam otevrit oci; doba, kdy mi nekdo mohl narizovat, co se mi ma libit, je nastesti pryc :-)
Starými Bc jsem se najezdil dost, nebudou mi příliš chybět. Je ale fakt, že když v nich je čisto (což vždy bývalo), tak se v tom noc v pohodě přečkat dala.
Tady prostě všichni, ať je to elektronika, auto nebo cokoli jiného, myslí, že co je ze západu, je špičkové a výrobky z bývalého východního bloku nestojí za nic. Já jsem se několikrát přesvědčil o opaku.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










