Praha — Dlouhé čekání, okořeněné řadou sporů, je u konce. České dráhy dnes na pražském hlavním nádraží oficiálně představily cestujícím i veřejnosti novou netrakční jednotku s komerčním označením ČD railjet, která teď veze první běžné cestující na pravidelném spoji IC 571 z Prahy do Břeclavi. Již od zítřka bude souprava s pronajatou lokomotivou řady 1216.2 ÖBB jezdit na páru expresů Brněnský drak z Brna do Prahy a zpět. V polovině června by pak měl začít provoz až do Vídně a od poloviny prosince budou všechny vlaky v relaci Praha - Vídeň - Graz vedeny výhradně jednotkami railjet, střídavě v gesci českého a rakouského dopravce a s uspořádáním do třech vozových tříd. Do té doby budou cestující railjety potkávat v omezeném testovacím provozu i na některých netradičních vlacích.
Od předchozího představení ve výrobním závodě společnosti Siemens ve Vídni prodělal interiér vlaku pouze kosmetické změny: byly doplněny piktogramy a samolepky; na první pohled je patrné doplnění tmavě modrých textilních podhlavníků ve druhé, respektive economy třídě. Na rozdíl od rakouské verze naopak nebudou instalovány skleněné přepážky oddělující od ostatního prostoru i mezi sebou sedačky v oddíle business. Kvalitativní standard nejvyšší vozové třídy tak i v plném provozu zůstane mezi českou a rakouskou verzi odlišný. Na druhou stranu se má odlišit od třídy first také rozsahem palubních služeb, který doposud není znám.
Co se týče dalších dodávek a nasazení do provozu, ještě během května by měla dle vyjádření zástupců ČD do Česka dorazit další jednotka. Railjety by poté měly kromě zmíněných expresů zkušebně jezdit na páru rychlíků 866/867 Viktor Kaplan. Poté by se mělo tempo dodávek dalších vlaků dostat na rozmezí tří až čtyř týdnů na jednu soupravu tak, aby na přelomu října a listopadu byly u nás všechny soupravy a aby mohly railjety od prosince vyjet na svou zamýšlenou trasu naostro. V průběhu zkušebního provozu nebude vyžadován žádný doplatek za třídu business, kterou tak bude moci využít kterýkoliv cestující s jízdenkou 1. třídy. Od prosince pak dráhy chtějí představit pro tyto vlaky nový ceník.
Vlakové bistro bude nabízet běžný sortiment, který známe z ostatních jídelních vozů se servisem společnosti JLV. Podle manažerů ČD se navíc plánuje ve spolupráci s rakouským partnerem úprava cen tak, aby nabídka i ceny v českých a rakouských railjetech nebyly tak odlišné.

Naprosto souhlasím, že takové služby by bohatě stačily...
Jenže Vy mluvíte o trase přes Třebovou, zatímco Jiří Kocourek doporučoval a obhajoval trasu rychlíkem Špk/Jes - Ol - Brno... A tam jsem k nasazením lepších vozů dost skeptický (jestli se mýlím, tak se omlouvám).
Zrovna na trase Praha - MuN - Brno by to mělo být dřív. ČD aktuálně soutěží EMU pro rychlíky a tohle je jedno z ramen, na které mají jít. Finální nabídky předložila Škoda a Stadler. Aktuálně se čeká, zda-li bude schváleno spolufinancování z EU z peněz, které byly určeny na dopravní stavby a nestihly se "prostavět."
Navíc i s lepšími vozy mi nenabídne rychlík žádné služby.
Které konkrétně? Zrovna u těch zmiňovaných jednotek výše budou stejně jako railjety mít klimu, zásuvky WiFi,... pravda nebude kinderkino a místo jídeláku jen automat, ale nic podstatného by snad chybět nemělo ne?
I kdyby se tam daly lepší vozy, tak stejně to bude vzdálenostně delší i časově pomalejší trasa jak přes Českou Třebovou a proto mi vychází hůř...
Navíc i s lepšími vozy mi nenabídne rychlík žádné služby. Není 2,5 hodiny dost dlouhá doba na to, abych měl hlad či žízeň?!
Řešením nekultivovanosti Béček není zastavování RailJetu ve Třebové ale náhrada béček lepšími vozy. O tom se tady píše všude a sám jsem to v jednom ze svých předchozích příspěvků výslovně uvedl.
Pokud bych měl spojení které je:
a) časově pomalejší
b) vzdálenostně delší
c) v horších vlacích
považovat za alternativu, tak bych asi musel být idiot. Já takhle prostě jezdit nebudu. Kdybyste četl můj předchozí příspěvěk, věděl byste, jak to někdy dělám a budu dělat, pokud EC nebudou stát v MuN.
Vlakem jedu do Olomouce a od tama autobusem Student Agency do Brna. Věřte nebo ne, je to i tak rychlejší a pohodlnější než ten přímej rychlík. Když chtějí ČD dát vydělat Jančurovi, jejich věc...
1) Je to prosté, ale pokud bude po zavedeni RailJetů zrušeno zastavování v MuN, tak těžko budou před tím nový vozy na rychlících a tam posloupnost právě otočená je. V předpokládaném důsledku otočení posloupnosti máte pravdu...
2) Jen mezi krajskými městy? Pokud v takovém Zábřehu nebudou zastavovat Ex/IC/EC na Prahu, tak naprosto všechny cestující z této stanice naženete do náruče konkurence RJ. I kdyby tam byly nový vagony, tak stále je jízdní doba na Prahu dlouhá a stále v těch rychlících není jídelní vůz či jiná možnost občerstvení.
Chápu, že jde o venkovskou periferní oblast, kde mnoho lidí nežije, ale přesto to té konkurenci za zastavení stojí a ve Vašem pojetí byste konkurenci všechny cestující (mimo těch s režijkou) daroval...
Tak nám tady netvrďte, že jediná možnost, jak se dostat ze Šumperku do Brna je přes Třebovou a v EC. Děkuji za pochopení. Občasný cestovatel z R907.
1) Lepší vozy na R.
2) Zaručené vazby v rámci IDS od a na Os, Sp a R.
3) Ex (IC, EC) jen jako nadstavba mezi krajskými městy.
Otočení směru posloupnosti mezi libovolnými dvěma body může vyhnat lidi z vlaků.
V otázce RailJet ano či ne je pak zásadní, zda tyto soupravy vyšly reálně v poměru cena/výkon lépe než jiné nové vozy či jednotky, které by tak jako tak bylo nutné pořídit. Velkou chybou je pak nahrazení zbývajících souprav pouhými rekonstrukcemi (a to ještě jen zánovních vozů!), jimiž se nenahradí jiné, dosluhující vozy.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.



















