Praha — Dlouhé čekání, okořeněné řadou sporů, je u konce. České dráhy dnes na pražském hlavním nádraží oficiálně představily cestujícím i veřejnosti novou netrakční jednotku s komerčním označením ČD railjet, která teď veze první běžné cestující na pravidelném spoji IC 571 z Prahy do Břeclavi. Již od zítřka bude souprava s pronajatou lokomotivou řady 1216.2 ÖBB jezdit na páru expresů Brněnský drak z Brna do Prahy a zpět. V polovině června by pak měl začít provoz až do Vídně a od poloviny prosince budou všechny vlaky v relaci Praha - Vídeň - Graz vedeny výhradně jednotkami railjet, střídavě v gesci českého a rakouského dopravce a s uspořádáním do třech vozových tříd. Do té doby budou cestující railjety potkávat v omezeném testovacím provozu i na některých netradičních vlacích.
Od předchozího představení ve výrobním závodě společnosti Siemens ve Vídni prodělal interiér vlaku pouze kosmetické změny: byly doplněny piktogramy a samolepky; na první pohled je patrné doplnění tmavě modrých textilních podhlavníků ve druhé, respektive economy třídě. Na rozdíl od rakouské verze naopak nebudou instalovány skleněné přepážky oddělující od ostatního prostoru i mezi sebou sedačky v oddíle business. Kvalitativní standard nejvyšší vozové třídy tak i v plném provozu zůstane mezi českou a rakouskou verzi odlišný. Na druhou stranu se má odlišit od třídy first také rozsahem palubních služeb, který doposud není znám.
Co se týče dalších dodávek a nasazení do provozu, ještě během května by měla dle vyjádření zástupců ČD do Česka dorazit další jednotka. Railjety by poté měly kromě zmíněných expresů zkušebně jezdit na páru rychlíků 866/867 Viktor Kaplan. Poté by se mělo tempo dodávek dalších vlaků dostat na rozmezí tří až čtyř týdnů na jednu soupravu tak, aby na přelomu října a listopadu byly u nás všechny soupravy a aby mohly railjety od prosince vyjet na svou zamýšlenou trasu naostro. V průběhu zkušebního provozu nebude vyžadován žádný doplatek za třídu business, kterou tak bude moci využít kterýkoliv cestující s jízdenkou 1. třídy. Od prosince pak dráhy chtějí představit pro tyto vlaky nový ceník.
Vlakové bistro bude nabízet běžný sortiment, který známe z ostatních jídelních vozů se servisem společnosti JLV. Podle manažerů ČD se navíc plánuje ve spolupráci s rakouským partnerem úprava cen tak, aby nabídka i ceny v českých a rakouských railjetech nebyly tak odlišné.

takže zrušit zastavování v Děčíně ? (50. tis obyv.), čili třeba cestující z Č. Lípy (40. tis byv.) nebo Děčína by museli jet napřed do Ústí a pak přes Děčín do Berlína ?
No a lidí, kteří jezdí z ČR dál než za Vídeň je ještě méně. Proto si říkám, jestli máme zapotřebí kupovat drahé railety s pronajatou lokomotivou, abychom dělali rakušákům vnitrostátní dopravu Vídeň - Graz..
Ledaže by snad český turista využíval na cesty do Alp vlak, potom by to chtělo možná více zastávek...
Hawkey: Pěkné, jen by mě zajímalo, kde ty další Ex/R zajistíte. Nebo si myslíte, že jedno R za 2/4 hodiny dokáže pojmout například frekvenci Zábřeha směrem na Prahu? Dovolte mi se zasmát ... hahaha :))
1) Zastavování vlaků .. SC, EC, IC .. jedná se o vlaky nejvyšší kategorie, kde jednou z jejich předností je rychlost a tak prostě tyto vlaky by neměly stavět kde si kde kdo vzpomene, dle mého názoru by bylo pro tyto vlaky v rámci ČR asi takové schéma zastavení:
Praha - Pardubice - Olomouc - Ostrava -> PL / SK
Praha - Pardubuice - Olomouc -> SK
Praha - Pardubice - Brno -> SK / AT
AT / SK -> Břeclav - Přerov - Ostrava -> PL / SK
Praha - Ústí nad Labem -> DE
Praha - Plzeň -> DE
Praha - České Budějovice -> AT
Cokoliv navíc už jen zbytečně degraduje systém, stanice mezi výše uvedenými klidně nahradí Ex, R apod. Dokonce si myslím, že by nebylo od věci, kdyby vlaky od Ex výše byly povinně místenkové..
2) SVC - sice si mnoho myslí, že je to nejlepší, nejmodernější a nejlevnější .. ve všech třech oblastech si dovolím tvrdit, že NIKOLIV. Určitě netrakční jednotka není neco co by byl poslední výkřik techniky, je to obyčený push-pull, navíc nekomunikující po standartu UIC, trend jde ale jinou cestou..A o ceně si také myslím své, hlavně v situaci, kdy ČD vytrhly OeBB trn ze sedinky a porovnám-li veřejně známé informace o cenách dodávek pro OeBB ... nu nic, šotojugend to přeci ví úplně nejlépe..
Jsou desítky srovnatelných měst, kam vlaky jezdí mnohem hůř a nikdo to neřeší. Například zde často zmiňované Klatovy, kousek od MuN Králíky s debilně roztrženým ramenem na jinak dobré trati, města bez slušné rychlejší vrstvy jako Sázava nebo Vlašim...
Ale největší průser v síti je ausgerechnet MuN, kde další vlak po RailJetu jede až za dvacet minut a pokud je žlutý, neberou tam režijku... :)
cestovatelvlakembusem: Od kdy je Brno, nebo Šumperk spádovou oblastí České Třebové? :)
Ještě jeden malý flame. Od té doby, co tam jezdím já a pár stovek dalších lidí :o)
A teď vážně - problém České Třebové je stále stejný. To, čím mají lidi do/z ČT cestovat, jsou rychlíky, ale ty jsou dlouhodobě špatné kvality. Tohle se změní až ve chvíli, kdy ministerstvo bude přesně říkat, jakou chce kapacitu a kvalitu souprav na svých vlacích. Nebo je vysoutěží u někoho jiného, když na to dráhy nemají.
Loni jsem dojížděl co 14 dní na víkend mezi Prahou a Šumperkem, letos řízením osudu mezi Brnem a Šumperkem. Na trase do Prahy jsem se namlsal poměrně rychlého spojení a pohodlných vagonů (ať to byl žlutej nebo modrej).
Po této zkušenosti je cesta do Brna šok! Ano, ony se mohou zdát nejlogičtější přímé rychlíky do Brna ze Špk přes Olomouc. Ale jet mnohem kratší vzdálenost skoro stejnou dobu jako do toho Práglu, v humusáckým koženkovým uskákaným béčku není moc příjemný zážitek. Navíc když od Nezamyslic na jih není kvalita kolejí nejvyšší a vlak se tam courá tak pomalu, že člověk stihne počítat i listí na stromech.. Ne, děkuji, to jsem absolvoval asi jen dvakrát a nikdy víc neměl nervy.
Nyní cestuji tak, že střídám dva způsoby, podle toho, jak mi to časově vyhovuje. Buď jedu celou cestu vlakem, ale s přestupem v Zábřehu a České Třebové, čímž získám rychlejší spojení jak přes Olomouc, Nezamyslice, Vyškov, navíc jedu v solidních IC a EC vozech. Asi nemusím zdůrazňovat, že cestu volím ZÁSADNĚ tak, abych mezi MuN a Šalingradem jel ECčky, rychlík tvořený koženkou si můžou ČD strčit do...
Druhá varianta, kterou používám je, že do Olomouce jedu vlakem (tam to sviští rychle, jde to vydržet ten kousek i na kožence, díky novému nasazování Panterů se jí ale lze i vyhnout), tam vystoupím, dojdu pár metrů před nádraží a do Brna pokračuju autobusem Student Agency. Možná byste se divili, ale i s 20minutovým přestupem se tam stále dostanu rychleji než přímým rychlíkem ze Špk. A s klimatizací a lepšími sedadly...
Takže pokud ČD zruší zastavování vídeňských EC v České Třebové, docílí toho, že budu vždy půlku trasy jezdit autobusy jejich přímé konkurence... A vím, že nejsem jediný, kdo to tak má...
Česká Třebová možná je malý město, ale ta její spádová oblast opravdu existuje...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.



















