..: FOTO: RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída :..

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

První místo bez boje

Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.

Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet čtyřsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet dvojsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet obsazenost WC, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet exteriér, foto: Josef Petrák

Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.

Bmpz RJ: Uspořádání 2+2, celkem 80 míst, vše polohovatelné, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz dopravce RegioJet - systém individuální zábavy, zásuvky, nabíjecí USB port a dvě lampičky, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz RJ - prostor pro nohy je srovnatelný s pendolinem ČD, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Vůz je stavěn pro rychlost 200 km/h s podvozky Fiat, foto: Juraj Kováč

Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Palubní portál ve voze Bmpz RJ, řešení dodává společnost Molpir, foto: Juraj Kováč Čtecí lampičky se aktivují dotykem, rolety konečně blokují větší část světla z exteriéru, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Na spodní straně AVoD obrazovky je další praktická lampička, intenzitu lze regulovat, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Buňka WC je bez oken, ale prostorná a stylově nasvícena modrými LED, foto: Juraj Kováč 

Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.9.2014 (12:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 21 22 23 24 25 ... 33      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel fazik 
23.09.2014 (21:24)  
Víte proč nejezdím na zájezdy autobusem?? Protože tam do půlnoci (a někdy i déle) pouštějí přitroublé filmy, která každý již několikrát viděl. A není úniku. Teď se chystá něco podobného ve vlacích. (i když pro každé sedadlo zvlášť).PC mám v pracovně, NB si pustím příležitostně a ve vlaku se dívám ve dne z okna a v noci pochrupávám. A pomatuji doby kdy si cestující v kupé (světe div se) povídali!
registrovaný uživatel Rodney 
23.09.2014 (21:23)  
Bachman: No to si snad ze mě děláte srandu? Chcete mi tedy tvrdit, že RJ se nesoudí o dumpingových cenách ČD, kvůli kterým prodělává? Označení jako anarchistu a konsiprátora mě celkem urazilo, považuji se za celkem pravicového člověka, ale je to Váš názor....nemám potřebu jej měnit. Jen jsem položil jasné dotazy, které mi není nikdo schopen zodpovědět (které dluhy stát platí za ČD).
registrovaný uživatel M 
23.09.2014 (21:19)  
Blbost nekterych je fakt vecna. Ten clanek JE objektivni. Vagony vypadaji velmi dobre a "glorifikuji" RJ, protoze to jsou vagony RJ.

Kdyz skonci extraliga v hokeji, tak budou vsichni oslavovat mistra (cili Kometu:)) a o sedmem tymu treti ligy bude clanku o poznani mene. Ne z duvodu, ze by mistr CR podlacel novinare, ale proste proto, ze je lepsi a zajimavejsi nez ti placalove ze treti ligy.

Znam to i jinak - jeden ridic dostane 10 pokut za rychlost a druhy zadnou. Ten prvni si stezuje, ze je to nespravedlive, ale tak nejak ignoruje podstatny fakt, ze on jezdi rychle a ten druhej ne. Ale bude zvracet blitky o tom, jak po nem ta hnusna policie jde... (pozn.: nejsem dopravak, priklad je upraven:-))
23.09.2014 (21:03)  
JP: Něco podobného jsem chtěl taky napsat. Tenká sedadla mají výhodu v prostoru, ale obrovskou nevýhodu v tuhosti opěradla. S tím jsme měli problém např. na Panterovi, různě se to upravovalo. Takže pár centimetrů navíc snadno zdegeneruje na menší prostor pro nohy právě kvůli samotné konstrukci sedadla. Tím hůř, je-li do něj vestavěna obrazovka a další elektronika.

A s roztečí sedadel souvisí i další požadavky zákazníka na vybavení interiéru např. regály na zavazadla, prostory na kola atp.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
23.09.2014 (21:02)  
Ten vůz se mi moc líbí. Je to v této kategorii vozů asi to nejlepší, co momentálně je v celé Evropě. Nicméně je to dáno tím, že na západě postupně dálkovou vozbu přebírají vysokorychlostní jednotky případně jednotky pro rychlosti do 160 km/h.

Nicméně mám k tomu jedno velké ALE: Koncepce s vestavěnými displeji není moc vhodná. Postačily by ty displeje pod stropem. Ne každý chce během jízdy sledovat displej. A bohužel ten v záhlavnících sedaček je umístěn přímo v zorném poli cestujícího. Jde o to, že i když ten svůj vypnu (pokud to vůbec jde), tak ten sousedův mne bude rušit. Je to ten samý efekt, jako když si necháte puštěnu televizi, byť bez zvuku a chcete u toho něco dalšího dělat. To prostě nejde. Nutí vás to stejně občas mrknout na ten displej.
23.09.2014 (20:48)  
eber: Josef Petrák měří 172 cm a rozhodně se nechci vytahovat (na 210). :)

JiříK: Záleží nejen na rozteči samotné, ale i tloušťce sedadel. Seděli jsme předtím v Airbus 319 Germanwings, měla ne 34'', ale jen 32'' a díky tenkým leteckým Recaro sedačkám byl prostor stejný.
registrovaný uživatel Raquac 
23.09.2014 (20:42)  
Myslím, že s definitivními soudy by ještě bylo rozumné počkat. Ten vůz byl zatím předveden jen staticky a nejspíš nikdo z diskutujících se v něm nesvezl. Pak se třeba může ukázat, že je vůz hlučný, nebo že zaostává kvalitou chodu. Pokud jde o tu cenu - řada věcí, které stojí nemalé peníze, se projeví buď za jízdy (hlučnost, chod) nebo až po pár letech provozu (kvalita povrchových úprav, obložných panelů, dveří apod). Výsledek porovnání s vozy Railjetu pak může vypadat jinak - třeba tak, že poměr cena/výkon je u obou vozidel stejný...
23.09.2014 (20:37)  
Jiří Hasil: To máte sice pravdu, ale já si taky cestou s SA pouštím raději seriály na jeho vestavných monitorech než surfuji na svém tablejtu. Proč si vyčerpávat baterii, že :-) (RegioJet nevyužívám, nejede tam, kam potřebuji.)

A k té ceně: V Rumunsku je levna pracovní síla a pokud subdodávky pocházejí z Číny, Rumunska apod., tak se není čemu divit. Navíc mi hruba stavba těch vozů přijde identicka s tím, co už dříve dělali, takže odpadají náklady na konstrukci dost podstatné části vozu. Mimochodem: Odkud myslíte, že odebírají tzv. "velcí hráči" svoje subdodávky? Z těch samých zemi ;-)
23.09.2014 (20:17)  
Ten vůz je designově opravdu povedený, ale ceně 26 mega za novostavbu moc nevěřím, to je nějaké podezřelo, když všichni okolo kupují tak draho. JInak je mi jasné, že v té ceně byly jiné sedačky bez monitorů. A to mi přijdou tak trochu vyhozené peníze za ty monitory, každý dnes má ntb nebo tablet....
registrovaný uživatel Komín  mail  
23.09.2014 (20:13)  
Lesan
Není nad to se při jízdě z Prahy do Ústí chebským R natáhnout na měkkou modře přetaženou lavici v Béčku a odpočinout si. A když už jsme u Labe, vylézt si na chodbičku a dívat se ven.

Uznávám - Bmpz je hezké, moderní, někteří jeho vybavení velmi ocení, ale já ne. Nejezdím vlakem proto, abych se čuměl celou cestu do obrazovky nebo otravoval spolucestující chrapotem ze zesílených sluchátek. To mi stačí doma..


Ohledně natažení na lavici souhlasím se zaviolou, pro jednotlivce je to sice velice pohodlné, ale když už máte kupé s někým sdílet, není to příliš ohleduplné. A chceme-li hospodárnou anebo dokonce ziskovou dopravu, nemůže nám jedna osoba blokovat 4 (v případě nových kupé 3) místa, nebo snad celé kupé.(!)

A co se týče dalších připomínek typu vlakem nejedu kvůli obrazovce, jdu se koukat na Labe, ... To přesně odporuje filosofii cestování pana Jančury - se kterou se též vůbec neztotožňuji - cesta je něco strašného, my musíme cestujícího dostat do cíle co nejrychleji - s tím souvisí i instalace monitorů, kterými se Regiojet snaží cestující zabavit.
Přiznávám však, že takovýchto cestujících je nejspíš většina.
  1 ... 21 22 23 24 25 ... 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko