..: FOTO: RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída :..

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

První místo bez boje

Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.

Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet čtyřsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet dvojsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet obsazenost WC, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet exteriér, foto: Josef Petrák

Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.

Bmpz RJ: Uspořádání 2+2, celkem 80 míst, vše polohovatelné, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz dopravce RegioJet - systém individuální zábavy, zásuvky, nabíjecí USB port a dvě lampičky, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz RJ - prostor pro nohy je srovnatelný s pendolinem ČD, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Vůz je stavěn pro rychlost 200 km/h s podvozky Fiat, foto: Juraj Kováč

Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Palubní portál ve voze Bmpz RJ, řešení dodává společnost Molpir, foto: Juraj Kováč Čtecí lampičky se aktivují dotykem, rolety konečně blokují větší část světla z exteriéru, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Na spodní straně AVoD obrazovky je další praktická lampička, intenzitu lze regulovat, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Buňka WC je bez oken, ale prostorná a stylově nasvícena modrými LED, foto: Juraj Kováč 

Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.9.2014 (12:31)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla Reportáže

Weitere aus Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 23 24 25 26 27 ... 33      Zpráv na stránku:   
23.09.2014 (18:55)  
BigDye
Desítky milionů za studentské jízdné ročně jen za Ostravu je nic? Nechtěl by mi ten daňovej poplatník taky přihodit pár nicmilionů?
Nevidíte si na špičku nosu. Studentské jízdné stát kompenzuje všem dopravcům, nejenom RJ, ale i ČD, LEO a i třeba nějakému ex-ČSAD.
Je to také naprosto logické, poněvadž stát befelem nutí dopravce prodávat jízdenky levněji, tak jim to musí i kompenzovat.
Něco si o tom přečtěte a až poté rozdávejte rozumy.
23.09.2014 (18:55)  
Zajímavé řešení, jak mít u nás netlakotěsný vůz na 200 km/h - registrovat ho jinde (v Rakousku)...

Vůz vypadá na pohled na statice dobře, úroveň vysoko, takže v tomto ohledu mi připadá i objektivita tohtoto článku v pořádku. Bohužel holt novinky od ČD často mají nějaké háčky, každopádně ve 2. třídě necílí na takovouto úroveň komfortu... To že je vozů jen 10 kusů je věc jiná.
Registrierter Benutzer Lesan 
23.09.2014 (18:48)  
Není nad to se při jízdě z Prahy do Ústí chebským R natáhnout na měkkou modře přetaženou lavici v Béčku a odpočinout si. A když už jsme u Labe, vylézt si na chodbičku a dívat se ven.

Uznávám - Bmpz je hezké, moderní, někteří jeho vybavení velmi ocení, ale já ne. Nejezdím vlakem proto, abych se čuměl celou cestu do obrazovky nebo otravoval spolucestující chrapotem ze zesílených sluchátek. To mi stačí doma..
Registrierter Benutzer Komín  mail  
23.09.2014 (18:36)  
Rád bych se také vyjádřil k spekulacím o tom, jak je tento článek objektivní.

Nejprve však musím uznat, že vagon je to skutečně velice pěkný, se vším co si cestující může přát. Jde o posun nahoru i v pohodlí, nejen v technologiích. S čím také musím souhlasit je tvrzení pana Jančury, že ČD vytvoří dvojku tak, že osekají celkem pěknou jedničku a RJ udělá pěknou dvojku a z ní vytvoří ještě lepší jedničku.

Co se týče tý objektivity, článek se zdá být celkem vyvážený, akorát mám pocit, že v případě Regiojetu se hledá to pěkné a v případě ČD se hledají nedostatky. Ale je to jen můj dojem.
Registrierter Benutzer BigDye 
23.09.2014 (17:51)  
Žlutá flotila je hrazena jen z vlastních zdrojů a úvěrů soukromé společnosti. Daňového poplatníka to nic nestojí.
Desítky milionů za studentské jízdné ročně jen za Ostravu je nic? Nechtěl by mi ten daňovej poplatník taky přihodit pár nicmilionů?
23.09.2014 (17:16)  
JP: Nedávno se to řešilo nejen zde. Od 1.1.2014 musí být nová registrace v zemi vlastníka. Pokud to je na OL, tak majitelem je po dobu leasingu ta leasingovka, v tomto případě Sberbank se sídlem v Rakousku.
23.09.2014 (17:13)  
JiříK: A?

Jiří Kocurek: Za poslední 4 roky jsem slyšel X-krát kladné reference na komunikaci s rakouským Bahnamtem v porovnání s českým DÚ.
23.09.2014 (17:10)  
Jiří Kocurek: Jestli to spíš není tím, že to financuje operativním leasingem od Sberbank Europe AG, Schwarzenbergplatz 3, 1010 Vienna, Austria. ;-)
23.09.2014 (17:08)  
Jiří Bajer: Podíváme se večer, jestli něco máme posbíráno. Matně si vybavuju z prezentace ročteč sedaček 920 mm / 36,22 in.
23.09.2014 (17:07)  
to Jiří Bajer : mříž sání vzduchu na bočnici

Rovnakú mriežku mali na bočnici aj vozne ARENAWAYS v Taliansku, takže asi ide o štandard v podaní ASTRY Arad.

Podľa reakcií na zelpage.cz by som radšej tú cestu do Berlína posunul už na stredu, niektorí miestni používatelia tento vozeň možno do štvrtka pôjdu zdemolovať :)
  1 ... 23 24 25 26 27 ... 33      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko