Česká republika (aktualizováno 3.12. 14:00) — Kalamitní stav na české železnici pokračuje i ve středu dopoledne a situace zůstává i nadále kritická. Již se neopakují děsivé scénáře, při kterých museli být cestující obrněni trpělivostí, aby vydrželi i sedmnáctihodinové čekání v soupravách na širé trati. Dokonce i některé posádky vlaků osobní dopravy strávili na svých soupravách nedobrovolně přes 24 hodin čistého času navíc. Předpověď počasí není však příznivá ani pro zbytek dne, mírné zlepšení situace by mohlo přinést až dnešní oteplení. Odřeknuty jsou stovky vlaků dálkové i regionální dopravy, nicméně např. městská doprava v Praze či Brně se pomalu vrací do normálu. Provoz na železničních elektrifikovaných tratích je značně omezen, ale např. dnes budou již vedeny všechny rychlíky na trati Plzeň - Praha, takže i zde se situace postupně, po malých krůčcích, zlepšuje.
Aktuální zpravodajství
14:00 - V okolí Prahy se začíná pomalu opět rozjíždět příměstská železnice, na tratě se vydaly po kalamitě první jednotky řad 471 a 451. Provoz by se tak měl začít postupně vracet do normálu, což však ještě několik hodin potrvá. Problémy podle vyjádření SŽDC přetrvávají zejména v oblasti střední Moravy, kde je i nadále teplota pod nulou a mírný déšť či mrholení.
V Praze byl po dlouhých hodinách již také obnoven takřka veškerý tramvajový provoz a k dalším problémům zde v tuto chvíli nedochází. I tak ale kalamita připravila obyvatelům Prahy a okolí mnoho kuriozit a překvapení, jako například nasazení soupravy složené ze dvou motorových vozů řady 831 a dvou vozů vložených na linku S2 mezi Prahou a Lysou nad Labem. Soupravu Českým drahám zapůjčil dopravce KŽC Doprava.
3.12. 9:15 - České dráhy opět aktualizovaly seznam spojů, které dnes vyjedou. Například provoz na tratích Praha - Plzeň či Praha - České Budějovice je již zajištěn takřka v plné míře, byť se zpožděními. LEO Express pro dnešek zrušil všechny své spoje, což se snaží kompenzovat několika pendlujícími autobusy mezi Prahou, Olomoucí, Přerovem a Ostravskem. U RegioJetu zůstává provoz podobný jako při včerejší aktualizaci v 19.15, nicméně vlaky, které měly být vedené jednotkou Desiro, jsou odřeknuty.
19:15 - Zítřejší provoz vlaků RegioJet přinese opět zajímavá vozidla. Na vlaky IC 1005 a IC 1012 bude nasazena motorová jednotka dopravce Arriva bez palubního servisu. Na vlaky EC 1006 a IC 1009 bude nasazena motorová jednotka Desiro taktéž bez palubního servisu. Spoje IC 1001, 1002, 1008, 1013 a 1016 budou zrušeny. U zbylých vlaků bude vypomáhat lokomotiva nezávislé trakce.
Dopravce LEO Express odříká prozatím spoje LE 1350, LE 1351, LE 1352, LE 1353, LE 1354, LE 1355, LE 1356, LE 1357 a LE 1360. Podobně jako dnes však bude mezi Prahou a Ostravou pendlovat objednaný autobus. Jízdenky se prodávají na palubě (ty z vlaku neplatí) a odjezdy jsou zatím stanoveny na 7:30 (z Prahy a z Ostravy) a na 9:30 (z Ostravy).
České dráhy zveřejnily podrobný rozpis rozsahu provozu na svém webu, nicméně počítají, že zítra bude vypraven obdobný počet vlaků, jako dnes - tj. jen ve velmi omezené množství.
17:00 - Vzhledem k nepříznivé předpovědi počasí ČHMÚ na další hodiny se České dráhy rozhodly odřeknout všechny noční vlaky mezi Českou republikou a Slovenskem. Nepojedou tak vlaky 440/441 Excelsior, 442/443 Šírava a 444/445 Slovakia.
České dráhy také představily rozšířené možnosti odškodnění pro cestující, kteří kvůli kalamitě nedojeli do svých cílových stanic nebo na dlouhou dobu uvízli v soupravách. Nad rámec běžných odškodnění dostanou cestující poukázku na 100 Kč, pokud jeli vlakem, který měl zpoždění více jak 120 minut. Odškodnění se týká tratí vyznačených na mapce vlevo. Držitelé aplikace IN 100 dostanou místo poukázky 50 bodů no nového věrnostního programu ČD Body.
13:00 - Vlak IC 1010 RegioJet bude veden vlakovou soupravou do Olomouce, odkud budou cestující přepraveni autobusem do Prahy. I další soukromý dopravce, LEO Express, zajistil pro cestující několik autobusů, které budou zajišťovat dopravu cestujících mezi Ostravou, Olomoucí, Přerovem a Prahou. Jízdenky se však prodávají pouze přímo na palubě autobusu, cestující s předem zakoupenými jízdenkami na některé z dnešních původně plánovaných spojů si tak budou muset lístek koupit znovu. Vlaky SC Pendolino na západě Čech nahrazují standardní rychlíkové soupravy, které normálně již v úseku Plzeň - Cheb (- Františkovy Lázně) na některých vlacích nejezdí. Řazeny jsou vozy řad B, Bee, Bpee, Aee či Bbdgmee. Začíná se zde také využívat více elektrických lokomotiv. Polooficiální facebookový profil ČD - omezení provozu také informuje o skutečnosti, že vlaky EC 171 a 174 pojedou v celé své trase. Tato informace však zatím není oficiálně potvrzena.
Situaci nadále monitorujeme.

(pi*0.35dm^2/4 (plocha řezu námrazy) - pi*0.25dm^2/4 (plocha drátu))*10*1000 (délka 1km) *334e3 (skupenské teplo)/3600 (výsledek v hodinách) = 72.87kWh/km. Je sice zanedbáno ohřátí ledu i drátu z počáteční teploty, ale to je jednak málo a jednak mám rezervu v tom, že jsem počítal rozmražení všeho ledu. V praxi bude stačit méně, zbytek spadne.
Takže je to opravdu tolik, že je to neúnosné jednou za 30 let udělat?
Zdá se, že hotovostní techniku a její nároky jste vypozoroval pozoruhodně přesně...
Obsluha:jestli je to jako u letectva, tak přezkoušení na určitý typ se jmenuje materiální část přezkoušení. Vedle samotné pilotáže, předpisů musí každý bez vyjímky prokázat znalost daného technického typu a jeho ovládání včetně nouzových postupů.
Cetl jsem o dávných pokusech na CSD sjednotit ovládání hnacích vozidel, a když se to u různých trakcí ukázalo jako velmi těžko proveditelné, tak aspon u jednotlivých trakcí.
Unifikace je jeden z nejtěžších úkolů, záměr je naprosto jasný, nemít tenhle problém, co kdo bude řídit. Týká se čehokoliv, aut, letadel, lodí...vlaky nevyjímaje. Dopravní technikou to nekončí, posadte se k počítači jiné architektury, než ala IBM PC s operačním systémem jiným, než znáte, a zjistíte, že u toho sedíte dost zbytečně. Nic, čím byste měli řídit chemický provoz...
Alternativa k unifikaci (nejjednodušší, nejlevnější a nejkrátkodobější verze je mít v provozu právě jeden typ - ala Leo nebo Regio na začátku) je vícetypovost personálu, jak obsluhujícího, tak technického. Tak jako v řidičáku máte skupiny oprávnění, pilot či technik můžou mít víc typů. Cím víc, tím jsou cennější. A tím je nutné je víc platit. Zkušební nebo testovací piloti mají pohádkové honoráře a úplně jiný život, než držitel oprávnění na boeing nebo airbus, co lítá obden Pacifik a v padesáti jde naprosto vyrichtovanej do důchodu...
Unifikace nebo vícetypovost je naprosto zásadní a strategická volba pro cokoliv déletrvajícího a nelze se jí naprosto nijak vyhnout, ani strčením hlavy do písku. Libo přistavět blok k elektrárně? Fajn, nabízí ještě někdo stejné reaktory? Ne? Tak to je finanční průser - unifikace znamená, že kusovou výrobu na klíč si někdo nechá svinsky zaplatit, dost možná pak bohužel vyjde levněji postavit jinde jinou, soudobou. Jen to dopředu není vidět. Nebo chcete k novému reaktoru starého typu nový řídící systém? Ještě horší, v mžiku jste ve vývoji, bez jakékoliv záruky, že po šílených investicích budete mít použitelný výsledek.. A ono to nemá být jen použitelné, má to být konkurenceschopné a rentabilní ve všech ohledech... Pamatujete na konsorcium CKD-Siemens-Fiat tuším, co měli dát dohromady rychlovlak pro CD?
CD nemají moc na výběr, park stále obsahuje (a bude dál) několik různých generací hnacích vozidel různých trakcí, unifikace se neuskutečnila (a dost těžko mohla) do důsledků, ale soukromníci dříve nebo později budou v jiném měřítku řešit (pokud se nepoloží dřív finančně) naprosto totéž. Nahrazovat opotřebené, havarované, rozšiřovat provoz jinam - jednou jakýkoliv výrobce už nebude nabízet stále tentýř typ, na to lze vzít jed. Není to ani u motocyklů, ani u letadel. 363 už dnes nikdo nevyrobí. Ne za konkurenceschopnou cenu. A ten, kdo je má, to ví. Všichni, kdo je mají to vědí.
Vícetypovost je u dráhy v podstatě hotovou věcí, třetí řešení najímat si stroj i s obsluhou přesouvá podnikatele do role zákazníka,. dobré pro 1-2 kritické noci, ale nic trvale smysluplného. asi jako držet si taxi místo koupit si auto.
Tutově budou mít dráhy pár instruktorů. kteří budou mít ve strojním průkazu řádku typů. Totéž asi drážní úřad. Neumím si představit, že by měli vyšetřovat nehody bez (!i!) technických znalostí a zkušeností. U letectva jsou to letečtí inženýři. kteří jsou znalostmi jinde, než třeba technici. Pak bude vrstva fírů s 2-3 typy.
O jejich početním rozdělení a hodnocení ale nevím nic bližšího. Dávalo by smysl, aby politikou CD bylo tlačit fíry do zastupitelných skupin typů, řekněme 380-350-362, nebo 749-750-754, ale co se doopravdy CD rozhodlo nebo ne nevím. Horká hotovostní mašina bude mít svou osádku, studené zálohy musí být staženy s osádkami v rozumný čas ze svých míst.
Ještě pak z praxe znám politiku nevměšování se, kdy management v případě průseru nechá pěšáky ve všem vykoupat, bez režie, bez scénářů, plánů, postupů, směrnic - nebo s nepoužitelnými z nejrůznějších důvodů, po zániku problému rypáky vystrčí a nastává fáze potrestání nevinných (někdo za to přece může) a odměny nezúčastněných (nic neposrali). Nepracuju tam, ale podle výsledků, svědectví a predikovaných obav hluboce zakořeněných specielně zde v Cechách právě z výše uvedeného důvodu to ze všeho nejvíce vypadalo právě na tohle...:-)
Po dobu stání na přerovském nádraží (cca 7 hodin) zde také stály vlaky ČD, ale ani pro jeden (a to tam stály i EC na Vídeň) nepřijela ani jedna motorová loko...možná až později.
K zálohám loko : Kdysi na vojně byla v garáži Praga V3S, která vyjížděla jen při bojovém poplachu asi 1x ročně, jinak se na ni moc nesáhlo. Musela mít nabitou baterii, pro start v zimě za velkých mrazů sloužily etérové bombičky. A jela. Takže než sešrotovat pojízdnou mašinu, radši ji nechat v záloze. I když další otázka je, že by ji neměl kdo řídit. V této souvislosti mne napadá otázka - jsou strojvedoucí elektrické trakce schopni a mohou řídit i motorovou loko ? Protože pokud většinou ano, je personální problém vyřešen.
Cestovat včera do Prahy a z Prahy bylo opravdu "super". Na štěstí v informacích se člověk aspoň dozvěděl, co a jak, ale mnohem účinnější by bylo, kdyby na elektronickém panelu a v rozhlase (na Masaryčce) běžela zpráva, že všechny vlaky S4, které neodřekli, jedou z Holešovic. Člověk by si aspoň ušetřil to stání ve frontě na informace a mohl jít rovnou zpátky do metra.
A co se dělo v Kolíně (slyšel jsem jen zprostředkovaně), že tam stály tisíce lidí, žádné vlaky nejely a personál se zabarikádoval (což je celkem pochopitelné), ale stále máme ten rozhlas nebo panely. To jako na 21. století, nevím nevím.
Taky je mi divné, proč se čekalo 17 hodin ve vlaku, to se jako nedá vlak přitáhnout nějakým dieslem do místa, kam se dostane autobus (nebo odkud se dá aspoň normálně odejít) a zajistit evakuaci autobusama?
jenže vy, co tu píšete jak je všechno zcela v pohodě a nikde se nic nestalo, jste přesně opačný extrém (ale také extrém) těch, kteří tvrdí, že dopravci mají mít 100% zálohu v dieselu.
je správný postup udělat vyhodnocení mimořádné situace a případně se poučit, co příště udělat lépe, aby škody/následky byly ještě menší
Začalo to 1.2.2014 v Pardubicích. Osobní vlak z Hradce Králové č. 5251 přijíždí díky výluce obvykle s 10 minutovým zpožděním a potkává poslední EC v Pardubicích jak odjíždí směrem na Prahu... Otázka je proč to EC nepočkalo ještě 3 minuty na cestující z daného osobáku, když se už dávno vědělo co se děje u České Třebové a je to na cca 4-5 hodin poslední vlak co jede? Nad tímto kroutím hlavou do teď, jelikož mi toto protáhlo cestu z Hradce Králové do Kolína na rekordních cca 6 hodin. V Pardubicích skáčou na tabulích minuty bez informace proč. Nemít internet, tak vím velké prd co se děje. Až někdy snad kolem 21-22 hod se z hlášení zjistí, že je to z důvodu špatných povětrnostních podmínek. Další věc byla, že když jsme se konečně dočkali EC Smetany, tak jsme stavěli až do Řečan nad Labem jako osobák. A tam cestující do Kolína vyhnali do motoráku. EC stálo v Řečanech a motorák jel. Ale v Záboří nad Labem motorák byl předjet tímto EC, aby následně se dané EC s motorákem potkali v Kolíně. To nechápu také do teď... Buď to EC bylo přetížené pro danou dieslovou lokomotivu neboť jiný logický důvod mě nenapadá. Ráno v Kolíně taky legrace. Prvně se dívám na SŽDC na tabule a vidím, že osobní vlak č. 5003 s odjezdem v 5:39 má nástupiště a není v čase 5:25 ještě zrušen. Běžím tedy na vlak, jelikož si v duchu říkám, že jede asi diesel. Přiběhnu na nádraží v Kolíně. Na tabuli svítí tento osobák, ale stojí na nástupišti klasická elektrická souprava a pár minut před odjezdem ejhle vlak ruší a lidi co už nastoupili zmateně vychází z vlaku! Dočkali se až motorového osobního vlaku s odjezdem v 6:41. Takže plno lidí tímto špatným informováním vytáhli na nádraží, aby tam pak stáli a zaplnili halu... A že byla přeplněná... Korunu tomu nasadili, když se na informačních tabulích pak rozsvítilo EC 121 Hradčany s odjezdem v 5:55 a dokonce bez zpoždění, tak to vypadalo, že pojede. A najednou cca po 5 vteřinách od rozsvícení informačních tabulí s tímto EC hlášení: Vážený cestující prosíme věnujte pozornost tomuto hlášení.....EC 121 z provozních důvodu nejede(nebo nějak tak-to hlášení si slovo od slova nepamatuji), ale tabule stále vesele svítily cca 10 minut, že EC 121 přijede na druhé nástupiště a dokonce i na druhém nástupišti to vypadalo že přijede, jelikož na všech 3 elektronických tabulích svítil i na nástupišti. Dneska ráno se nazapomělo opět zopakovat vtip s os5003, ale naštěstí jsme se dočkali EC Avala v 6:20, který měl malé zpoždění cca 10 minut. EC na Víděň co mělo jet v 5:25 jelo až za Avalou... Mi to připadá i z jiných mimořádností, které jsem na úseku Kolín-Pardubice-Hradec Králové zažil, že vůbec SŽDC a ČD spolu nejsou schopni efektivně spolupracovat a vázne předávání informací a jakékoliv koncepční a logické řízení dopravy a je to pouze neřízený zmatek a chaos.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.




















