..: Ministerstvo dopravy chce větší konkurenci na železnici :..

RT Express nejezdíPraha - Umožnit vjezd moderním lokomotivám, zeštíhlit České dráhy a zajistit lepší spojení velkých měst. To jsou plány ministerstva dopravy, jak zprůhlednit a zlepšit konkurenci na domácích tratích. Cílem je umožnit na českých kolejích skutečné konkurenční prostředí, které v současnosti existuje v podstatě jen na papíře.

Zahraniční elektrické lokomotivy totiž zatím na české železnici nemohou jezdit kvůli zastaralé tuzemské zabezpečovací technice. Ta vpustí na trať pouze desítky let staré lokomotivy domácí výroby. „Chceme, aby byly české tratě volně přístupné do roku 2010,“ řekl iDnes náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp. Kvůli těmto problémům nedávno nevyjel například soukromý rychlík z Prahy do Ostravy, který měly táhnout německé Siemensy. Celkové náklady na přestavbu by neměly přesáhnout půl miliardy korun.

Už v polovině roku by se měla oddělit osobní a nákladní doprava Českých drah. Do budoucna není vyloučena ani privatizace nákladní části, ale yyní jsou tyto úvahy podle náměstka Šlégra ještě předčasné. Ministerstvo předloží tento návrh v dubnu do vlády. Jeho součástí je i řešení, kde najít peníze pro ztrátovou osobní dopravu. Nově už ji nebude možné dotovat z peněz, které vydělají nákladní vlaky. Její vysoké ztráty by tak v konečném důsledku dopadly na stát.

Z drah by mohlo odejít přes deset tisíc lidí, firma by v takovém případě ušetřila na mzdách dvě miliardy ročně. „Na silnicích také dopravce neplatí cestáře nebo dopravní policii,“ vysvětluje tento krok Šlégr. Dráhy po ministerstvu požadují také půl miliardy navíc na zajištění provozu mezinárodních vlaků. K tomu se náměstek Šlégr zatím staví zdrženlivě. „Záleží na tom, jak by ty peníze byly využity. Pokud by se díky nim zlepšila i úroveň dálkové vnitrostátní dopravy, pak bych s tím souhlasil.“

zdroj: iDnes


mates111 | 14.3.2007 (21:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 15      Zpráv na stránku:   
15.03.2007 (17:15)  
M: Jakoukoliv ztratu totiz kryje stejne velka dotace - teĎ to tak je, ale jistě se shodneme, že by to tak být nemělo. a proto by měly být čd zprivatizovány (nejlépe ne jako celek, ale po částech)
registrovaný uživatel M 
15.03.2007 (16:55)  
Zdenek84 - veta "právě od toho jsou tady dotace. s těmi by ztrátová být neměla." nema smysl. Pri systemu dotaci (a chran buh - netvrdim, ze dotace nemaji byt!) proste o zisku nebo ztrate neni treba vubec mluvit. Jakoukoliv ztratu totiz kryje stejne velka dotace (at uz primo pres ucetnictvi nebo pres statni rozpocet). Proste u statniho podniku je pocitani zisku/ztraty bezpredmetne.
Smysl ma ptat se, jestli za dane penize je naplnen cil, za kterym byl podnik spusten...
registrovaný uživatel M 
15.03.2007 (16:51)  
Zeleznicni dopravce/prepravce se celkem tezko muze prizpusobovat potrebam trhu tak pruzne jako silnicni, protoze koleje jaksi nevedou vsude... Stejne tak, pri male zasilce pro silnicni dopravu misto tiraku daji dodavku, ale nakladni vlak s trema vagonama? Jako slo by to, ale asi by to vyslo celkem draho:-)

Mimo to si ne zcela dovedu predstavit stav, kdyz na trhu existuje "nekonecne mnoho" zeleznicnich spolecnosti, ktere si skvele konkuruji, protoze celkove vzato by cely trh vedly do zahuby. Asi nezbyde nez se smirit s tim, ze zeleznice jako takova se pomerne blizi prirozenemu monopolu (prinejmensim v jednotlivych segmentech trhu - netvrdim, ze je optimalni reseni, kdyz na celem uzemi veskere typy dopravdu zajistuje jedna spolecnost!). Pokud bude spolecnosti vice, tak je zase potreba najit nejakou "autoritu", ktera zastiti JR tak, aby byl pro zeleznici jako celek prospesna. Potom to uz ale zase nebude konkurence v danem smyslu slova, ale spise spolupracujici spolecnosti (potom je otazka, jestli neni jedno, jestli bude jedna nebo jich bude X...)

Samozrejme, jde to i bez te autority, ale pak tady mame to sebeznicujici dokonale konkurencni prostredi, ktere nakonec stejne skonci na opacne strane konkurence. Nanestesti ale ten konkurencni boj muze zanechat velmi bolestive nasledky
registrovaný uživatel M 
15.03.2007 (16:37)  
Celkove vzato mne prekvapuje, kolik lidi v teto diskusi vyrklo nazor, ze mame zastarale ZZ a ze nechapou, proc se nevymenilo pri stavbach koridoru...

Dovoluji si pripomenout, ze nedavno tady byl clanek na tema NKU (nebo UOHS; uz nevim) kritizuje zeleznicni stavby pro jejich neefektivitu. Kdyz jsem se tehdy pod tento nazor "podepsal", tak jsem byl pomale za vola, ze prece hlavne ze se investuje do zeleznice a to ze je dulezite...
dopisovatel nebo člen ŽP mRKEF  mail  
15.03.2007 (16:31)  
ČD jako jedna velká společnost je značně nepružná - navíc díky nekonkurenčnímu prostředí ji moc neláká dělat něco aby bylo líp - podivejte se na silnici - dopravci jsou zpravidla menší společnosti s pružným makretingem a schopností se přizpůsobit trhu - to na železnici zadrhává a tak je pro přepravce železnice nezajímavá, když nedokáže dobře plnit jejich přání - pak o ni neni zájem a zkostnatělými službami se postavení nezlepší - správu provozu oddělit a pro všechny zavést rovné podmínky
15.03.2007 (15:49)  
zdenek84: "Konkurence" CD a soukromniku neni zcela ferova.

CD dlouhodobe dostavaly zdarma (842,843) nebo se statnimi garancemi (471) vozovy park, takze nemusi jejich porizovaci naklady rozpoustet do vykonu.

Pak se nelze divit, ze soukromnici jsou drazsi...
15.03.2007 (14:31)  
GlEx: když je cena reálná, tak proč je ČD ve ztrátě? samozřejmě si železniční osobní doprava v evropě na sebe nevydělá, ale právě od toho jsou tady dotace. s těmi by ztrátová být neměla. čd nasadí nízkou cenu, takže je ve ztrátě - která jim vůbec nevadí, protože ji stejně doplatí stát - a navíc nemá na nová vozidla.a soukromníci co umí jenom pomlouvat patří někam do dob ČSSR
15.03.2007 (13:44)  
Teda musim rici, ze nejvic me bavi poslouchat techniky kdyz hovori o hospodarstvi. A pokud ma dotycny "srdce vlevo" (a ruku v cizi kapse), je to lepsi zabava nez zajit do 4. cenove... Jedina desiva vec je, ze volebni pravo mame oba stejne... :(

Ovsem i mezi blaboly objevi ryze dadaisticky skvost. Chtel bych videt ty soudruhy z DB, jak pri pohledu na doposud neodladenou radu 471 zelenaji zavisti a smekaji klobouky pred "nejmodernějším vozidlem pro osobní dopravu v Evropě". Jiste soudruhy ohromil tichy chod klimatizace, v interieru dobre vyresene odpadaky, stojany na kola a toalety, obecne vysoka provozni spolehlivost a take absence zbytecnych prvku jako jsou piskovace... A jiste si od Vagonky nekolik desitek kusu ihned objednali, ze?
registrovaný uživatel DJ 
15.03.2007 (13:29)  
A jinak k tématu. Můj názor je samozřejmě co nejvíce liberalizovat. Koleje mají být přístupné všem. Stejně jako na silnici, tak i na železnici má existovat dostatek soukromých dopravců, vzájemně si konkurujících.
To, že na "koridorech" je i po rekonstrukci zastaralé ZZ, které si nerozumí s novými lokomotivami, je opravdu šílenost. To vymyslel asi fakt nějakej inteligent. Asi syn toho, co kolem roku 1958 přišel na to, udělat na jihu země jiný napěťový systém než na severu a přitom tehdy neexistovala lokomotiva, co by oba systémy zvládla.
Jinak-v železniční dopravě, troufám si říci, dodnes existuje socialismus-monopol má státní firma, která si dělá, co chce. "Transformace", provedená k 1. 1. 2003, je opravdu transformací jen na venek. Aby byli výpravčí, tedy ti, co řídí provoz na trati, zaměstnanci jednoho z dopravců, je opravdu unikum.
Jak píšou v nedávném vydání Železničního magazínu-diví se, že proti zdejším poměrům na železnici nezasáhne Brusel-jako že sem nemohou volně jezdit např. rakouské lokomotivy-samozřejmě že Brusel na to kašle. Jsou to taky jenom politikové a úředníčci.
Osobně bych privatizoval jak nákladní, tak i osobní část ČD. Přece jen, soukromé vlastnictví je mnohem lepší než státní, kde u toho státního stejně neznamená, že je to "nás všech", ale je to těch politiků, úředníků, případně to řídí lidé dosazení těmi politiky.
registrovaný uživatel DJ 
15.03.2007 (13:18)  
Ano, železnice je "ztrátová". Proto už celá léta existují tendence omezovat železniční dopravu. Mistrem v tom byl Martin Říman, když řekl, že železnice patří do 19. století. Ovšem, stejně tak ztrátové jsou i dálnice, protože na mýtu se nevybere tolik, co stavba dálnice stojí, dále jsou ztrátové veškeré např. úklidové práce ve městech, knihovny apod., jelikož i tyto věci jsou dotovány z veřejných financí.
  1 2 3 4 5 6 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko