Praha - Nejen změna tarifu a jízdního řádu čeká od prosince cestující Českých drah. Poměrně zásadní změnou je i změna návaznosti přípojů, které na sebe budou navzájem čekat nově pouze pět minut. Některé spoje nebudou dokonce čekat vůbec, včetně vlaků kategorie IC, EC či SC. O čekání přípojů bude rozhodovat pouze dispečer. Dráhy se tím snaží minimalizovat často kritizovaná zpoždění. Informoval o tom zpravodajský portál týdeníku Týden.
Jedinými čekajícími by měly být pouze poslední spoje každého dne. Výjimečně by mohly čekat i přípoje, jichž hodlá využít větší množství cestujících. Pravomoc rozhodovat o jakémkoli překročení pětiminutové čekací doby bude mít pouze příslušný dispečer, který tak získá poměrně velkou moc i nad tím, jak budou cestující zpožděných vlaků trávit příští hodiny.
Tento stav ostatně není nijak výjimečný ani dnes. Tak například 16. listopadu službu konající dispečer nařídil výpravčímu ve Zdicích vypravit vlak R 798 bez čekání na zpožděný R 754 , který do Zdic přijel s asi pětadvacetiminutovým zpožděním. A to i přesto, že o čekání přípoje informovali cestující oba průvodčí zpožděného vlaku i nádražní rozhlas v Berouně. Ještě více zarážející však je, že dispečer se zachoval stejně i o dvě hodiny později, kdy v identickém případě nechal ujet i poslední rychlík na této trati, R 892, který nečekal na R 654. V obou případech na nádraží ve Zdicích zůstalo zhruba deset rozezlených cestujících.
Nečekání na zpožděné přípoje může ČD ušetřit řadu starostí. Za zpožďování osobních vlaků je nedávno poprvé pokutoval Olomoucký kraj, další sankce chystá od nového GVD samo ministerstvo dopravy. Zpoždění dálkových spojů se nebude přenášet na řadu dalších přípojů, byť jsou dnes jízdní doby zejména osobních vlaků koncipovány na výrazné krácení tohoto zpoždění. Drahám ale může takovéto chování odradit velké množství zákazníků, kteří raději snesou desetiminutové zpoždění, než aby strávili často až několik hodin v přestupní stanici. Může se zdát, že ČD tímto krokem prozradily, co je pro ně důležitější: zda příjmy od cestujících, nebo příjmy z veřejných rozpočtů.
Námět: Kaloon; zdroj: Týden.cz

A není to právě dobrý argument pro to, aby se nečekalo? Vlak jedoucí na jednokolejce včas totiž žádnou paseku nenadělá.
System A (ceka se)
+lide, co jezdi na pripojne vlaky (ne vsichni co prestupuji, ale maji pripojne vlaky!), pojedou plynule, bez dlouheho cekani
-vsichni lide (i ti plynule jedouci) prijedou do cile se zpozdenim
-zpozdeni u Benesova se pres Prahu dostane k Zabrehu na Morave, ackoliv ten je uplne v pohode. Zpozdeni ze Vsetina se pres Hranice a Pardubice dostane do Liberce, ackoliv ten je uplne v pohode. Plati tedy, ze kvuli jedne lokalce (a 15 lidech v ni) "nekde", je postupne poskozeno nekolik tisic lidi po cele republice
-lide prestupujici z vlaku na jiny verejny dopravni prostredek jsou nuceni dlouze cekat a vyhod tohoto systemu cerpat nemohou
-CD budou platit pokuty za zpozdovani vlaku
System B (neceka se)
-lide prestupujici na pripojny vlak jedouci ve zpozdenem vlaku nestihnou pripoj (je ale hodne hloupe argumentovat ve smyslu, ze vsichni prestupujici lide budou takto poskozeni, protoze tech zpozdenych vlaku zakonite ubude)
+vsichni cestujici (at uz jedou primo nebo s prestupem) budou v cili sve cesty rychleji a nebudou obtezovani "problemy druhych"
+pri necekani na pripoje po ceste a timto zpusobem nenabranym zpozdenim nedojde k ujeti autobusoveho pripoje, protoze vsude koleje nevedou (nebo nekde neni pouziti vlaku byt jen trosku logicke)
+vlaky budou jezdit vcas, CD si nepochybne zlepsi renome
+CD nebudou muset platit penale za zpozdeni (jakkoliv je penale statni firmy absurdni zalezitost)
Dobre, mozna jsem nejake plusy a minusy opomenul, ale zajimalo by mne, jak Qaws vyargumentuje tohle (pritom pujde o jeho vlastni slova vicemene). Cestujici prijede z Nymburka vlakem do Prahy a hodla pokracovat dale na Karlovy Vary autobusem (protoze Praha-KV vlakem je hovadina pro vsechny, kteri maji alespon zbytky normalniho mysleni). Protoze vlak z Nymburka jiz vyjizdi opozden kvuli cekani na pripoje, tak "nas" cestujici autobus nestiha a ten mu ujizdi. Jizdenku s mistenkou si koupil v predprodeji na internetu.
Paradox, ze? Nejel primou trasu, jel pres celou republiku a stejne je poskozen tim, ze ve vlaku "solidarne a spolecensky spravedlive" cekal na ostatni spoluobcany...
Mimochodem, vite proc jsou ty busy Praha-Brno (ale i Praha-KV a dalsi) tak uspesne? Krome nejruznejsich sluzeb onboard totiz vyjizdeji vcas, takze clovek presne vi, kdy vyjede a kdy prijede a ackoliv to pro zamestnance CD muze znit jako sci-fi, tak "just-in-time" je neco, co potrebuji nejen firmy, ale i fyzicke osoby. CD prepravi z mista A do mista B, ale nikdo se na ne (snad vyjma pendolin) nespolehne, ze tam bude vcas (rozhodne ne ten, kdo uvidi treba tabulky na babitronu apod.).
Samozrejme je otazkou, kdo ma byt zakaznikem tehle statni firmy. Jestli studak nebo cundrak, kteremu je jedno kdy prijede, hlavne ze prijede nebo nekdo, kdo proste jede za konkretni veci a ma nejaky casovy plan...
A pokud jde o to krizovani na jednokolejce, tak nevim, jak to souvisi. Je to jako obhajovat W98 pred WinXP, kdyz hardwarem je Atari... (aneb - krizovani na jednokolejce nedovede vyresit ani jeden ani zadny jiny system, jedine druha kolej...)
Ikdyž cestuji s mnoha přestupy přes republiku, zase netvrdím, že se musí čekat za každou cenu. Horní max toleruji 20 min, víc ne.
...
Stejne jako neni dulezite, ze ti, co jedou z A do B, nyni musi cekat jak se vyvine situace v C, D, E, F, G a H...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










