Praha - Nejen změna tarifu a jízdního řádu čeká od prosince cestující Českých drah. Poměrně zásadní změnou je i změna návaznosti přípojů, které na sebe budou navzájem čekat nově pouze pět minut. Některé spoje nebudou dokonce čekat vůbec, včetně vlaků kategorie IC, EC či SC. O čekání přípojů bude rozhodovat pouze dispečer. Dráhy se tím snaží minimalizovat často kritizovaná zpoždění. Informoval o tom zpravodajský portál týdeníku Týden.
Jedinými čekajícími by měly být pouze poslední spoje každého dne. Výjimečně by mohly čekat i přípoje, jichž hodlá využít větší množství cestujících. Pravomoc rozhodovat o jakémkoli překročení pětiminutové čekací doby bude mít pouze příslušný dispečer, který tak získá poměrně velkou moc i nad tím, jak budou cestující zpožděných vlaků trávit příští hodiny.
Tento stav ostatně není nijak výjimečný ani dnes. Tak například 16. listopadu službu konající dispečer nařídil výpravčímu ve Zdicích vypravit vlak R 798 bez čekání na zpožděný R 754 , který do Zdic přijel s asi pětadvacetiminutovým zpožděním. A to i přesto, že o čekání přípoje informovali cestující oba průvodčí zpožděného vlaku i nádražní rozhlas v Berouně. Ještě více zarážející však je, že dispečer se zachoval stejně i o dvě hodiny později, kdy v identickém případě nechal ujet i poslední rychlík na této trati, R 892, který nečekal na R 654. V obou případech na nádraží ve Zdicích zůstalo zhruba deset rozezlených cestujících.
Nečekání na zpožděné přípoje může ČD ušetřit řadu starostí. Za zpožďování osobních vlaků je nedávno poprvé pokutoval Olomoucký kraj, další sankce chystá od nového GVD samo ministerstvo dopravy. Zpoždění dálkových spojů se nebude přenášet na řadu dalších přípojů, byť jsou dnes jízdní doby zejména osobních vlaků koncipovány na výrazné krácení tohoto zpoždění. Drahám ale může takovéto chování odradit velké množství zákazníků, kteří raději snesou desetiminutové zpoždění, než aby strávili často až několik hodin v přestupní stanici. Může se zdát, že ČD tímto krokem prozradily, co je pro ně důležitější: zda příjmy od cestujících, nebo příjmy z veřejných rozpočtů.
Námět: Kaloon; zdroj: Týden.cz

Rozlámání ramen v Praze je dobrým krokem pro 170 i 220, snad se díky tomu podaří neprovážet zpoždění přes Prahu. Jen bych si dovolil nesouhlasit s tím, že na 220 je hodináč, neb po většinu dne se tam jezdí ve dvouhodině a jen po srsti je to ve špičce po hodině.
(nečetl jsem předchozí příspěvky)
Výlukové grafikony! V případě 9-10 měsíců trvajících koridorů třeba i na celý rok rovnou do KJŘ, i když dochází k postupům stavebních prací a tak - ale z hlediska "interface vůči uživateli", tj. například jízdní doby Česká Třebová - Olomouc hl.n., je to obvykle dost jedno - souhrnná délka pomalých zůstává cca stejná, a vliv (podobně dlouhé) jednokolejky tak zhruba taky. A rozhodně je lepší čtvrt roku jezdit s náskokem, než 3/4 se zpožděním.
Stejně se v zimě sice přestane kopat, ale zase je na pořadu dne sníh ve výhybkách, spadlé dráty/stromy, vyřazování vozů na nefunkční topení,...
Jediné co beru jako vyšší moc je, že se GVD připravuje rok dopředu a rozpočet SFDI až někdy na přelomu roku, a když se občas stane, že se přes léto a podzim změní zásadně plány a práce se přesunou mezi "nadúseky", jenže toto riziko už pomalu mizí - na I. a II. koridoru se napříště už budou dělat jen uzly (a Choceň - Ústí), no a III. a IV. koridor nebyl za posledních 50 let tak "elitní" (mimo směru na Slovensko) a tudíž tam není takový tlak na malování nereálných JD. Navíc oba budou již provozně odděleny od zbytku (v Praze) a navíc již dnes obsahují v podstatě jednoduchý hodináč bez přílišného množství vazeb dál. Tak se snad zadaří.
Musí se tlačit na dráhy aby jejich jízdní řád měl smysl a vlaky stíhali jezdit včas.Musí se tlačit na ty,kdo určují v jakém pořadí vlaky po trati pojedou,aby náklaďák nebrzdil rychlík.Musí se tlačit i na strojvůdce,aby,samozřejmě v rámci bezpečnosti,využívali plného výkonu stroje.
Nezlobte se na mě,nejsem železničář jen uživatel,ale když tady čtu proč se vlaky zpožďují,cítím z toho jen alibismus až na jedinou vyjímku.Stavby na tratích,to uznávám je jediná omluva zpoždění,ale jinak ani náhodou.
Semík: ty výlukový JŘ se podle mě musej dělat už v průběhu sestavy GVD, tudíž o všech výlukách se musí vědět kdy přesně budou. A tohle se rok předem ví jenom u nějakejch větších akcí, viz třeba Benešov - Praha apod.
S nečekáním na přípoje naprosto souhlasím. Mám špatné skušenosti kdy rychlík na Brno čekával v Ostrvě Svinově na spožděný přípoj od FM, ale pak v Přerově na něj nečekal rychlík na Břeclav a já musel při moravskoslezkém taktu čekat skoro 2 hodiny na další vlak. No a když přijel člověk domů místo 14:30 až 16:30 tak toho už moc doma neudělá.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











