..: Taurusy schváleny pro provoz v ČR :..

Ilustrační obrázekPraha - Cestě lokomotiv řady 1216.2 do Česka už nic nebrání. Drážní úřad včera vydal konečné schválení těchto lokomotiv. Dnes to ŽelPage potvrdil ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym. Podle zdrojů blízkých schvalovacímu procesu nemají lokomotivy žádná větší omezení provozu. Pokud se ČD podaří dohodnout s rakouskými drahami ÖBB, měly by taurusy zajíždět již od prosince na vlacích kategorie EC také do Prahy a Bohumína.

Schvalovací proces komplikovaly zejména stejné problémy, jaké brzdily i homologaci pendolin, tedy vysoké hodnoty rušivých proudů, které mohou za určitých okolností ovlivnit nezvykle zranitelná česká zabezpečovací zařízení. Ač na střídavé napěťové soustavě se podařilo vyladit lokomotivu relativně rychle, problémy se schválením pod stejnosměrným napájením byly komplikovanější.

Po mnoha testech na zkušebním okruhu v Cerhenicích bylo dalším krokem zajíždění dvousystémové řady 1116 do Českých Budějovic na začátku jízdního řádu 06/07. Jezdily na výjimku DÚ a měly instalované některé komponenty zabezpečovacích zařízení nutné pro provoz v ČR. V oběhu měly rychlík Praha - Salzburg a EuroCity Jóže Plečnik z Prahy do Ljubljany. Po roce přísného sledování došlo i na řadu 1216.2, taurus šitý na míru české železnici. S výraznými omezeními jako maximální rychlost 100 km/h, zákaz rekuperace, omezená délka soupravy a vícečlená posádka lokomotivy začaly tyto lokomotivy vozit rychlíky mezi Vídní a Brnem. Kromě toho převzaly i vozbu vlaků z Českých Budějovic. Včera se bezmála tříletý proces završil definitivně.

Zdroj: ŽelPage


Honza Beránek / JTB | 12.6.2008 (18:04)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 13      Zpráv na stránku:   
13.06.2008 (12:45)  
Reznik_Krokovicka: Podle staších příspěvků (o dimenzování měníren a jistotě odběru) si nejsem jist, jestli chápete princip rekuperace správně. Jistota odběru totiž neexistuje (určitě ne na SS systému).

Prakticky je to velmi jednotuché - brzdící vozidlo zvedne napětí v troleji na určitou stanovenou hodnotu, která je citelně vyšší nez jmenovité napětí dodávané měnírnou. Tím je zajištěno, že se zdrojem stane lokomotiva. Pokud není odběr nebo je malý, musí vozidlo zbytek energie mařit tak aby napětí nepřekročilo povolenou hodnotu. Naopak pokud je odběr 100%, vozidlu se ani nepodaří stanovené hodnoty dosáhnout a prodá vše co vygeneruje. Jsou to jednoduché elektrikářské principy. Poněkud složitější je to v měniči lokomotivy.
13.06.2008 (12:44)  
to rohilkk: dik za podrobnější info o ARR, o používání AVV samozřejmě vím a o jeho malém využití kvůli nedostatku patřičně vybavených vozidel také (bohužel). Zajímalo by mě, zda bude AVV využívat i řada 380 ČD, případně pokud by chtěl nějaký soukromý dopravce jezdit v ČR s jinými vozidly, zdy by tento systém používal (případně bylo-li by to vůbec možné)?
Registered user čunče  mail  
13.06.2008 (12:42)  
krkovička:
To se stává naprosto běžně. Jenže to vůbec nevadí. Na východě rakouska taurus brutálně rekuperuje třeba při sjezdu ze semmeringu a jeho proud se spotřebovává třeba ve vídni, nebo na taurské dráze. Protože je vše propojeno extra vedením.
Registered user rohilkk  mail  
13.06.2008 (12:33)  
Reznik_Krkovicka: ARR nema s brzdenim temer nic spolecneho, je to pouze udrzovani rychlosti, kterou si strojvedouci navoli a to budto na spadu(brzdi budto EDB, nebo prubeznou brzdou) nebo stoupani, pridava a ubira vyhon HV podle potreby)
13.06.2008 (12:29)  
to rohilkk: měl jsem na mysli ARR, ale Vy budete v oboru hnacích vozidel jistě znalejší (odhad je jistě v případě že chcete zastavit u nástupiště velmi důležitý)
13.06.2008 (12:28)  
ad všichni ostatní: je dobře, že jste mě upozornili na neznalost

O systému 15 kv/16,7 Hz vím..., na systému 25 kv/50Hz je právě onen problém se smluvním zajištěním s dodavateli, a díky za info o systému 3kVss(vycházel jsem ze článku níže uvedeného)

To čunče: Jen by mě zajímalo, co by se stalo, kdyby v jednom napájecím úseku (3kVss) jel třeba vlak tažený nějakou výkonější loko (např. Taurus), táhl řekněme 1000 t vlak ve spádu cca 5 promile "s větrem v zádech" a chtěl rekuperovat a byl v tom úseku sám? Existuje pro tyto případy a loko nějaké omezení?
Registered user rohilkk  mail  
13.06.2008 (12:24)  
Reznik krkovicka: Me nemusite poucovat o zabrzdnych vzdalenostech, jako strojvedouci vim o tom vic nez dost ;-) Nebavme se ale o teorii, zde je na miste praxe a kazdy strojvudce musi odhadnout kdy a kolik ma brzdit aby zastavil kde chce a tohle souvisi i s pouzitim EDB.
A pokud se bavime o AVV, tak to je jen na 471, nikde jinde o tom u nas nic nevim, tak zapomente na 363 a odvozena vozidla.
13.06.2008 (12:19)  
to rohilkk - ono to s tím brzděním a hlavně odhadováním brzdné vzdálenosti není tak úplně podle Vašich představ - pojem odhad vzdálenosti na zabrzdění nelze použít v železniční dopravě (na rozdíl od silniční dopravy). Zábrzdná vzdálenost je vždy pevně daná pro každou trať a tomu se musí podřídit i přesný výpočet brzdících procent vlaku a samozřejmě i jeho délka a nasazení odpovídajících hnacích vozidel (kdo to neví, tak je to vzdálenost, na které musí vlak bezpečne zabrzdit z traťové rychlosti - také je to vzdálenost mezi hlavním návěstidlem a jeho předvěstí).
Novější vozidla včetně Taurusů jsou vybavena moderení a spolehlivou elektronikou, která na základě informací ze zabzař přesně počítá potřebnou zábrzdnou dráhu a tomu také přizpůsobuje rychlost, výkon a způsob brzdění (v Německu se to používá) a obdobné zařízení je dosazeno i do některých českých hnacích vozidel - určitě to mají osazeny loko řad 163 a 363 (nicméně si nejsem úplně jist, jak to je u tohoto zařízení v české podobě s brzděním - tam se jezdí asi stále ještě čistě na zábrzdnou vzdálenost a dle uvážení fíry).

to Vladimír: - samozřejmě souhlasím, tam kde jsou použity rotační měniče frekvence není rekuperace možná.

Poukd jsem se v něčem spletl, nechť mě někdo znalejší poměrů opraví (zejména fírové)
Registered user sAd 
13.06.2008 (12:17)  
Reznik_Krkovicka: Než plácnete nějaký blábol, tak si o tom něco přečtěte. Na 3 kV ss se rekuperuje standartně v rámci úseku. Nikdo tady o dodávání do klasické napájecí soustavy nepsal. U 25 kV je problém v tom, že to musí povolit majitel přenosové soustavy, což u nás nepovolil. A u 15 kV je to vzhledem k nezávislé soustavě jasné.

EDIT: Koukám, že čunče to napsal dříve.
Registered user rohilkk  mail  
13.06.2008 (12:14)  
čunče: Hadat se nebudu, ale neverim tomu.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 13      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko