Praha - Cestě lokomotiv řady 1216.2 do Česka už nic nebrání. Drážní úřad včera vydal konečné schválení těchto lokomotiv. Dnes to ŽelPage potvrdil ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym. Podle zdrojů blízkých schvalovacímu procesu nemají lokomotivy žádná větší omezení provozu. Pokud se ČD podaří dohodnout s rakouskými drahami ÖBB, měly by taurusy zajíždět již od prosince na vlacích kategorie EC také do Prahy a Bohumína.
Schvalovací proces komplikovaly zejména stejné problémy, jaké brzdily i homologaci pendolin, tedy vysoké hodnoty rušivých proudů, které mohou za určitých okolností ovlivnit nezvykle zranitelná česká zabezpečovací zařízení. Ač na střídavé napěťové soustavě se podařilo vyladit lokomotivu relativně rychle, problémy se schválením pod stejnosměrným napájením byly komplikovanější.
Po mnoha testech na zkušebním okruhu v Cerhenicích bylo dalším krokem zajíždění dvousystémové řady 1116 do Českých Budějovic na začátku jízdního řádu 06/07. Jezdily na výjimku DÚ a měly instalované některé komponenty zabezpečovacích zařízení nutné pro provoz v ČR. V oběhu měly rychlík Praha - Salzburg a EuroCity Jóže Plečnik z Prahy do Ljubljany. Po roce přísného sledování došlo i na řadu 1216.2, taurus šitý na míru české železnici. S výraznými omezeními jako maximální rychlost 100 km/h, zákaz rekuperace, omezená délka soupravy a vícečlená posádka lokomotivy začaly tyto lokomotivy vozit rychlíky mezi Vídní a Brnem. Kromě toho převzaly i vozbu vlaků z Českých Budějovic. Včera se bezmála tříletý proces završil definitivně.
Zdroj: ŽelPage

Budeš se asi divit, ale v Rakousku nejsou odporníky potřeba vůbec! A to proto, že odběr se tam VŽDYCKY NAJDE. A když má mašinka sběrače dole (což v rakousku není skoro nikdy), tak brzdí vzduchem.
A teď musím napravit ty kecy, co sem píšete (chodí sem lidi, kteří chtějí znát pravdu a vy z nich děláte blbce):
1: rekuperovat se v ČR nesmí pouze na systému 25kV 50 Hz. Na ostatních třech systémech se rekuperovat SMÍ.
2: trakční měnírny (to jsou ty pro stejnosměrnou trakci) nejsou uzpůsobeny pro dodej energie do veřejné sítě, tudíž se na ss rekuperuje pouze do příslušného napájecího úseku troleje. A funguje to dost dobře. Viděno v ešusu na stanovišti na vlastní oči.
3:na 25kV 50 Hz se reálně uvažije o rekuperaci až do veřejné sítě, k tomu ale musí být smlouvy mezi SŽDC a místními veřejnými distributory. Další věcí je, kolik jaloviny z té transformovny do veřejné sítě poleze (jalový výkon je nežádoucí)
4:na 15kV 16,7 Hz se rekuperuje v pohodě, neboť i když má v ČR délku pouze pár kilometrů, je tento úsek napájen z Rakouska. A pokud to někomu formálně (platby za spotřebu energie) nevadí, tak se rekuperovaný proudy lezou z ČR do Rakouska i opačně.
K rekuperaci do sítě 3kVss jen dodám, že podle odborných článků se zatím jedná o zkoušení(trať Praha - Kolín), tudíž není rekuperace povolena!
Vše podstatné najdete v uvedeném článku.
A kde teda ty odporníky na té loko jako najdu? Na ty výkony to musí být "obrovská almara". To je mají na střeše jako bobiny? A žaluzie ala Škoda jsem na ní neviděl.
380 bude mít možná povoleno rekuperovat na 25kV 50 Hz i ven (zatím ve stádiu úvah).
Na 3kVss systému dostanu rekuperovanou enrgii ven střídačem (o takové realizaci jsem v ČR neslyšel :D).
Problém je v konstrukci trakčních měníren a transformoven + neexistuje jistota, že v daném napájecím úseku bude další vlak, který by rekuperovanou energii odebíral. V opačném případě by totiž přepěťové ochrany v transformovně/měnírně napájený úsek odpojily. Jistou výhodu v této oblasti má systém 15 kv/16a2/3 Hz, který je napájen z vlastní výrobní i rozvodné sítě (tudíž nezávisle na nějakých transformovnách či měnírnách, délkách napájecích úseků a počtu vlaků v daném úseku).
Pro ty co úplně neznají princip EDB a rekuperční brzdy - pokud Taurus nedisponuje odporníky, pak nemůže na síti SŽDC využívat k brzdění trakčních motorů v režimu generátoru (není kde mařit vziklou energii a do sítě ji zpět dodat nelze).
musím reagovat na vzkaz od Vladimíra: Taurus jako elektrická lokomotiva ať už ve tří nebo čtyřsystémové verzi je plně vybavena elektrodynamickou odporovou brzdou nezávislou!!!! kterou minim. využívá v okamžiku, kdy nelze rekuperovat do sítě ať už se nachází na jakémkoliv napájecím systému. Při tomto režimu brzdění nemusí mít ani fyzický kontakt s trolejí. Navíc u nás v ČR umožňuje rekuperační brzdění jen systém 3 kV ss, ale jen v rámci napájecího úseku ve kterém se daná loko nachází, je-li ovšem tento úsek resp. měnírna schopna rekuperovanou energii přijmout. Do sítě 25 kV nelze v ČR vůbec z důvodu vzniku vyšších harmonických a jalového výkonu......takže ta " fáma", že Taurus nemá odporníky a že brzdí vzduchem ....nevím kde vznikla....hezký den, Tomáš
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











