Praha - Cestě lokomotiv řady 1216.2 do Česka už nic nebrání. Drážní úřad včera vydal konečné schválení těchto lokomotiv. Dnes to ŽelPage potvrdil ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym. Podle zdrojů blízkých schvalovacímu procesu nemají lokomotivy žádná větší omezení provozu. Pokud se ČD podaří dohodnout s rakouskými drahami ÖBB, měly by taurusy zajíždět již od prosince na vlacích kategorie EC také do Prahy a Bohumína.
Schvalovací proces komplikovaly zejména stejné problémy, jaké brzdily i homologaci pendolin, tedy vysoké hodnoty rušivých proudů, které mohou za určitých okolností ovlivnit nezvykle zranitelná česká zabezpečovací zařízení. Ač na střídavé napěťové soustavě se podařilo vyladit lokomotivu relativně rychle, problémy se schválením pod stejnosměrným napájením byly komplikovanější.
Po mnoha testech na zkušebním okruhu v Cerhenicích bylo dalším krokem zajíždění dvousystémové řady 1116 do Českých Budějovic na začátku jízdního řádu 06/07. Jezdily na výjimku DÚ a měly instalované některé komponenty zabezpečovacích zařízení nutné pro provoz v ČR. V oběhu měly rychlík Praha - Salzburg a EuroCity Jóže Plečnik z Prahy do Ljubljany. Po roce přísného sledování došlo i na řadu 1216.2, taurus šitý na míru české železnici. S výraznými omezeními jako maximální rychlost 100 km/h, zákaz rekuperace, omezená délka soupravy a vícečlená posádka lokomotivy začaly tyto lokomotivy vozit rychlíky mezi Vídní a Brnem. Kromě toho převzaly i vozbu vlaků z Českých Budějovic. Včera se bezmála tříletý proces završil definitivně.
Zdroj: ŽelPage

Může taurus po schválení rekuperovat na "25" nebo brzdí stále jen vzduchem?
Přidávání lihu do benzínu (=dynalkol) prosadili za 1. republiky agrárníci, aby měli odbyt.
Problémem není taurus jako takový, ten kdekoli jinde jezdí bez problémů. Tady ale naráží jeho nasazení na velmi zastaralé české normy na kolejové obvody, které ustrnuly někdy v roce 1960. Vůbec nepočítají s tím, že by tu jezdily mašiny s asynchronními motory vyšší výkonové kategorie (taurus: á 1600 kW). Maximum, co nedělalo problémy, byl ešus (asynchronní trakční motory, cca. 500kW jeden). Rušivých proudů se báli ale i konstruktéři už na počátku 80. let, proto má i rodina 163/263/363 skokovou regulaci, která vynechává problematické frekvence kolejových obvodů. Jinde v cizině se používají odolnější a stíněné obvody, které tyto problémy nemají. Proto také každá modernější lokomotiva má v Česku takový problém. Vysoký výkon, asynchronní motory, plynulá regulace výkonu. Problém mělo pendolino, problém bude mít 380.
Schválení taurusů je proto správné. Chyba není na jejich straně, chyba je v kolejových obvodech. Ty je potřeba urychleně vyměnit. Napadá mne analogie s ČSR 30. let. Standardním palivem nebyl benzin, ale tzv. biboli, směs benzinu, lihu a bůhvíčeho ještě, mělo to asi jen 77 oktanů. A i letadla se tomu musela přizpůsobovat, což dělalo obrovský problém a nakonec i značně degradovalo tehdejší československé letectvo.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











