Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.
Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.
Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.
Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.
Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.
Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.
Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy
| 23.2.2010 (16:13)
Pokud se v dnešní době tyto jízdenky vydávájí jen zaměstnancům, stojím za nimi a podporuji je. Pokud je i pro jejich rodinné příslušníky, nesouhlasím, nevidím pro to důvod.
Ale jinak by se měli zamyslet lidé, kteří jim tyto výhody závidí- nepoužíváte služební automobily, notebooky, mobilní telefony apod. mimo svoji práci? Pokud ano, i vy máte nezdaněné výhody, ze svojí zkušenosti můžu říct, že čím vyšší má dotyčný postavení, tím víc bonusů využívá. Sám jsem používal firemní vozidla pro svoji potřebu, dnes už "jen" využívám firemní telefon, internet, PC, tiskárnu, výrobní prostředky apod., bez nějakého přímého zdanění vůči mojí osobě.
http://pravniradce.ihned.cz/2-13249790-F00000_d-8c
je z roku 1993 takze netusim jestli je jeste platny, navic nejsem pravnik. Ale co jsem pochopil, je stavka (mimo pripadu vyjednavani kolektivni smlouvy) mozna jako natlak jiste skupiny zamestnancu (napr odborari) na zamestnavatele ( čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod). To ovsem neni pripad soucasne pripravovane stavky, ktera je namirena proti ?politikum? (asi).
Budu rad, kdyz me nekdo opravi.
Ad Vlad:opravdu si myslíte,že náklady na dopravu jednoho držitele Železniční průkazky-myslím skutečné náklady,elektřina,nafta,opravy,ošoupání kolejnic-jsou vyšší než oněch 250 Kč/rok? Nemá smysl argumentovat průměrem,ale technicky. Já se domnívám že jsou nevyčíslitelné,ale tak nějak odpovídající oněm zmiňovaným částkám,zcela určitě to nejsou desítky tisíc.
Ad babilon:a co tomu zaměstnavateli brání to neudělat? POkud to bude mít oporu v zákoně-a to poskytování jízdních výhod má-nechť to udělá,nic se mu za to nestane.
Se vsi uctou, muzu se zeptat jak jste si na ten duchod nasetril? Pokud tim myslite odvadeni socialniho a zdravotniho bla bla bla, tak si dovoluji upozornit, ze to jste odvadel penize na duchody duchodcu kteri byli v duchodu v dobe kdy jste pracoval. Nikoliv na svuj duchod.
Mluví se stále o tom, že by se měla danit nějaká "spravedlivá", "skutečná" nebo chcete-li cena "obvyklá", mě by zajímalo proč? Proč nestačí odvést DPH z ceny zvýhodněné, dejme tomu u zmiňované režijky z 250,-?
Přece když je v Tescu rohlík v akci za 0,50 Kč, tak se DPH platí jez toho padesátníku, ne z ceny obvyklé, tedy zhruba 2 korun. Nebo když byly po Vánocích džíny za 500, místo za 2000, tak DPH se sotva platila z těch dvou tisíc...
Je potřeba si uvědomit, že není na důchody, produkce hospodářství naší země klesla, a je potřeba omezovat výdaje.To určitě po volbách nebude, takže nás čeká osud řecka či maďarska a pak si jen budete vzpomínat až bude možná dostávat hodnotu 70% dnešního důchodu a benzín a zboží kupovat o 33% dráž. Ale nás mladší ročníky to nějak nerozhází, my si zvykneme nebo utečeme , my totiž důchody tohoto systému již pobírat nebudeme, bohužel.
Ke stávce : je to nehoráznost !!! Každého kdo stávtuje v takovéto situaci, bych poprosil ať si vyzkouší fungovat v normální střední firmě ( která narozdíl od ČD něco málo vydělá ). Berete si lidi jako rukojmí ! Očekával jsem kompromisní jednání, ale ono je fakt už před volbama, tak se musí Vaši odboráři trochu zvyditelnit. Lituji všechny vaše zákazníky , bohužel to platíme všichni.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










