Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.
Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.
Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.
Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.
Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.
Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.
Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy
| 23.2.2010 (16:13)
Mohu Vás poprosit na přesný odkaz zákona?
Pokud si to pamatuji z přednášek práva, tak stávka je legální tehdy, pokud ztroskotá kolektivní vyjednávání a nepodaří se uzavřít odborům kolektivní smlouvu (pokud to zase nezměnili). Jiný důvod nebyl. Pokud je, poučte mne, prosím.
Pokud důvod v zákoně nenajdete, pak je to stávka nelegální a za nelegální by ji měl označit i soud, na který by se měl ministr dopravy obrátit.
Já bych to nazýval spravedlností...
M:
A proč by se mělo zdaňovat nejdříve dole... Navíc v období "krize" by to mohli aspoň opodstatnit, že si to zdanili oni. Takhle se můžete opravdu divit jak ..... že se stávkuje...
A buďme (ne)rádi, že nežijeme ve Francii. Tam by se stávkovalo do té doby, dokud by se okamžitě nezrušilo, nepodepsalo...
PavelZ - mne ale je vicemene jedno (prinejmensim tenhle tyden, pristi uz to bude jinak:-)), jak to maji u Lufthansy. Ja ti taky neargumentuju nejakou indoneskou firmou majici pracovni 14hodinovou pracovni dobu za desetinu platu ceskeho...
No a zcela konkretne - zamestnanci Lufthansy se obavaji "prevedeni na jinou pozici" (neni to teda zcela presne) a snizeni jejich mzdy a jejich "patrnerem" ve stavce je jejich zamestnavatel, nikoliv stat. Ale nemyslim, ze to budes rozlisovat...
Jak uz jsem psal - stavkujte. Stavkujte o sto sest a at dopadneme jako Recko. Recko ma ale vyhodu v tom, ze ma Euro (nevyhoda pro ty ostatni:-), my mame hovno a ten sesup bude gigantickej. Ja budu vicemene vysmatej (teda pokud PIGS to euro nerozeserou jeste vic, coz je mozny...) a budu se z plna hrdla lochcit blbeckum, kteri si postupne "vystavkovali" krach socialniho systemu. Lito mi bude tech duchodcu a invalidu, ale s tim se asi vase velka odborarska srdce srovnaji. Vzdyt prece stavkuji i na Zapade...
Tak jistě, u Lufthansy se může stávkovat, tak nevím proč by to nešlo u ČD. Zrušte to právo a bude klid, já v tom nevidím problém. V tomhle případě jsem jen dal radu kam se asi obrátit, protože překvapivě i na tom vzorovém západě se stávkuje a mnohde hodně často.
Páňula: Pozor, mohlo by to být nazváno krádeží. Když oni, proč ne my? Kde já to jen četl... :-)
DJ (19:30, prvni cast) - No.1!
Pokud neprojde ten muj napad se stavkou formou neplaceni jizdneho, tak v duchu toho, ze jde o zpusob "jak protestovat proti necinnosti parlamentu", tak navrhu vzit hole a pochodne a znicit vsechen majetek Miroslava Zikmunda. Ze je nemravne (pekne slovo:-) protestovat tak, ze tim znicim neci majetek? No ale ja prece nemam jinou moznost, ja nemuzu zablokovat dopravu. A forma protestu, kterou odserou nevinni lide je prece OK. Tak co Miro, bednis, bednis? Mel bys. Nikdy nemuzes vedet, kdy k tomu nekdo prijde protestovat proti danovemu systemu!
Jestli je to treba dodrzovat, tak potom doufam, ze budes prvni v rade protestujicich, az Rath zacne rusit poplatky (treba), protoze prerusenim kontinuity by nas dostal k bananovym republikam:-)))
DPFO - dan z prijmu fyzickych osob
Jo jo, když rukojmí zemře, tak se taky někdy svaluje vina na vydírané, že měli včas zaplatit výkupné. :-)
Vzato do důsledku, je to stávka proti nečinnosti parlamentu, resp. jedné politické straně blokující infantilními výstuopy jeho činnost - a ještě to považuje za přínos pro daňové poplatníky.
Ano, je to přínos. Třeba se nemohly projednat nesmysly typu 13. důchodu atd., které by náš stát zadlužily o další miliardy.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










