Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.
Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.
Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.
Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.
Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.
Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.
Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy
| 23.2.2010 (16:13)
právo na stávku tu je, tak co. Následky to pochopitelně nějaké mít bude ať pro cestující,
Děkuji, že i vy jste mi potvrdil, jak moc vám jde o to, aby se cestující pokud možno vždy dostali vlakem včas tam, kam chtějí.
Obecně - myslím, že na tomhle hodně vydělají soukromí autobusoví dopravci, kteří jezdí bez dotací. Nikdo jim nic nedá. Jejich zaměstnanci nemají tolik benefitů, jako mají ČD. To by pak mohli ti dopravci zkrachovat.
Třeba Jančurova Student Agency, ta jistě přetáhne část cestujících z rychlíků, které z vůle odborářů nepojedou.
Třeba pak za to Jančura odborářům poděkuje, jak mu zvýšili tržby. :-)
Pokud mi nevyhovuji podminky, za kterych jsem zamestnan, je jen a pouze na me, zda na danem miste setrvam nebo ne. Samosebou druha otazka je, zda mam sanci si najit neco lepsiho. Pokud ne, tak bych mel naopak drzet hubu a krok, jelikoz to znamena, ze se mam ted lip, nez bych se mel jinde.
Danovy system se mi muze nelibit, ale jak by se nekomu libilo, kdybych kvuli tomu sel stavkovat tim zpusobem, ze bych se na nejakem prejezdu privazal ke kolejim (to same, co delaji ekoteroriste pri preprave jaderneho paliva/odpadu). Pokud vlak zastavi (= nutna podminka uspechu :-D), dusledky meho chovani se nijak nelisi od oficialniho stavkovani drahy - proste vlak nepojede.
Pokud ja budu v dane situaci sedet v zastavenem vlaku, zrejme nebudu sam s nazorem "vyprdnete se na nej a jedte, pokud neuhne, jeho problem". Bohuzel v pripade oficialni stavky tohle neni realizovatelne.
Edit: koukam ze s tou myslenkou privazani ke kolejim me DJ predbehl :-)
Ale prosím klidně, ale až po 9. hodině.
Docela by mě zajímalo, jestli se takhle o stávce krafá i na "želpejdž" fórech ve Francii, Belgii, Itálii a třeba v Německu. Právo na stávku tu je, tak co. Následky to pochopitelně nějaké mít bude ať pro cestující, nebo pro samotné zaměstnance. Když si uvědomím, kolikrát jsem ve vlaku už slyšel, že pořád jen stávkujem, tak si myslím, že konečně jim budu moc povědět i něco jiného, než že "nemáte pravdu". V pondělí mě to ale mine, protože "vyžírám" stát svojí neschopenkou. :-))))
Ale jde o to, pokud tam nekdo "protlaci" nekoho, kdo jede "zdarma", kdo to za nej zaplati.
V pripade rezijky by se takovyto cestujici nemel pocitat do prepravenych osob a jeho preprava by mela byt plne financovana tim, kdo rezijku vydal.
V pripade senatora jedouciho zdarma je na tom bita zase draha - "nekdo" by ji mel zaplatit jizdne za tohoto "legalniho cerneho pasazera" ... a opet by to mel byt ten, kdo danemu jedinci zajistil, ze platit nemusi.
Pokud vezmu konkretne financovani zravenek, rekneme ze dostavam 80tikorunove. Me ze mzdy strhnou za kazdou stravenku 40, zbylych 40 za me doplati zamestnavatel. Zdaneni v tuhle chvili neresim.
V pripade rezijky za ni zamestnanec urcity poplatek zaplati take, ale zbytek platby - tedy rozdil mezi tim co zaplati a co za to dostane - uz draha neresi.
Samosebou by to slo resit i jinak - draha by kazdemu zamestnanci prispivala treba 21000 rocne jako bonus na ingolda. Melo by to ale dva detaily:
- kolik lidi by si toho ingolda skutecne koupilo?
- pokud by to bylo v ramci vyplaty, bylo by to zdanene ... coz se vlastne planuje ted, jen jinou formou (dan z prijmu/DPH)
A když se zařídí jinak jednou (třeba pojedou autem nebo busem dopravce, který normálně jezdit bude), tak zjistí, že to je taky fajn a že vlakem jezdit nepotřebuje.
P. S. Co takhle, abych vyjádřil svůj názor na tuto "stávku" tím, že se přivážu na koleje a zastavím provoz?
Taky tím přece jenom vyjádřím svůj názor. :-)
Filip Janev: Bylo by mi to celkem jedno, kdyby odbory nedržely cestující jako rukojmí. Takhle je to prostě prasárna.
Chtějí ožebračit už tak podhodnocenné zaměstnance o výhody, kterých moc nemají, a nebo z nich vytěžit peníze!
Řekněte mi, vám by se to líbilo? :-(
Touhle logikou bys mohl skoncit i u toho, ze by se u drahy melo delat vyhradne za minimalni mzdu, protoze ty jim vic dat nechces.
Pripadne by policajti a vojaci (no vojaci... rekneme radeji hasici, s tema vojakama je to cely divny:-) museli delat uplne zadramo a bez jakychkoliv benefitu, protoze ti maji penize JEN od statu...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










