Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.
Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.
Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.
Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.
Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.
Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.
Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy
| 23.2.2010 (16:13)
Jen do toho netahejte Paroubka (nevolím ani jeho ani třešně). V tom vlaku jsem nebyl, ale z vlastní zkušenosti vím, že co člověk to názor. Možná stačilo jen vlakvedoucímu říct, jestli by nepřitopil. To není o neschopnosti čety, to je mnohdy o neschopnosti o něco požádat. Myslíte, že to vypínal schválně abyste byl naštvanej?
Sim - ale vzdyt rezijky a poslanci (ti toho myslim projezdi fakt hodne:-) prece z penez toho, kdo je vydal, JSOU. Prijmy=trzby+dotace. Kdyz klesnou trzby kvuli dotacim, tak nic nebrani tomu, aby nemohly vzrust dotace. Ty muzou vzrust za ucelem rezijek, na nakup novych vagonu, na prelakovani vagonu, na cokoliv. Dotace (a rtzby) proste plynou na platy, rezijky, vagony, uhli (teda uhli... naftu:-)
Prece napsat, ze o rezijky se musi snizit dotace je blbost - na rezijky jako takovy snad trzby CD staci. Takze dotace nejdou na rezijky, ale na platy treba.
Ano, chapu pointu tve myslenky, ale ty pochop i to, ze kdyz to vezmu doslova, tak omezenim rezijek lze snizit dotace - ano. Ale dotace lze snizit i tim, ze klesnou platy. No a protoze na rezijky si firma jen z trzeb nevydela (pokud jsou rezijky az to posledni, co je potreba zaplatit) a PROTO je treba je zrusit, tak lze se stejnou jistotou napsat i to, ze trzby nestaci ani na platy a PROTO je treba je snizit (kdyz je uplne zrusit...)
EDIT - dalsi takovej blbec, co pri protestu bude riskovat zivot:-)))
Bude to znít asi blbě, ale účelem stávky je nespokojenost cestujících. Když by byli všichni nadšeni, tak proč by se to dělalo. Chápu, že za tenhle názor tu dostanu nějaké mínusy, ale bohužel je to pravda. Také je ovšem pravda, že bych klidně počkal jestli se ta změna zákona schválí nebo ne. Tohle už mi přijde jako taková "naschvál akce".
Ve Vašem případě nevím jak bych se zachoval. Zkuste se začíst třeba do nějakého fóra Lufthanzy (tam mají po včerejšku asi zkušenosti), nebo si zavolejte na Odbory ať Vám poradí. Běžně se to (náhrady způsobené stávkou) neřeší, ač někteří pořád remcají jak se jen stávkuje.
Tohle opravdu daňový únik je, zvlášť když hlavní část příjmů čd je z veřejných rozpočtů. až čd nebudou potřebovat žádné dotace, ať s nimi může zadarmo jezdit kdokoli...
a jen tak na okraj - ono se někde ty peníze najít musí, a pokud při každém úsporném návrhu začne určitá skupina hrozit stávkou, tak na to brzy dojedeme mnohem hůř. Někdy je holt pořeba zatnout zuby a trochu se uskromnit, ale to se u nás nenosí.
Jestliže je za regulační poplatek označena platba za recept napsaný lékařem ... protože ten lék potřebujete > není to váš rozmar, kterým si krátíte nudu ... pak je tu možné leccos ...
Co to je DPFO ??? Dopravní podnik Furka - Oberalp ???
Sim : problém zaměstnaneckých režijek spočívá i v tom, že se používají jako "služební jízdenky" na pracovní cestu, protože někdejší služební jízdenky byly v rámci snižování administrativních nákladů prostě zrušeny a nahrazeny režijkou, kterou si platí zaměstnanec. Takže zaměstnavatel na too vydělal.
V okamžiku kdy zásadně zdaníte režijku pro zaměstnance, který ji používal v podstatě jen na služební cesty, tak vznikne problém.
Pokud si zaměstnanec "zdaněnou" režijku nepořídí, bude si pro pracovní cesty muset koupit klasickou jízednku, ale tu zaměstnavatel odmítne proplatit s tím, že má nárok na "zaměstnaneckou" jízdenku a je jeho problém, že si ji nepořídil ...
Možností by bylo, že zaměstnavatel bude proplácet jízdné na služebních cestách do výše "zvýšené DPH", aby to nějak zaměstnanci kompenzoval, ale nastane účetní problém, protože takovýto výdaj musíte doložit daňovým dokladem...
Na řešení v podobě služebních jízdenek nebude nikdo přistupovat.
V podstatě celé je to o tom co napsal Vousáč v 17:39 - ačkoli i politik z ODS (tuším pan Nečas) prohlásil, že se změnou zákona nemají problém - tak jeho soukmenovec Tluchoř (spíše by se měl označit za tlučhubu) se před novináři chlubil tím, jaké blaho přinesla ODS daňovým poplatníkům tím, že obstrukcemi poslanci ODS znemožnila přijímání zákonů škodících této zemi formou zvyšování schodku státního rozpočtu.
Takže je na místě, aby se nespokojení cestující - i já budu postižen tím, že mi nepojede tramvaj a do práce půjdu pěšky - obrátili s důvěrou na tlučhubu Tluchoře (a jeho soukmenovce) s dotazem, proč i přes svůj souhlas se změnou zákona, neumožnili jeho projednání.
Vzato do důsledku, je to stávka proti nečinnosti parlamentu, resp. jedné politické straně blokující infantilními výstuopy jeho činnost - a ještě to považuje za přínos pro daňové poplatníky.
Jde, opravdu jo. Také jsem nikdy pro žádnou stávku nebyl, protože mi bylo jasné, že ztacené lidi už získat zpět nemusíme, ale v tomhle případě a už jsem to tu jednou psal, si svojí (teoretickou) účastí/neúčastí nejsem jistej. Případné následky mi budou vmeteny dřív nebo později do xichtu, narozdíl od odborářských panáků.
Já ráno říkal, že to bude plodná diskuze. :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










