Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.
Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.
Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.
Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.
Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.
Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.
Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy
| 23.2.2010 (16:13)
Ze je to totalni kravina a ze tim jen jedete nacerno a okradate stat? A tim, ze pet hodin nepojedou vlaky snad stat okraden neni? Zeleznicarska stavka neni stavka, je to zpusob vyjadreni nesouhlasu s rozhodnutim o danovem zakonu, kterym jsou ovlivneny jine fyzicke a pravnicke osoby. Proc by vyjadrenim nesouhlasu nemohla byt i cerna jizda?
Zastavena doprava znamena ranu pro hospodarstvi a politici tomuto tlaku ustupuji. Kdyz vsichni budou jezdit nacerno (pripadne krast jinak), tak treba ustoupi taky. No a nebo vas zavrou a zeleznicarum zase odkyvaji, co budou chtit - protoze neni stavka jako stavka a to ani kdyz jsou obe stejne blbe:-))
A teď vážně... Nevím, o co modré armádě jde. V soukromém sektoru se benefity poškrtaly takovým způsobem, že nový zaměstnanec dostane houby (možná až na ty stravenky). Je jasné, že zde jde o režijky. Jasně, nemám ji, mít ji, ušetřil bych za rok tak 10.000 Kč. Nevím, proč se dělá bububu z toho, že bude nově stát místo 200 ohromných 2.000 Kč (předpokládám, že pro 10% dph).
A kdyby se ČD ukázaly, tak již teď zablokují eshop a nákup jízdenek na tento čas, což se jistě nestane ;-).
Až se budou zaměstnanci ČD chovat tak, že si je zaslouží, ať je mají (pouze zaměstnanci). Odvozuju zážitek z mezinárodní pokladny v Brně, už tam asi ani chodit nebudu, paní pokladní nezdraví (už jsem si zvykl), v neděli tam nebyla ani noha, tak dvě pokladní vydatně krafaly přes stoleček, když jsem tam přišel, tak se jedna znechuceně odšoupla a prodala mi jízdenku do Vídně (taktéž znechuceně a až na druhý pokus). Ještě jsem se chtěl na něco zeptat, ale když jsem viděle její ochotu (navíc už zase odjela na židli krafat dál), tak jsem se zeptal rakouského průvodčího, určitě jsem se toho dověděl víc.
- moralnost benefitu ... nadrazakum se tohle prirovnani libit nebude, ale pokud nejaka firma nabizi benefit, mela by ho nabizet "ze sveho". To znamena, pokud mi nekdo chce zaridit dopravu do zamestnani, at pro me posle auto/vlak/bus a priveze me. Nebo at nekomu zaplati, at mi zastavi pred domem, kdyz uz jede kolem. Soucasna situace je ale takova, ze diky rezijce ma drazni zamestnanec moznost vyuzivat vlaky, ktere plati nekdo jiny, nez zamestnavatel. A protoze draha je placena z verejneho rozpoctu (at uz statu nebo kraje), prispiva do toho kazdy. A kazdeho by take melo zajimat, jak efektivne je s "jeho podilem" zachazeno.
Z hlediska moralniho by tedy melo minimalne dojit k tomu, aby byla takovato vyhoda jednoznacne vyuctovana a odectena od objednavky dopravy - zaplatit by ji tedy mel ten, kdo ji poskytuje. Nekdo tu uz o tom psal - me by taky zajimalo, kolik procent by usetril objednavatel dopravy, kdyby se od toho benefit odecetl.
Zaroven by stejne melo byt pohlizeno i na ostatni "zdarma jezdici" - tedy napriklad zakonodarce. Za ne by ale mel naopak poskytovatel benefitu (tedy stat) doplacet draze i za jizdne.
- danovy system ... dane jsou vybirany statem za ucelem "prerozdeleni" tak, jak ti u kormidla uznaji za vhodne. V principu se proud penez rozdeluje na dve zakladni casti - funkcni cast (tedy zajisteni chodu spolecnosti) a socialni cast (zajisteni zivotnich potreb tem mene stastnym). Z principu by se naprosta vetsina financi mela vracet zpatky do obehu a za nehty by rozdelovatelum melo zustavat jen nezbytne nutne mnozstvi.
V principu je jedno, jakou formou dane vyberu. Je ale ponekud kontraproduktivni, kdyz je budu vybirat od tech, ktere jsou statem primo financovani - diky slozitosti aparatu se tim zvysi procento "vnitrni spotreby" pri prerozdelovani.
- objednavani dopravy ... jizdu osobnich (obecne, tedy nejen Os) vlaku objednava zpravidla kraj nebo stat prostrednictvim verejneho rozpoctu. V ramci vyse uvedene skupiny se jedna sluzbu kvuli funkcnosti spolecnosti. Pokud do toho zamicham napriklad zlevnene duchodcovske jizdenky (jizdne neni nebo je snizene, objednavka zustava), mota se nam to i do sfery socialni
- vlastnik "drahy" ... v nasem pripade stat. Ten samy stat, co objednava dopravu, ten samy stat, co vybira dane. Micha se nam tu tim padem nekolik vztahu dohromady, pritom by bylo vhodnejsi to rozlisovat, jinak neni jasne, co kdo chce a hlavne proc.
Benefit chteji zpravidla ti, co ho mohou uzivat. A je v principu jedno, kdo ho poskytne. Zda je moralni a v jake mire, by mel rozhodovat poskytovatel daneho benefitu.
Jestli je zdaneni benefitu moralni nebo ne je sice dulezite, ale nemelo by to byt spojovano s vlastni moralnosti benefitu.
Pokud Zalho napise:
Je mi z těch politiků na blití,tak budu stávkovat nejen pro benefity.
... stavi se automaticky do role prizivnika, kteremu je v podstate jedno, za co stavkuje a kdo to bude platit, hlavne kdyz z toho on sam bude neco mit. Co na tom, ze - ciste hypoteticky - klidne polovinu sveho benefitu si sam v jine forme (dane) zaplati. Hlavne, kdyz z toho kapne vic, nez ostatnim, protoze je tu takovej bordel, ze jine cesty neni.
Tenhle pristup bych pochopil treba za valky nebo ted na Haiti - kdyz mi pujde o krk, jdou preci jen moralni otazky stranou. Ale v normalni situaci je takovyto nazor a z nej plynouci chovani cestou do pruseru. Staci si predstavit, kam to dotahnem, kdyz takhle budou uvazovat vsichni.
A ja dodam - pracoval bych klidne jen za ty benefity...
PavelZ - samozrejme!
Ne, slovo vydírání je naprosto přesné.
vyděrači = odboráři
rukojmí = normální cestující
vydíraní = vláda, parlament atd.
Kde je rozdíl, kromě toho, že vyděrači v tomto případě své rukojmí nezabijí, ale drží je v šachu jinak?
Zaměstnanci třeba PRE snad žádných výhod nemají?
Jistě že mají, a také je musejí (dle platného zákona) zdaňovat.
Tady už fakt není co dodat. Nikdo tady nepíše o tom, že by se ty režijky a stravenky měly rušit, a stejně odboráři volají "vy nám chcete zrušit stravenky a režijky, vy závistivci".
Nad tím, že přes závazek, že se tím sněmovna bude opravdu v polovině března zabývat (ono to taky nejde tak rychle, připravit novelu zákona), přesto se lidi příští pondělí ráno nedostanou do práce, zůstává rozum stát.
A ještě vzkaz pro všechny pracovníky ČD (osobní dopravy), kteří nadávají na to, jak jsou ti politici zlí, hamižní atd. - uvědomte si, že i díky těm politikům, kteří v poslední době rozhodli, že do ČD se bude lít ještě víc peněz, aby mohlo jezdit skoro tolik vlaků co dřív, pořád tu práci máte.
Nějak jsem nabyl dojmu, že nejste vlastníkem PJD, zato dostáváte stravenky.... Tak buďto všechno, nebo nic. Dělat něco na půl, je opravdu hovadina.
Jinak takovej miniaturni detail - tim, ze se vybiraji nejake dane, tak prave tim jsou potom ty penize za ty benefity statnich zamestnancu. Pokud zadne dane nebudou, tak jako prvni budou mit problem prave tito lide, protoze ti prijdou o vsechny prijmy. Ti ostatni prijdou jen o "sluzby" jimi vykonavane...
Zalho - Opet snaha vlastni spatnost "omluvit" spatnosti nekoho jineho (ostatne jak napsal Sim...). Ale jinak te nesoudim:-) Stavkuj, doufam, ze budes stavkovat dlouho a az prijdes o treti vyplatu v rade, tak to promyslis znova, jestli ta dvojka mesicne byla hodne:-))
PS: Ze to nechapes, to je mi jasne. Alkoholik taky mysli, ze vlastne nepije...
MuDr - zaprve - ja vuci tem benefitum nemam vicemene nic, jen rikam, ze je to proste naturalni forma "mzdy" a mzdu by lide meli danit. Ze ji lide danit nechteji a chteji jen aby dane platili ti ostatni, to je prirozene a normalni. Ale pokud prijde nekdo jiny, ze nechce danit (resp. "pojistovat se":-)) petinu sveho prijmu, protoze bagr, tak se myslim taky budes lehce rozcilovat, protoze tim, ze "on" nezaplati dane, tak "ty" nedostanes vyplatu, protoze na ni nebudou penize. Nekde jsem cetl o tancovani na palube Titanicu. Problem je, ze odborarske ovce ze statnich firem netancuji na palube (odkud snadno skoci do vody - rekneme, ze ten Titanic je nekde mezi Jamajkou a Venezuelou:-), ale v 27. podpalubi a pokud lod pujde ke dnu, tak to budou prave oni, kdo se jako prvni utopi. No a jak jsem uz jednou dodal - problem je, ze v 25. podpalubi jsou duchodci, invalide apod. Ti sice absolutne netancuji, ale utopi se taky... Pracujici lide (1-10 podpalubi) se zpravidla zachrani tu s vetsi, tu s mensi ztratou, smetanka (vrchni paluba) problem nebude mit zadny, protoze pro tu prijede zachranny luxusni parnik.
Takze tancuj, tancuj, vykrucaj, klidne se utop, je mi to jedno. Lito mi je tech v "25". podpalubi:-((
A zadruhe - obecne proti tem benefitum nemam nic (je prece uplne jedno, jestli dostanes tisicovku nebo 20 stravenek po 50 korunach), konkretne to uz ale tak bezproblemove neni. Jde totiz o to, ze pri v soukrome firme (ano, vim, ze CD jsou akciovka...) jsou benefity navazany zpravidla na nejakou uspesnost firmy. Uz jsem mnohokrat napsal, ze CD nikdy nemuzou byt v plusu a ze to ani neni kriteriem (coz je teda proti smyslu podnikani akciovky, ale co uz). Ale velice dobre rozumim lidem, ze zeleznicarum preji jen spatne, kdyz si lidi berou jako rukojmi a jejich vyjednavacim zpusobem je vydirani. Zminil jsi ucitele - predstav si, ze ucitele na tyden zamknou skolu a budou zadat vyssi platy. Podstatna poznamka - deti budou vevnitr...
Jo a nepis porad o te zavisti... Kdyz napisu, ze je Gross (nebo treba nejaky jiny zlodej, ktery jen nema kontakty) podvodnik a mel by byt zavreny, tak je to zavist? Zavist je, kdyz Jagrovi zavidim rocni plat, zavist ale neni, kdyz rocni plat zavidim delaerovi drog...
Ten sluzebni vuz - ten jsi dostal za co? Za to, ze jsi zahajil stavku a dali ti ho, aby ses vratil do prace? Pokud vsichni zeleznicari jezdi do prace autem, tak at stavkuji za to, ze rezijky budou danene, ale kdo nechce, tak ji nemusi mit a misto ni dostane 20K jako 13.plat (ktery samozrejme zdani).
Pokud jde o Francii a Italii, tak vim, ze tam stavkuji, ale o jejich danovem systemu nevim vubec nic. Ty ano?
Plně souhlas s doktorem :-)
Nejsem si jistý, že železniční odbory pracují pro dobro zaměstnanců. Co třeba odmítání výběrových řízení, kde byla podmínkou nová vozidla? Odbory nechtějí, aby se zaměstnancům zlepšily pracovní podmínky a mohli nějak profesně růst? To mají radši donekonečna nasazovat zdraví v kabině bardotky či krysy (jak tu někdo psal, jet s ní 160 je jako jet Fabií 160 po rozbité D1 s otevřeným střešním oknem), práskat se dveřmi Béčka a několikrát denně zápasit se šroubovkou, protože se pořád objíždí souprava? A proč je pro zaměstnance tak důležité, že pracují u ČD, a ne u jiného dopravce, který by na dané trati začal jezdit? Snad ne kvůli těm režijkám, které tady podle diskuze stejně nikdo z nich v adekvátním rozsahu nevyužívá? V odborech můžou být nadále.
Já myslím že by nebylo od věci všechny stávkující železničáře na půl roku zaměstnat buďto u soukromého dopravce (třeba v zahraničí), nebo u jakékoliv jiné soukromé firmy, která může dát zaměstnancům jen takové benefity, na které má.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










