Aktualizováno 28. 2. 14:00 — Jak jsme informovali v úterý 23. února, odbory vyhlásily na pondělí pětihodinovou stávku. V pátek, na základě vstřícných kroků vlády, jež ve čtvrtek večer na mimořádné schůzi schválila novelu zákona o DPH, se odbory po bouřlivé diskusi dohodly, že počkají a přesunuly termín stávky na čtvrtek 4. března 2010. Pokud Sněmovna úpravu zákona, ze kterého by měla být vyjmuta sporná část o danění zaměstnaneckých benefit, do středy neschválí, stávka by se měla konat v rozsahu, jak byla plánována v pondělí. Mezi odboráři se ozývají i hlasy, že by stávka mohla být i 24hodinová. O tom, zda se bude stávkovat a v jakém rozsahu, se rozhodne ve středu 3. března.
Doplněno 23. 2. 17:30 — Praha — Co platilo včera, neplatí dnes. Po úterní schůzce představitelů Koalice dopravních odborů je již jasné, že příští pondělí se ranní cesta do práce nebo školy mnoha lidem výrazně zkomplikuje. Odboráři totiž, v rozporu s dřívějšími prohlášeními, na 1. března přeci jenom vyhlásili stávku, která od čtyř ráno na celých pět hodin paralyzuje železniční dopravu, pražskou MHD i pravidelné spoje v dalších velkých městech. Děje se tak přitom poté, co předsedové parlamentních stran oznámili záměr zabývat se problematikou danění zaměstnaneckých benefitů v horizontu několika dnů. Vedení Českých drah zatím o stávce nedostalo oficiální informace, začalo už ale pracovat na krizovém plánu pro pondělní výpadek spojů.
Deklarovaným cílem stávky je zvrátit platnost aktuální novely Zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty, která od 1. ledna 2010 mění formu danění zaměstnaneckých benefitů. Základem pro výpočet daně již není cena zvýhodněná, ale běžná prodejní hodnota ekvivalentního produktu. Tato úprava prakticky okamžitě vyvolala bouři v kruzích odborářů z oblasti dopravy, kteří již v době vzniku návrhu zákona pohrozili vyhlášením stávky v rámci nátlaku na tehdejšího ministra financí Miroslava Kalouska. Zablokováním hromadné dopravy pohrozili opět začátkem letošního roku, s plánovaným termínem 22. února, nicméně minulý týden se odbory rozhodly vyčkat na výsledky mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch tehdy oznámil, že odboráři čekají na stanovisko poslanců po mimořádné schůzi, která byla svolána na čtvrtek. „Pokud by ale jednání zkrachovala, nebo poslanci návrh nepodpořili, je zcela reálné, že by mohlo dojít ke stávce. Hrozba stávky je velice vážná, je dost možné, že k zastavení dopravy dojde,” vyjádřil se původně Štěch pro Rádio Impuls. Všechno se ale změnilo v úterý, kdy šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík pětihodinovou stávku definitivně potvrdil a naznačil, že zdaleka nemusí být poslední: „Bereme to jako jednu z řady možných akcí,” řekl Pomajblík. Podle odborů je nyní jediným přijatelným řešením zrušení předmětného ustanovení v zákoně.
Ač dříve vadilo danění výhod zaměstnanců jako takové, nyní je kritizována především jeho forma. Nejvíce diskutované jsou pak zaměstnanecké režijní jízdenky, jejichž cena se pohybuje maximálně v řádu stokorun. U Českých drah přitom tržní cena ekvivalentní celoroční síťové jízdenky In–gold činí 22 tisíc. Nová pravidla se ale týkají danění všech benefitů bez rozdílu, kromě jízdenek například i závodního stravování nebo slev na zboží.
Tato změna byla zavedena do zákona v rámci zjednodušení daňové soustavy a jako implementace směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Jak ale několikrát upozorňovalo ministerstvo financí, přijetí ustanovení relevantních k danění benefitů je pro každý stát dobrovolné.
Doplněno o vyjádření Českých drah: Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly zatím vedení drah o stávce oficiální cestou nebylo informováno. I přesto se už ale rozběhly práce na úpravách pondělních oběhů souprav a zajištění krizových komunikačních kanálů. „Připravujeme cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy,“ uvádí Kubala.
Zdroje: iHNed.cz, Český rozhlas, Finanční noviny/ČTK, Poslanecká sněmovna PČR, ŽelPage, České dráhy
| 23.2.2010 (16:13)
A co se týče souhlasu pana Štěcha-jistě měl v živé paměti slib ministra Kalouska,že o ,,sáhnutí" na benefity se bude jednat předem. Proti zatížení jízdních výhod DPH nikdo nic nemá-jen ta cena obvyklá tu jaksi nesedí. Já za ,,režijku v základní podobě " platím max 250 Kč,a to už přes 30 let.Dejte si to dohromady jak chcete. A ti členové odborů se opravdu za všechny berou-nebo si myslíte že člověk,který doma(např.na Mostecku) nemá práci a bydlí na zaměstnanecké ubytovně vřele přivítá,když se mu úhreda za její užívání velmi razantně zvýší?
http://www.senat.cz/xqw/xervlet/pssenat/hlasy?G=10429&O=7
Kdo koho vydírá?
Jak přesněji nazvat, když někdo bezpodmínečně požaduje změnu jednoho odstavce konkrétního zákona, jinak že bude zastavena doprava?
Odbory v dopravě využívají svého práva a chtějí pro své členy zachovat to,funguje více než 100 let.
- Opravdu se ze stravenek nikdy neplatila daň, a z režijek se platila jenom z té směšně nízké "manipulační" ceny? (nevím, ptám se)
- Ano, důležité je říct, že to dělají PRO SVÉ ČLENY. Žádná vznešená slova, že to dělají vlastně pro dobro všech "obyčejných občanů".
nepřinesete to do státní pokladny skoro nic a to nic za porušení sociálního smíru nestojí.
Jestli má režijka reálnou hodnotu 15000, tak DPH z ní je 1500. Jestli i tak režijku bude chtít 100000 lidí z těch 200000, co ji dnes mají, tak stát vybere 300 milonů. Je to málo?
Co si představit pod názvem "sociální smír"? Nemá jít o "smír" strany zaměstnanců se zaměstnavatelem (výše mezd atd.), a ne se státní mocí a daňovým systémem?
Z toho, co bylo v poslední době od odborových bossů slyšet, mi spíš přijde, že platí: sociální smír = "bude to tak, jak to chceme my".
Jen je to třeba rozšířit mezi lidi,ale o to se odbory jistě postarají.
Už se postaraly a papíry s tendenčně laděnými informacemi ve stylu "protestujeme i za vás", "zdanění je nespravedlivé" nebo "na úsporná opatření nesmějí doplácet zaměstnanci" atd., vydali.
Jeste zkus najit tu komedii o 4% snizeni platu a kdo takovy postup hlasovani navrhl. Abysme vedeli, proc si pan Sobotka plat snizil jen o 4%...
Resp. jinak - ten postup byl asi defaultne OK, ale kdokoliv mohl vstat a rict "damy a panove, kdyz budeme jako o prvnim hlasovat o snizeni o 4%, tak tim znemoznime jine snizeni" - toto NIKDO neudelal. Takze narky na to, ze ten ci onen si snizil nebo nesnizil platy jsou zbytecne. Proslo to velice hladce napric Parlamentem. Proti snizeni o 4% (coz byla v danou chvili jedina sance, jak docilit snizeni o vic) byly jen Sobotka, Filip, Kalousek, Severa a 3 mne neznami poslanci. Nikdo jiny.
hank - Saudska arabie? To je zase co...? Ty jsi sem zatahl "vyhody" demokracie, ja ti oponoval, ze demokracii jako spatnou formu vladnuti oznacili uz ti opevovani Rekove (nebo teda jeden z nich, ale nevybavuju si, ze to od te doby nekdo vyvratil...). Nechapu, proc sem tahas Saudy. Kdyz mne chces urazit a zesmesnit, tak si aspon nastuduj ty formy vladnuti, ty entito...
Možná za dob římské republiky, ale už od dob Augusta bylo zvykem, že si císař do senátu jmenoval své přívržence a v "rozhodování" senátu mnoho moudrosti nebylo. Později už byli senátoři jen směšné (i když bohaté) figurky. V tomto se je naši senátoři snaží následovat, bohužel nám oproti Římu chybí například zákaz jakéhokoli jiného povolání pro senátory (zákon o střetu zájmu je v praxi jen cár papíru).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










