..: Soud: Výpravčí z Vraňan je nevinen :..

Ilustrační obrázekMělník - Výpravčí z Vraňan, obviněný z nepřímého zavinění železniční katastrofy v březnu 2007, byl dnes mělnickým soudem zproštěn obvinění. Krátce po nehodě byl Vladislav Tomek, zaměstnanec ČD ze žst. Vraňany, obžalován z trestného činu obecného ohrožení, když po žádosti policie zastavil dopravu na nesprávné trati a pustil tak rychlík na přejezd zablokovaný osobním automobilem. Soud ve svém rozhodnutí potvrdil, že příčinou nedorozumění je nepřesná informace od zasahující hlídky Policie ČR. Výpravčí po celou dobu trval na své nevině; s verdiktem soudu je on i jeho advokát spokojen. Naopak státní zástupkyně s osvobozujícím rozsudkem nesouhlasí a na místě se odvolala.

Soudkyně Lenka Mrázková své rozhodnutí zdůvodňuje slovy: "Obžalovaný neporušil žádný předpis Českých drah a nebyla naplněna subjektivní stránka trestného činu, tedy nevědomé nedbalosti. Domnívám se, že informace, kterou dostal obžalovaný, nebyla přesná."

Podle zpravodajského serveru iDNES probíhal soud v napjaté atmosféře, kdy obě strany sporu vznesly řadu námitek. Obhájce ve své závěrečné řeči obvinil policii, že ho, jakožto právního zástupce, při kontaktu s jeho klientem obcházela. Stejně tak nebyl spokojen s prací státní zástupkyně, která se vůči nařčením z neprofesionality ohrazuje a hodlá podat na obhájce stížnost u advokátní komory.

Ilustrační obrázekJako příčina problému bylo identifikováno nedorozumění vyplývající z komunikace policejního dispečera s výpravčím poté, co zasahující policisté přes svůj dispečink žádali o zastavení provozu na trati 090. Jelikož ale policisté určovali polohu přejezdu podle směru silnice a nikoli podle směrování železnice, výpravčí na základě požadavku uzavřel úsek trati 095 z Vraňan do Straškova. Zaměstnanec drah se před soudem obhajoval: "Ta informace pro mě byla jasná, neměl jsem proto potřebu ji někde ověřovat." Krátce po incidentu u Vraňan proběhla diskuse o relativně obtížné identifikaci přejezdů v krizových situacích, jejiž výsledkem bylo zavedení nového systému značení přejezdů s cílem předcházet podobným omylům.

Nehoda ve Vraňanech z 19. března 2007 se řadí mezi největší železniční neštěstí v historii samostatné ČR. Přestože se střet na úrovňovém křížení koridorové trati s místní silnicí obešel bez tragických následků, škody na infrastruktuře a vozidlech dosáhly desítek milionů korun a vyžádaly si rozsáhlá omezení provozu. Nejednalo se přitom o nešťastnou náhodu - hlavní příčinou srážky byl pokus trojice mužů o pojistný podvod. Večer před půl desátou nastražili na železničním přejezdu mezi Vraňany a Cítovem osobní automobil Audi a chtěli od pojišťovny žádat vyplacení pojistné částky za údajné poškození podvozku automobilu. Pachatelé byli obviněni z trestného činu obecného ohrožení; hlavní organizátor podvodu byl odsouzen k deseti letům odnětí svobody, jeho komplicové vyvázli s podmínkou.

zdroj: iDNES


JiříK. | 14.7.2008 (16:02)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Web 
16.07.2008 (12:13)  
MZ: Nojo, jako vždy předpisové kličky :-) Ignorace reality, ignorace té maličkosti, že PČR měla potvrzeno, že trať je uzavřená (tj. nepředpokládám, že pojede vlak ani se spuštěním výstrahy - to holt nádražák zavírá trať), ignorujete že strojvedoucí viděl majáky (a taky až na poslední chvíli, kdy by pak asi viděl nějakou baterku?).

Ale jasně, je to vina těch policajtů, že nevěděli že nádražák je tvor zcela mimo realitu.
16.07.2008 (11:06)  
zase se tu objevuje, že uživatel pozemních komunikací nemusí znát železniční návěsti. Každá slušná autoškola však na návěst "stůj, zastavte všemi prostředky" upozorňuje, zejména při teoretické části - jak řešit problémy s nepojízdností vozidla. Složky záchranného systému (policajti, hasiči, zdravotníci) by tento signál měli znát také - bez vyjímek.
16.07.2008 (10:05)  
Jiří Kocourek : nemám pochopitelně k dispozici podrobnou dokumentaci, ale vycházím s informací publikovaných v různých diskusích na ŽP.
Jednak traťová rychlost je 160 km/h, takže všechna nastavení přejezdové signalizace musí být počítána na tuto přibližovací rychlost.
Kritický přejezd se nachází v km 451,420; činnost PZZ začíná, podle na ŽP uváděných údajů, minimálně 25 vteřin před příjezdem vlaku, aby měl uživatel pozemní komunikace čas uvolnit přejezd (šířka komunikace, rychlost chodce s vozíkem, tuším 3 km/h). Uvedený přejezd je mimo obvod stanice, cca 900 metrů za odjezdovými návěstidly, čili postavení odjezdového návěstidla do polohy dovolující jízdu není vázáno na uzavření přejezdu. Strojvedoucí vypověděl, že na odjezdu bylo volno.
Pro rychlost 160 km/h (44,4 metru / sec) je to vzdálenost 1 111 metrů před přejezdem. Na uzavření závor je cca 10 vteřin, takže do činnosti se PZZ uvádí minimálně 35 vteřin před příjezdem vlaku. Pro rychlost 160 km/h to je to ve vzdálenost 1 555 metrů před přejezdem (je dost dobře možná, že příslušný KO je umístěn ještě dále).
Vlak 784 jel v okamžiku strážky rychlostí 136 km/h.
Předpokládejme, že jel rychlostí 140 km/h (38,8 m/sec), tj. mezi začátkem činnosti PZZ a příjezdem vlaku uplynulo minimálně 40 vteřin.

Předpokládám, že policista je inteligentní tvor, který si musí být vědom, že PZZ (tím spíše, že je minimálně jeden z nich měl oprávnění k řízení služebních vozidel) je ovládáno jízdou vlaku (nikoli nadpřirozenými silami) a že se tedy k přejezdu blíží vlak jehož jízda je ohrožena překážkou na přejezdu (a je tedy nutné učinit vše pro zastavení jízdy vlaku) - i když byl "údajně" vyrozuměn o tom, že provoz byl zastaven. On sám tuto informaci dostal pouze zprostředkovaně, čili měl předpokládat, že ta informace není relevantní - sám si u výpravčího tuto skutečnost žádný z policistů neověřoval.

Takže kdyby se zpožděním 10-15 vteřin začal každý z policistů dávat návěst "stůj zastavte všemi prostředky" aniž by někam běžel, u jedné koleje svítílnou, tak by R 784 zastavil. Trať je tam rovná jako pravítko - viditelnost minimálně 2 km, navíc byla jasná noc - 30 vteřin před střetnutím byl vlak vzdálen od přejezdu cca 1164 metry, 25 vteřin cca 970 metrů. Při použití rychlobrzdy zcela dostatečná vzdálenost, aby vlak brzděný byť "jenom litinovými špalíky" dokázal bezpečně před vzniklou překážkou zastavit.
Pokud by strojvedoucí viděl návěst "stůj ..." v okamžiku, kdy míjel odjezdové návěstidlo, stačil by zastavit (cca 23 vteřiny jízdy od přejezdu).
I kdyby tu návěst začali dávat se zpožděním 20 vteřin, tedy řekněmě 20 vteřin před příjezdem vlaku, ten byl v té době vzdálen 776 metrů, čili zase dostatečná dráha na zastavení nebo alespoň podstatné snížení rychlosti. Ještě čas 15 vteřin před srážkou představoval vzdálenost 582 metry. V této rychlosti by vlak s největší pravděpodobností před překážkou již nezastavil, ale ke střetnutí by došlo ve výrazně nižší rychlosti (časová prodleva mezi okamžikem obsloužení brzdiče a začátkem účinnosti brzd).
Strojvedoucí viděl překážku na koleji cca 150 metrů před přejezdem.
registrovaný uživatel NolthA  mail  
16.07.2008 (9:26)  
Je hezké že tu spoustu lidí zdůraznuje že policista řekl hlavní trat .... ale ono když si to mužu poslechnout klidně 30krát tak si to v klidu najdu co říkal, ale ono kolik z vás by i jen po minutovém hovoru bylo schopno říci přesné zvění dvou slov ze začátku hovoru ...myslím že málokdo, já určitě ne.
A v době kdy jsem byl ještě u dráhy, jsem měl výjezd k místu které spadalo pod policii Mělník, měl jsem 20ti minutový hovor s operačním důstojníkem Mělník, než jsme se na něčem byli schopni domluvit ..... takže vyptavčí se měl raději dohadovat deset minut, a výsledek by byl stejný (přeháním, ale tady to jinak nejde)
registrovaný uživatel Kosac 
16.07.2008 (7:20)  
Kubicek: Kolikrat jeste? Mezi Luzcem a Berkovicema vede trat cislo 530. Proc porad vsichni tvrdite, ze jsou to dve trate?
registrovaný uživatel Web 
16.07.2008 (0:04)  
Kocourek: To už ani trefnější být nemůže.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
15.07.2008 (22:13)  
Rad Komarek: Výpravčí byl přesvědčen, že rozumí, proto se neujišťoval a policista předpokládal, že to tam výpravčí zná, proto rovněž. Operátorka na 112 je bůhví kde a proto policista správně předpokládal, že to tam nezná. Jednou jsem na toto číslo volal a dovolal jsem se od Pardubic operátorce do Ostravy!!!! Hořel les a operátorka se mnou řešila krajské hranice tak dlouho až jsem jí musel upozornit, že ten les mezitím shoří. Policisté asi o tom vědí své a proto "dlouze upřesňují".
15.07.2008 (21:57)  
Vždyť se zase tolik nestalo. Nějaký vlak vykolejil a několik lidí už nikdy nepojede vlakem a koupí si auto, protože při pohledu na vlak se jim vybaví ta nehoda. A o to tu přece šlo.
15.07.2008 (21:29)  
To Kocourek Jiří:
...a začne brzdit. V onom místě je traťová rychlost 120 (možná i 160) km/h a k místu srážky je 80 m. Nikdo nedokáže zastavit rychlík, jedoucí stodvacítkou na 80 m! Toto je jeden z důvodů, proč zákon o provozu na pozemních komunikacích velmi přesně specifikuje podmínky, za nichž smí silniční vozidlo vjet na železniční přejezd a jak si má při tom konkrétně počínat. Ale všechny předpisy a zákony jsou pro kočku, když se jen jeden idiot rozhodne úmyslně ignorovat! Je to o tomtéž, jako o zbourání Newyorských Dvojčat. Je to o lidské blbosti, proti které není léku.Pokud by byly naše zákony v pořádku, měli by pachatelé, kteří to auto na tom přejezdu nechali, dostat doživotí bez možnosti dřívějšího propuštění a povinnost uhradit způsobené škody v plné výši.
15.07.2008 (20:03)  
Miroslav Zikmund: "V době, kdy bylo uvedeno signalizační zařízení na přejezdu do činnosti, byl vlak vzdálen minimálně 1 000 metrů od přejezdu."
K tomu jen dodám, že vlak jede rychlostí 39 m/s, běžící člověk se na pražcích pohybuje rychlostí zhruba 4 m/s (o čemž pochybuju, je-li to v noci).
Potkají se za 23 s, vlak ujede asi 900 metrů, policista uběhne cca 80 m a začne dávat Návěst, fíra si ho na 20 m všimne (má na to cca 0,5 s) a začne brzdit....
Jsou věci, které člověk sám nedokáže bez pomoci techniky i kdyby chtěl sebevíc - třeba ve 4 lidech odnést 1600 kg těžké břemeno.

A na závěr jedna fraška:
Požádám ČEPS o vypnutí el. vedení, protože na silnici Rajhrad - Vojkovice spadly nějáké dráty, asi vysokého vedení, ale neočekávám, že reakce bude:
a) z Vojkovic do Rajhradu nevede žádná síť v naší správě a vedení vysokého napětí, které zde vede, je ve správě E.ONu a je vypnuté kvůli údržbě
....
b) žádné vysoké vedení neexistuje, správně je vysoké napětí, ale v tomto případě se jedná o velmi vysoké napětí
c) to které spadlo, vede ze Slavětic do Sokolnic, špatně jste specifikovali
d) měl jste se pokusit dráty zvednout dlouhým ráhnem
e) jste povinen znát Energetický zákon
f) a čísla sloupů našeho interního značení, které nezveřejňujeme.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko