Mělník - Výpravčí z Vraňan, obviněný z nepřímého zavinění železniční katastrofy v březnu 2007, byl dnes mělnickým soudem zproštěn obvinění. Krátce po nehodě byl Vladislav Tomek, zaměstnanec ČD ze žst. Vraňany, obžalován z trestného činu obecného ohrožení, když po žádosti policie zastavil dopravu na nesprávné trati a pustil tak rychlík na přejezd zablokovaný osobním automobilem. Soud ve svém rozhodnutí potvrdil, že příčinou nedorozumění je nepřesná informace od zasahující hlídky Policie ČR. Výpravčí po celou dobu trval na své nevině; s verdiktem soudu je on i jeho advokát spokojen. Naopak státní zástupkyně s osvobozujícím rozsudkem nesouhlasí a na místě se odvolala.
Soudkyně Lenka Mrázková své rozhodnutí zdůvodňuje slovy: "Obžalovaný neporušil žádný předpis Českých drah a nebyla naplněna subjektivní stránka trestného činu, tedy nevědomé nedbalosti. Domnívám se, že informace, kterou dostal obžalovaný, nebyla přesná."
Podle zpravodajského serveru iDNES probíhal soud v napjaté atmosféře, kdy obě strany sporu vznesly řadu námitek. Obhájce ve své závěrečné řeči obvinil policii, že ho, jakožto právního zástupce, při kontaktu s jeho klientem obcházela. Stejně tak nebyl spokojen s prací státní zástupkyně, která se vůči nařčením z neprofesionality ohrazuje a hodlá podat na obhájce stížnost u advokátní komory.
Jako příčina problému bylo identifikováno nedorozumění vyplývající z komunikace policejního dispečera s výpravčím poté, co zasahující policisté přes svůj dispečink žádali o zastavení provozu na trati 090. Jelikož ale policisté určovali polohu přejezdu podle směru silnice a nikoli podle směrování železnice, výpravčí na základě požadavku uzavřel úsek trati 095 z Vraňan do Straškova. Zaměstnanec drah se před soudem obhajoval: "Ta informace pro mě byla jasná, neměl jsem proto potřebu ji někde ověřovat." Krátce po incidentu u Vraňan proběhla diskuse o relativně obtížné identifikaci přejezdů v krizových situacích, jejiž výsledkem bylo zavedení nového systému značení přejezdů s cílem předcházet podobným omylům.
Nehoda ve Vraňanech z 19. března 2007 se řadí mezi největší železniční neštěstí v historii samostatné ČR. Přestože se střet na úrovňovém křížení koridorové trati s místní silnicí obešel bez tragických následků, škody na infrastruktuře a vozidlech dosáhly desítek milionů korun a vyžádaly si rozsáhlá omezení provozu. Nejednalo se přitom o nešťastnou náhodu - hlavní příčinou srážky byl pokus trojice mužů o pojistný podvod. Večer před půl desátou nastražili na železničním přejezdu mezi Vraňany a Cítovem osobní automobil Audi a chtěli od pojišťovny žádat vyplacení pojistné částky za údajné poškození podvozku automobilu. Pachatelé byli obviněni z trestného činu obecného ohrožení; hlavní organizátor podvodu byl odsouzen k deseti letům odnětí svobody, jeho komplicové vyvázli s podmínkou.
zdroj: iDNES

Odpovědní by si z tohoto případu měli vzít podnět k řešení. Situace , kdy auto z nějakého důvodu zůstane v stát kolejišti se může opakovat.
Já bych inicioval , aby před každým přejezdem byla tabulka s km polohou.
Zrovna před dvěmi týdny jsem byl svědkem v následujícím případu .Je přejezd na koridorové trati vedle lesa. V tom lese se těžilo dřevo , které bylo poté sváženo přes tento přejezd starými tatrovkami. Na přejezd najel kamion se dřevem a motor tohoto starého vehyklu vypověděl poslušnost.Cca 2 minuty trvalo , než se řidiči podařilo nastartovat a přejezd opustit. Za 5 minut tudy projelo pendolino. Kdyby ten náklaďak se o pár minut opozdil , mohlo dojít ke tragédii. Tyto případy je třeba nějak ošetřit.
Já si mylsím že pochybení je na straně obou, jak policisty tak výpravčito a to 50/50 takže potrestáni by měli být oba stejně.
Smůla je, že neexistuje ani trať Lužec - Beřkovice (trati z obou obcí končí ve Vraňanech a jelo by se mezi nimi úvratí), což by tak nějak mohl vědět i ten výpravčí. Ten policajt řekl "na železničním přejezdu mezi Lužcem a Beřkovicema na tý hlavní trati". Dle mého názoru dostatek informací, žádný balast, pokud byly nějaké pochybnosti, stačilo se zeptat nebo ujistit. Pro bohorovného výpravčího zřejmě nadlidský úkol...
Jako pojistný podvod to bylo jenom kamuflované, ve skutečnosti šlo o teroristický útok. Automobilní mafie chtěla dokázat jak jsou vlaky nebezpečné, polohu auta měli předem vypočítanou a kufr měli plný železného odpadu. 80 tunová lokomotiva za normálních okolností nevykolejí přes plechové 700kg těžké osobní auto. Jenomže se o tom nesmí mluvit, všichni mají strach, automobilní mafie určuje chod tohoto státu. Za tohle budu asi zablokován z diskuze, časem se přihlásím pod jiným jménem. I na tomto serveru může být jenom to, co povolí automobilní mafie.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











