Mělník - Výpravčí z Vraňan, obviněný z nepřímého zavinění železniční katastrofy v březnu 2007, byl dnes mělnickým soudem zproštěn obvinění. Krátce po nehodě byl Vladislav Tomek, zaměstnanec ČD ze žst. Vraňany, obžalován z trestného činu obecného ohrožení, když po žádosti policie zastavil dopravu na nesprávné trati a pustil tak rychlík na přejezd zablokovaný osobním automobilem. Soud ve svém rozhodnutí potvrdil, že příčinou nedorozumění je nepřesná informace od zasahující hlídky Policie ČR. Výpravčí po celou dobu trval na své nevině; s verdiktem soudu je on i jeho advokát spokojen. Naopak státní zástupkyně s osvobozujícím rozsudkem nesouhlasí a na místě se odvolala.
Soudkyně Lenka Mrázková své rozhodnutí zdůvodňuje slovy: "Obžalovaný neporušil žádný předpis Českých drah a nebyla naplněna subjektivní stránka trestného činu, tedy nevědomé nedbalosti. Domnívám se, že informace, kterou dostal obžalovaný, nebyla přesná."
Podle zpravodajského serveru iDNES probíhal soud v napjaté atmosféře, kdy obě strany sporu vznesly řadu námitek. Obhájce ve své závěrečné řeči obvinil policii, že ho, jakožto právního zástupce, při kontaktu s jeho klientem obcházela. Stejně tak nebyl spokojen s prací státní zástupkyně, která se vůči nařčením z neprofesionality ohrazuje a hodlá podat na obhájce stížnost u advokátní komory.
Jako příčina problému bylo identifikováno nedorozumění vyplývající z komunikace policejního dispečera s výpravčím poté, co zasahující policisté přes svůj dispečink žádali o zastavení provozu na trati 090. Jelikož ale policisté určovali polohu přejezdu podle směru silnice a nikoli podle směrování železnice, výpravčí na základě požadavku uzavřel úsek trati 095 z Vraňan do Straškova. Zaměstnanec drah se před soudem obhajoval: "Ta informace pro mě byla jasná, neměl jsem proto potřebu ji někde ověřovat." Krátce po incidentu u Vraňan proběhla diskuse o relativně obtížné identifikaci přejezdů v krizových situacích, jejiž výsledkem bylo zavedení nového systému značení přejezdů s cílem předcházet podobným omylům.
Nehoda ve Vraňanech z 19. března 2007 se řadí mezi největší železniční neštěstí v historii samostatné ČR. Přestože se střet na úrovňovém křížení koridorové trati s místní silnicí obešel bez tragických následků, škody na infrastruktuře a vozidlech dosáhly desítek milionů korun a vyžádaly si rozsáhlá omezení provozu. Nejednalo se přitom o nešťastnou náhodu - hlavní příčinou srážky byl pokus trojice mužů o pojistný podvod. Večer před půl desátou nastražili na železničním přejezdu mezi Vraňany a Cítovem osobní automobil Audi a chtěli od pojišťovny žádat vyplacení pojistné částky za údajné poškození podvozku automobilu. Pachatelé byli obviněni z trestného činu obecného ohrožení; hlavní organizátor podvodu byl odsouzen k deseti letům odnětí svobody, jeho komplicové vyvázli s podmínkou.
zdroj: iDNES

1) Se policajt zeptá, když neví.
2) Když nebude upřesnění, tak nechá objet všechny.
Nebo ste snad měl pocit, že po ohlášení "na nádraží v Praze je bomba" si PČR hodí kostkou a jede jenom na jedno?
Místo vzniku se nezpochybnitelně identifikuje kilometrickou polohou na trati.
Osoba vykonávající pracovní čínost na dráze je v případě ohrožení bezpečnosti drážního provozu nebo osob povinna dávat vůči příjíždějícímu vozidlu návěst "stůj zastavte všemi prostředky" ... ta je definována ve vyhlášce číslo 173/1995 Sb., neznalost zákona, v tomto případě vyhlášky neomlouvá.
Týká se nepochybně i příslušníků policie ČR vykonávajících pracovní činnost v místě křížení dráhy celostátní a pozemní komunikace.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











