..: Soud: Výpravčí z Vraňan je nevinen :..

Ilustrační obrázekMělník - Výpravčí z Vraňan, obviněný z nepřímého zavinění železniční katastrofy v březnu 2007, byl dnes mělnickým soudem zproštěn obvinění. Krátce po nehodě byl Vladislav Tomek, zaměstnanec ČD ze žst. Vraňany, obžalován z trestného činu obecného ohrožení, když po žádosti policie zastavil dopravu na nesprávné trati a pustil tak rychlík na přejezd zablokovaný osobním automobilem. Soud ve svém rozhodnutí potvrdil, že příčinou nedorozumění je nepřesná informace od zasahující hlídky Policie ČR. Výpravčí po celou dobu trval na své nevině; s verdiktem soudu je on i jeho advokát spokojen. Naopak státní zástupkyně s osvobozujícím rozsudkem nesouhlasí a na místě se odvolala.

Soudkyně Lenka Mrázková své rozhodnutí zdůvodňuje slovy: "Obžalovaný neporušil žádný předpis Českých drah a nebyla naplněna subjektivní stránka trestného činu, tedy nevědomé nedbalosti. Domnívám se, že informace, kterou dostal obžalovaný, nebyla přesná."

Podle zpravodajského serveru iDNES probíhal soud v napjaté atmosféře, kdy obě strany sporu vznesly řadu námitek. Obhájce ve své závěrečné řeči obvinil policii, že ho, jakožto právního zástupce, při kontaktu s jeho klientem obcházela. Stejně tak nebyl spokojen s prací státní zástupkyně, která se vůči nařčením z neprofesionality ohrazuje a hodlá podat na obhájce stížnost u advokátní komory.

Ilustrační obrázekJako příčina problému bylo identifikováno nedorozumění vyplývající z komunikace policejního dispečera s výpravčím poté, co zasahující policisté přes svůj dispečink žádali o zastavení provozu na trati 090. Jelikož ale policisté určovali polohu přejezdu podle směru silnice a nikoli podle směrování železnice, výpravčí na základě požadavku uzavřel úsek trati 095 z Vraňan do Straškova. Zaměstnanec drah se před soudem obhajoval: "Ta informace pro mě byla jasná, neměl jsem proto potřebu ji někde ověřovat." Krátce po incidentu u Vraňan proběhla diskuse o relativně obtížné identifikaci přejezdů v krizových situacích, jejiž výsledkem bylo zavedení nového systému značení přejezdů s cílem předcházet podobným omylům.

Nehoda ve Vraňanech z 19. března 2007 se řadí mezi největší železniční neštěstí v historii samostatné ČR. Přestože se střet na úrovňovém křížení koridorové trati s místní silnicí obešel bez tragických následků, škody na infrastruktuře a vozidlech dosáhly desítek milionů korun a vyžádaly si rozsáhlá omezení provozu. Nejednalo se přitom o nešťastnou náhodu - hlavní příčinou srážky byl pokus trojice mužů o pojistný podvod. Večer před půl desátou nastražili na železničním přejezdu mezi Vraňany a Cítovem osobní automobil Audi a chtěli od pojišťovny žádat vyplacení pojistné částky za údajné poškození podvozku automobilu. Pachatelé byli obviněni z trestného činu obecného ohrožení; hlavní organizátor podvodu byl odsouzen k deseti letům odnětí svobody, jeho komplicové vyvázli s podmínkou.

zdroj: iDNES


JiříK. | 14.7.2008 (16:02)
Related newsopen/close

More on Nehody a mimořádnosti

More from ČR Středočeský


  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
Registered user kdoasi 
15.07.2008 (0:40)  
Hlaseni od dispecera bylo skoro, jak kdyby to vypravel sousedovi v hospode. Jedina relevantni informace "na ty hlavni trati" je dost malo, v kontextu toho rozhovoru to moc silne nevyznelo, takze si myslim, ze to mohl preslechnout nebo proste nezaregistrovat. Dispecer nahlasil dve obce, jenomze myslel na cestu, vypravci si nejspis uz predstavoval trat (tu spatnou), ktera tam vede. Co slysel vypravci? Dva nazvy obci a k tomu nejaky balast. Me by teda zrejme nenapadlo hlasit dve nejake "dediny", tuplem, kdyz tam jsou taky koleje, spis bych rekl trat mezi Kralupy a Ustim nebo neco podobneho...
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
15.07.2008 (0:16)  
Petr112
http://www.youtube.com/watch?v=KQnlB_sd3jc
v časech

0:20 "strhnul to a stojí tam v kolejišti"
1:30 "hele von z toho kolejiště nemůže vyject"
2:10 objednává odtahovku
3:10 volá hasiče "nemůže se dostat sám ven" a aspoň shání "patrola s navíjákem"

Nevím, jestli jsi už s autem někdy nekde zapad nebo se "šikovně" zapřel, ale přestava, že stojím v kolejišti, prahama na kolejnici, a přední hnaná náprava se houpe nad štěrkem a nemáš s tím jak hnout, mě moc optimismem nenaplňuje. Pokud šikovně zapadl hnanou nápravou do místa, kde neměl jak zabrat a drhnul podvozkem o temeno kolejnice, tak mu můžou bejt i dva chlapi, co zaberou a zatlačej, k ničemu. Nemluvě o tom, že ti podvodníci to měli naplánovaný, čili asi věděli, jak tam maj zajet, aby se to nedalo jen tak odtlačit a "přeju hezkej den", to by si na pojišťovně moc nevzali.
14.07.2008 (23:23)  
Asi to nikdy nepochopíte, auto má kola. Na přejezd dojelo. Jsou tam 2 chlapi s policejním autem a nemají snahu ho odtáhnout nebo odtlačit. Řidič taky nemá snahu.Spoléhat se na nějaké přenesené vzkazy po telefonu je divné. Kolik od té doby zastavilo pro technickou závadu osobních aut na přejezdu a nebylo odtlačeno? Tak to vím přesně 0.Člověk se chová podle získaných vědomostí a zkušenosti.Takže to vyhodnotil správně ale se špatnými následky.Ale je mi jasné že pro výstrahu se chce aby byl potrestán, aby se splnilo heslo:po bitvě je každý generálem.
14.07.2008 (23:22)  
Zpočátku se dalo říci, že se nehoda obešla bez tragických následků. Já si myslím, že tomu tak není. Jde o to, že strojvedoucí z lokomotivy krátce po nehodě podlehl náhlé srdeční slabosti. A není to první případ.
Před časem také zemřel fíra přímo na mašině, který před tím narazil na přejezdu do nepojízdného silniční válce, který se tam vůbec neměl pohybovat.
Takže by bylo třeba těm hochům s audinou také připočítat to, že jeden z našich kolegů nás navždy opustil. FRK
14.07.2008 (23:12)  
Lanhut: To jste pochopil špatně. Policista mluvil o hlavní trati už při prvním hovoru s výpravčím, tedy ještě před nehodou.
Registered user Lanhut 
14.07.2008 (23:05)  
Ad rail 2005:
Pokud jsem to dobře pochopil, tak policista vyslovil "na té hlavní trati" až po srážce, před tím uváděl jen názvy obcí na silnici, které výpravčí nemusí znát a to, že byly totožné s názvvy zastávek na lokálkách ho zmátlo.
Registered user Web 
14.07.2008 (22:52)  
Rail2005: Do krimu neměl jít ani jeden, krim je snad pro zločince. Ale měli dostat (respektive podle mě hlavně výpravčí) nějaký trest. Výpravčí se zkrátka zachoval maximálně nezodpovědně a nepřijde mi správné to nechat být jen tak.

Ážetďák: Tak jste byl u jiného přejezdu.
14.07.2008 (22:08)  
Petr112: No právě že dotyčný se jako odpovědná osoba moc nezachoval a svou práci asi dobře nedělal, když si to s bohorovným klidem vyslechl a pak nechal vykolejit vlak. Aneb nepořádkem u vechtrovny to začíná a srážkou vlaků končí. Uvědomte si prosím, že já neobhajuju toho policajta, taky to bohužel značně podělal, ale to právě výpravčího JAKO ODPOVĚDNOU OSOBU vůbec neomlouvá. Spíš naopak...
14.07.2008 (21:58)  
Kubíček: To jste mne nadzdvihl. Ano právě že na každé houknutí neběžím jako slepice po flusu dělá z výpravčího odpovědnou osobu. Na všechny možnosti předpis nevymyslíte. Když na Vás dorážejí lidé s různými průkazkama a hvězdičkama na klopě tak je nejlepší je poslat někam a dělat si svou práci.Když budu vzpomínat co se vše stalo, tak příklad. V noci telefonát: Zastavte dopravu, utekla mi kráva z pastvy. kdy? Asi ráno.No skončilo to za 2 dny vykolejením a smrtí nebožky. Pamětníci můžou pokračovat.
Registered user Rail-2005  mail  
14.07.2008 (21:49)  
Můj názor na to je jednoznačný. Do krimu by měli jít oba dva, jak výpravčí, tak policista. Dnes jsem si v rádiu poslech záznam toho telefonického rozhovoru. Policista doslova řekl "...na té hlavní trati...". Čili bylo téměř na 90% jasné kde se to asi tak mohlo stát. Výpravčí měl povinnost si tuto informaci případnými doplňujícími otázkami ověřit. Nicméně se rozhodl (pro mne zcela nepochopitelně) jinak. Přitom by to stálo tak maximálně minutu času navíc. Pochybyli oba.

Co na přejezdu bylo, to neřeším. Mohl tak třeba spadnout nějaký strom, letadlo nemo něco jiného, výsledek by byl stejný. Nicméně je dobře, že viník pojistného podvodu s IGK dostal takovou palbu.
  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko