Praha - Podle serveru Lupa.cz se možná již tento rok první cestující ve vlacích Českých drah dočkají služby, která je hodna 21. století. České dráhy před několika dny zahájily testování připojení k internetu z vlaku a jeho distribuci po voze pomocí technologie Wi-Fi. Prvním vozidlem ČD, do kterého byla testovací technologie osazena je jednotka Pendolino 680.004. Spolu s tím také souvisí plánované doplnění zásuvek na 230V i do vozů druhé třídy jednotek řady 680.
ČD: Vyzkoušíme, uvidíme...
Tuto informaci jsme se pokusili upřesnit. Tiskový mluvčí ČD Ondřej Kubala odpověděl, že „z hlediska Internetu už probíhají také první kroky, hledáme řešení, jak by případná Wi-Fi technologie mohla vůbec ve vlaku fungovat a zda je takové řešení proveditelné na tratích v ČR, tedy zda by byl zaručen signál.“ Jako problematické zmiňuje zejména koridorový úsek u Ústí nad Orlicí (Bezpráví) nebo u Adamova. „Pokud budeme mít jistotu, že by opravdu systém ve vlacích fugnoval, vypíšeme výběrové řízení na dodavatele patřičné technologie,“ potvrzuje snahu dopravce Kubala.
Zásuvky ano, ale...
V odkazovaném článku na Lupě (který doporučujeme k přečtení) je také zmíněněn již několikrát prezentovaný oficiální postoj Českých drah k zásuvkám na 230V ve vlacích. Zásuvky by tedy měly být ve všech vozech 1. třídy vlaků vyšší kvality — SC, EC, IC a Ex. Postupně mají být dosazovány i do všech vozů 1. třídy, které budou procházet rekonstrukcí (v současnosti například například vozy 954.2) a být samozřejmostí u všech nových vozů první a druhé třídy. V současnosti se plánuje také dosazení zásuvek 230V i do vozů 2. třídy na jednotkách Pendolino. Otázkou ale je, proč nebyly zásuvky také doplňovány při nedávných rekonstrukcích v Trnavě a v Plzni, když vozy byly kompletně odstrojeny a náklady na doplnění by tvořily jen zlomek ceny rekonstrukce. Stejně tak deklarování zásuvek v 1. třídách vlaků vyšší kvality se nezakládá zcela na pravdě, protože napříklady vozy Ampz146, tzv. první série, přípojkami na 230V nedisponují.
Zdroj: Lupa.cz, České dráhy, ŽelPage

vždyť nám jezdí vlaky "pod dráty" a internet lze tahat i přes sítě VVN, tak proč nevyužít této skutečnosti?
Nevím kolik by stála technologie, ale za studii proveditelnosti by to stálo... Následný rozvod po vozech pomocí Wifi je pak záležitost několika stokorun...
Vsichni, co s sebou vozite nabijecku na telfon, ruku nahoru (jinymi slovy - vybitej mobil to stejne nevyresi... Ovsem uznavam, ze jsem na tema noseni nabijecek prukzkum nedelal, takze je mozne, ze jsem jedinej, kdo chodi bez ni...)
jinak ČD mají snad vlastní telekomunikační síť podél tratí, tak proč do toho tahat někoho třetího? navíc dosud chybějící zásuvky alespoň v páteřních vlacích, ať už k napájení NB nebo něčeho jiného, pokládám za obrovskou chybu (u Pendolina za samozřejmost). kolikrát se mi stalo, že mi cestou skončil telefon, nicméně dalších spotřebičů je spousta - mp3ky, přehrávače. a zásuvka na chodbičce nic neřeší.
Moderní vlak by měl být rychlejší než auto, u nás není. Tak alespoň by měl poskytnout větší čas k práci namísto řízení, ale nejsou stolečky, zásuvky, internet. Tak k čemu ty vlaky jsou? Kdybych neměl studentskou slevu, tak na ně taky kašlu.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











