Praha — České dráhy pokračují v sérii vyhlašování výběrových řízení, jejichž seznam zveřejnily v březnu letošního roku. Po výběrovém řízení na nové patrové soupravy z minulého týdne přichází na řadu další z kontraktů na modernizaci stávajících vozidel. Nejnověji tak největší český železniční dopravce poptává rekonstrukci 62 kusů motoráků řady 810 a 62 kusů přípojných vozů řady 010 na dvoučlánkové, částečně nízkopodlažní motorové jednotky. V současnosti již České dráhy provozují více než 150 takových rekonstruovaných jednotek ve dvou a třívozovém provedení. Typické „žluté vláčky“ dodává drahám na základě 3 dřívějších výběrových řízení šumperská Pars Nova, patřící do holdingu Škoda Transportation. (Nutno však poznamenat, že v době získání prvních 2 kontraktů ještě do plzeňského holdingu nepatřila.) S velkou pravděpodobností lze proto předpokládat, že se zúčastní i této soutěže, ve které bude horkým favoritem na vítěze.
Hodnota tohoto nejnovějšího kontraktu na přestavbu zastaralých dvounápravových motoráků a jejich přípojných vozů je nyní zadavatelem odhadována na 1,55 miliardy korun bez DPH, tedy 25 milionů korun za jednu modernizovanou jednotku. Nabídky na účast v tomto výběrovém řízení České dráhy přijímají do 17. srpna letošního roku a případný vítěz kontraktu je povinen celou dodávku uskutečnit do 24 měsíců od zadání zakázky. Lze proto předpokládat dokončení série do konce roku 2012, kdy by mělo české koleje brázdit více než 200 modernizovaných souprav ve dvouvozovém a 26 souprav v třívozovém provedení. První takto modernizovaná souprava byla vyrobena v roce 2005 a od následujícího roku až do dnešních dnů probíhá sériová modernizace na jednotky typů 814 a 814.2.

Problem RN je mimo jine v "prilis velke" kapacite tam, kde ma nahrazovat poloprazdnou solo 810. Ano, je to nizkopodlazni a ma to informacni system a pouzitelny zachod, to samosebou posun vpred je... ale jaka je za to cena? Ted nemyslim jen porizovaci, ale i provozni naklady, ktere jednoznacne musi jit nahoru, pokud misto jednoho vozu jezdime i s "vlekem". Zaroven se da predpokladat, ze solosuk bude mit sviznejsi jizdu nez dvouregina, takze to - ciste hypoteticky - muze znamenat i prodlouzeni jizdnich dob a pokud to nekde "hodne nevyjde", tak i potrebu jednoho vozidla navic nebo ujizdejici pripoje ve srovnani s dosavadnim provozem.
Pokud by to bylo technicky a ekonomicky schudne, prislo by mi jako nejrozumejsi (kdyz uz si pripustime samotny proces reinkarnace), aby nove vznikle vozidlo bylo "jednovozove", nizkopodlazni se zachodem "dole" a zaroven motorove ... coz jsou zrejme prakticky neslucitelne pozadavky, pokud "surovinou" ma byt prave 810. Nicmene za techto (nesplnitelnych) podminek by bylo mozne vleky "znizkopodlaznit" a "zridit" podobne jako 912 a v pripade potreby by se vleky pripojovaly a odpojovaly, presto by ve vysledku byla souprava vratna.
Jasne, je to coby kdyby... jenze kdyz si tohle pripustime, soucasna podoba RN opravdu neni vzdy optimalni nahrada za 810 tam, kde by jinak podvozky, rychlost ani absence klimy problem nebyly.
Dalsi uhel pohledu muze byt ciste matematicky. 60 RN s zivotnosti 15 let nebo 30 RS1 se zivotnosti 30 za podobnou cenu. Otazkou ale zustava, zda pri teoretickem nasazeni RS1 misto RN provozni naklady klesnou, nebo naopak vyrostou vyse... ani do toho nemusim uvazovat fakt, ze by lepsi vlaky mohly prilakat vic cestujicich, protoze by se mohly stihat pripoje tam, kde to jinak nejde. Zrovna tak jiz zminovana hypoteticka moznost nasadit mene vozidel kvuli zkraceni jizdni doby... to se taky muze projevit. Ale fakt nevim, zda pri proste nahrade by se pohly naklady nahoru nebo dolu a proc.
A tech zbyvajicich 40 by jezdilo co? Konesprezka?
Už teď je regiošuků tolik, že jejich počet bohatě stačí pro nasazení na tratích, kde jsou ještě jakžtakž vyhovující. Spíše jich už je přebytek. Jakékoli další zvyšování jejich počtu je nepřijatelné a ČD by se měly zaměřit už jen výhradně na nová vozidla. Uvědomte si, že tak vysoký počet 810 původně nebyl vůbec plánován, mělo jich být dodáno mnohem méně a zpočátku se nepočítalo ani s přípojnými vozy, ale protože československý průmysl nebyl ochoten dodat čtyřnápravové motorové vozy 860, ČSD z nouze objednaly další série 810, protože motorové vozy nutně potřebovaly a jiná možnost nebyla. 810 se tak dostaly na výkony, kam od počátku vůbec nepatří. Takže vysoký počet 810 je nouzové řešení a v podstatě omyl, takže ČD by se logicky tohoto omylu měly konečně zbavit, když 810 už končí jejich životnost. Ale ne, ČD místo toho tento omyl resuscitují a jeho existenci prodlužují dál do budoucna tuněním skleňáků na regiošuky... Jestli tohle někdo považuje za správné, tak ho opět musím považovat za blázna.
Takže když si to shrneme - za cenu 60 regiošuků by mohlo být zhruba takových 20 desir nebo 30 RS1. Pro mě je volba ČD velmi smutná, protože posun k moderní železnici se opět konat nebude... A vězte, že těch 20 desir nebo 30 RS1 bychom pocítili mnohem výrazněji jako skutečné zvýšení kvality a rychlosti než 60 regiošuků. Regiošuk přináší dílčí zvýšení kvality (ale oprosti novým vozidlům opravdu jen dílčí), na vyšší rychlost, která je tak potřebná pro zvýšení konkurenceschopnosti železnice, můžeme zapomenout úplně. Díky té vyšší rychlosti nových vozidel by taky pro zajištění dopravy na některých tratích mohl stačit nižší počet např. desir než regiošuků - další věc, kterou příznivci regiošuků opomíjí. O celkové vyšší atraktivitě pro cestující a mnohem větší schopnosti přivést nové cestující ani nemluvě...
K tomu si můžeme připočíst ještě třeba to, že životnost nového vozidla je asi 30 let (v podmínkách ČR ale většinou více...), životnost rekonstrukce tak 15 let a za těch 15 let se bude muset stejně něco nového koupit. Za těch 15 let vzroste vnitřní dluh natolik, že se z toho už asi posereme... Takže co je ve výsledku levnější? Nová vozidla, nebo regiošuky? Podle mě po uvážení všech okolností zcela jednoznačně nová vozidla.
Okna by se musela měnit proč? Jestli kvůli tomu, že špatně izolují, tak by to nemusela být nutnost - jako se v zimě toleruje únik tepla, může se v létě tolerovat "únik chladu".
Okna by se musela měnit stejně i kdyby tam byla klima. Ta mě tam osobně též chybí, ale jsme u opět u toho, zda by byla nutná, kdyby RN jezdila ty výkony pro ni určené a cestující by v ní trávil cca 15 minut. Já myslím že tam už tak podstatná není. A snad se pouze na tyto výkony jednou dostane a nebude jezdit na hlavních tratích pod drátama.
Seděl jsi někdy na stanovišti 810? Pak bys ani v nejmenším nepochyboval o přínosu zvětšení protstor stanoviště strojvedoucího + několikanásobné zvýšení pevnosti a tudíž lepší ochrany strojvedoucího při případném nárazu...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











