Praha — České dráhy, obdobně jako dopravce RegioJet, pořídily na jaře sérii starších vozů od Rakouských spolkových drah. V případě ČD se jedná o 32 vozů řady Bmz, z nichž většina neprošla tzv. Upgrading Programem a nemají proto ve výbavě klimatizaci, zásuvky 230 V, vakuovou toaletu a magnetickou kolejnicovou brzdu na podvozku. I přesto jejich příchod znamená v porovnání s vozy východoněmeckého původu zvýšení kvality. Od pátku 14. října jsou nasazovány na vlaky R 700/521 Buchlov, R 1221 či jako posilové vozy vlaku Ex 522 Zlínský expres. První ze second-handových vozů se podařilo uvést do provozu čtyři měsíce po dodání do ČR; obdobně jako u RegioJetu, budou nové řady Bmee234 a Bmee235 prozatím provozovány s rakouskou registrací: A-ČD.
Vozy můžeme potkat nejen s rakouskou registrací, ale i v dnes již historickém barevném schématu pro vozy ÖBB. Kromě náhrady za „koženky“ na expresních vlacích linky Ex 2 Praha - Olomouc - Luhačovice/Zlín/Vsetín posloužily v soupravě EC 274/275 Slovan (Praha - Bratislava) také jako náhrada za nejmodernější vagony, které byly z této soupravy převedeny na ostravské expresy. Do provozu je nasazována přibližně polovina z pořízeného počtu. Zbytek projde standardní „revitalizací“. Stejně jako východoněmecké vozy ČD budou natřeny podle aktuální verze korporátního schématu, sedačky budou přečalouněny a zrepasují se také další interiérové prvky. S revitalizovanými vozy se v roce 2012 počítá také na nové expresy Praha - Vsetín nebo rychlíky Praha - Cheb. Na západ Čech se přitom měly podívat již 3. října tohoto roku, kdy se plánovalo nasazení na dvou párech spojů.
Zcela mimo diskusi se pak dostává původně avizované nasazení několika kusů na trase Praha - České Budějovice. To bude aktuální až v případě větších změn v nasazování souprav, které České dráhy slibují po dodání netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort v příštích letech.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage
| 18.10.2011 (15:00)
Ačkoli to u tak velkého dopravce nemusí být všude znát, změny k lepšímu se opravdu dějí. Já jako pražák, když přijdu na hlavní nádraží, vidím minimálně polovinu vozů, spíše dvě třetiny, nějakým způsobem zmodernizovaných či nových. A nemyslím si, že by to jinde bylo o tolik horší, jelikož po ČR jezdím velmi často do všech koutů. A tam kde to špatné je, za to můžou samy kraje - viz Jihočeský, Vysočina aj. - ale to je prostě jejich do nebe volající blbost, to je jejich věc, ne věc drah.
Samozřejmě, že tu máme pořád béčka a podobné hnusy, co jsou opravdu strašné. Ale když se na to podívám objektivně, dráhy za těch pět let udělaly mnoho kroků k lepšímu. Nyní přichází tyto vozy, které nahradí stará béčka. Za rok dva přijdou railjety, které pošlou z vlaků vyšší kvality 16*7=112 vozů lepší kvality na ty méně důležité spoje a tím pádem se vyřadí 112 béček, áček, BDesek a podobných hnusů. Přijdou vlaky Stadler RegioShuttle, nějaké Pesy, a nové elektrické jednotky Škoda. Dle mého názoru ČD teď dělají na hranici svých možností, aby se stav zlepšil a je to opravdu znát, a pokud pro někoho ne, za rok či dva už to bude znát i na těch rychlících. Vidím, že můj komentář mínusujete, ale já tu prostě to zlepšení vidím, a že by bylo vše několik let stejné tak to opravdu není.
Rovněž se podívejte na služby. Objevily se vlakušky, denní tisk a pití na vybraných vlacích vyšší kvality zdarma. V pendolinech nově i ve druhé třídě. Zlepšují se doplňkové služby, jako například magazín ČD pro Vás, objevuje se ČD Taxi, před několika lety se zavedl program ČD Bonus. Je tu kompenzace za zpoždění či nepohodlí, garance posledního přípoje. Zlepšil se web, informování o tarifech, výlukách.
Ačkoli tomu ještě k dokonalosti mnoho chybí, mnoho se toho také již dokázalo, to opravdu musím uznat.
Nedávno jsem byl na Slovensku, a v souvislosti s těmito komentáři musím zmínit, že je to ještě o mnoho horší než v ČR. Vlak Zr v relaci Zvolen - Žilina nabral během cesty z původních 10 minut zpoždění 65 minut (porucha čerstvě renovované lokomotivy, chybné řízení provozu výpravčím). Opravdu mě dostalo chování vlakové čety (dva zaměstnanci na tři vozy!). Při poruše lokomotivy v tunelu rozesmátá cestujícím oznámila "Lokomotiva skapala" a odešla bez dalších informací. Ačkoli viděla, že máme jízdenky na delší vzdálenost až do ČR, ani jí nenapadlo informovat nás o čekání návazných spojů, odbyla nás se slovy, že spěchá. Před Žilinou jsme se zeptali, zda-li vlaky Ex do ČR čekají (musely by se opozdit v 1.případě o 20 min, ve druhém případě o 15 min a nepočkal nakonec ani Os, který by se zdržel 10 minut!). Vlakvedoucí odpověděla, že nic neví (před tím mluvila s dispečerem), když jsem se jí zeptal co dispečer, řekla, že ten taky nic neví a opět odešla. V Žilině jsme pak museli čekat dvě hodiny na další spoj bez jakékoli kompenzace a s nutností změnit si lístek, jelikož do Horní Lidče a dále do ČR již ten den nic nejelo. Promiňte, ale tento přístup by dnes už u ČD rozhodně nenastal, čímž jsem chtěl říci, že i kvalita personálu se za ta léta mírně zvedla k lepšímu a zvýšila se ochota lidí ČD k cestujícím. Tam, kde ta ochota a prozákaznický přístup není, s těmi by se ČD měly po pár domluvách nemilosrdně rozloučit, myslím, že lepší zájemci by se v dnešní době vysoké nezaměstnanosti rozhodně našli, stejně jako u RJ.
(editováno 19.10.2011 20:05)
Když pominu, že dnes mohu jezdit vlaky IC/EC bez příplatku, tak i na těch rychlíkách ty krysy zvládají 140 km/h a Béčka se dají používat. Když to tak vezmu, tak už se mi dlouho nepodařilo jet v Béčku, které by skákalo.
Na ČD nedám dopustit, mám sice auto, ale jako student si nemohu dovolit každý týden, den co den, jezdit 120km do školy a zpět autem, proto volím vlaky, je mi jedno, jak vypadají, hlavní je, že dovezou a jakžtakž včas. Jestli je to Regiojet, Viamont, nebo ČD, je mi jedno, důležité pro mě je, že je to za zlomek nákladů oproti autu. Jezdím pravidelně tyhle tratě 070, 130, 140, 160, 170, konec konců na silnic je to dnes jako v pralese (zbohatlíci v Mercedesech a podobné inteligence), takže raději vlak...
Ono ty ČD se lepší, pomalu, ale jistě, je to otázka času, kdyby kraje nezkracovaly takty, tak by se ta modernizace parku začala pomalau projevovat, ale za téhle situace musí dráhy nasadit vše co mají, ty vozidla si z prstu nevycucají. Nevím co vy raději, jestli jeden nablýskaný pár vlaků ráno tam a večer zpět, nebo dvouhodinové takty, ale s tím co jezdí nyní. Já raději ty dvouhodinové takty. Druhá věc je dotované jízdné- ČD a RJ by jinak bez dotací přišly na mizinu, jsem si ochotný za tu kvalitu připlatit. Vlak je především dopravní prostředek a ne estetický, jak se tady mnoho lidí snaží přesvěčovat, jde o účelnou dopravu, ne o pohodlnou estetiku.
...K té Anglii, jako bych slyšel Duška a tu jeho bandu, ale skutečnost je podstatně jiná....
klid. budvar a spol videli zeleznici v anglii tak max na wikipedii.
mam cukani jim zaplatit trip s virgin trains nebo podobnym zoufalym soukromnikem. otazka je, jestli by to bylo co platny - urcite by prisli s teorii, ze je to vsechno jen naaranzovana potemkinova vesnice pro obdivne zraky turistu -:)
...ale železnice je je u nich dávána příkladem neúspěšné privatizace...
..., ktera ma NAVZDORY tvym priblbym nazorum kazdorocni narust cestujicich.
jak to ti debilove v GB delaj?
Měl bych otázku pro znalé. V článku stojé "První ze second-handových vozů se podařilo uvést do provozu čtyři měsíce po dodání do ČR" Ptám se: Proč tak dlouho? Copak tyto vozy u nás nikdy nejezdily a nejsou u nás vyzkoušené? Nebo je zatím nějaké papírování?
Je opravdu to kvůli soukromníkům? Není to spíš kvůli rozsáhlým úsekům na 200 km/h, které byly v posledních letech otevřeny?
nemagor a pouzivej fer argumenty: samozrejme, ze OBA DUVODY jdou spolu ruku v ruce.
ale i bez tech trati na 200km/h tu zeleznice funguje dost dobre, za posledni rok (07/2010 - 07/2011) je narust cestujicich na zeleznici 5.3% global.
Připomínáš mi inteligencí jednu bábu, co řekla, když se jí ptali na to co ona a ČD, tak jim odpověděla, že vlakem už dvacet let nejela ale je dobře, že je tu Jančura, protože jsou vlaky ČD určitě hnusný.
Tak si vlakem nejezdi, bez takovejch jako ty se ČD vcelku obejde...
Ono, kdo není zaslepenej žlutou a automobilní demagogií tak musí vidět, že se úroveň zlepšila, záchody jsou většinou čistý a toaletní papír a tekoucí voda plus mýdlo jsou všude. To že to lidi kradou a znečišťují je druhá věc ale to je problém i nákupních center a tam podivu chodí na onu stranu i manažeři a vyšší management...
To, že současnej rádoby ministr dopravy poslal k ledu modernizaci 220 a upřednostnil dálnici je asi určitě zase chyba ČD....Logika, podle toho, že ČD můžou na této trati za výluky a vlastně všude.
Martine, jezděte si autem a alespoň neplácejte kraviny...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










