Praha — České dráhy vypsaly dříve avizované výběrové řízení, kterým by rády nahradily alespoň část pokladních jízdenkovými automaty. V zadání poptávají automaty do větších železničních stanic, kdy do roku 2015 by jich mělo být vyrobeno až 340 kusů a vybaveno by jimi mělo být přibližně 80 stanic. Automaty by po uvedení do plného provozu mohly nahradit až 430 pokladních, ale především zjednodušit nákup jízdních dokladů ve špičkách. Předpokládaná cena zakázky se blíží 368 milionům korun. Připomeňme, že České dráhy chtějí vybavit stanice úplně novým typem automatů, které umožní nejen nákup jízdenek, ale i vyhledávání spojení, rezervaci místa, případně i nákup jízdenek příslušných integrovaných dopravních systémů (IDS). Platit bude možné mincemi, bankovkami, elektronickou peněženkou na In-kartě (EPIK) i platební kartou. V současnosti umí používat platební karty jen zlomek z automatů a většinou se musíte spoléhat na hotovost nabitou na zákaznické kartě.
Zdroj: České dráhy
| 29.6.2012 (17:00)
...A seriozne , chci videt SW na kterem si laik kupuje slozitou mezinarodni jizdenku UIC u automatu na dotykove obrazovce.
zkusme to obratit: chci videt posuka, kterej si pujde koupit slozitou mezinarodni UIC v automatu - na to nam zbydou prave ty pokladny.
vsude ve svete automaty primarne slouzi k nakupu nejvice kupovanych jizdenek. pochybuju, ze by touhou CD byla snaha prilakat k automatu cestujiciho, kterej si chce koupit onu slozitou mezinarodni jizdenku.
automaty uz tu davno mohly byt. usnadni cas tem, kteri vedi, co chteji a vedi, ze v automatu to poridi snadno a rychle - stejne tak, jako zeny snadno a s potesenim absolvuji sex za ucelem otehotneni.
ten zbytek necht nakupuje u pokladny.
Ale to je obecný jev na tomhle webu - co dělá ČD je špatné.
Jo tak za takovejch podmínek by se o tom dalo velmi vážně uvažovat, jezdím celkem zřídka (mimo IDSJMK kde to ovšem řeší jiné jízdenky) ale za to by se to dalo... teď jen aby ČD působily dostatečně seriózně že po několika letech se nevyskytne nějaký blbý problém s možností převodu peněz na novou kartu/vyplacení...
Budovat si exluzivni system jednoucelovych automatu, kompletne platit jejich provoz a porizeni je typicka "OpenCard" zakazka.
A ze by v nejakych mensich obcich neprivitali x-dalsich sluzeb se mi nezda pravdepodobne.
A seriozne , chci videt SW na kterem si laik kupuje slozitou mezinarodni jizdenku UIC u automatu na dotykove obrazovce.
IN25 na 3 měsíce stojí 150 Kč, a její funkce coby EPIK trvá 3 roky (a prý se chystá prodloužení na 6 let). Prázdná karta bez aplikace stojí 100 Kč. Takže cena problém není, problém je připitomělost většiny lidí, kteří vám k té pokladně polezou, dokud je doslova nevyženete (6% slevy ani nulové fronty na to zjevně nestačí). Ale to je obecný jev, stačí se kouknout, kolik lidí dlouhodobě zůstává u našich velkých bankovních ústavů, ačkoliv odejít jinam je snadné.
Proboha, vždyť od toho ty karty jsou aby se s nima dalo bez problému platit denně v Albertu, tak proč ne občas v automatu na nádraží??
Banky chtějí za platby kartou poměrně vysoké provize. Copak Albert, ten má marže vysoké, ale třeba takový Kaufland dlouho žádné karty (ani stravenky) právě kvůli tomu nebral. Je ale samozřejmé možné, že s rozvojem bezkontaktních plateb bankovní provize klesnou.
Takže když si představím něco jako "Brno hlavní" kde řekněme můžou být až čtyři otevřená "okýnka" a toto by se zredukovalo řekněme na dvě (mimo špičku obsazené jen jedno) a k tomu řádově 4 automaty (samozřejmě v provozu 24h denně) tak mi to příjde zcela na místě... dokud bude dostupné aspoň jedno obsluhované "okýnko" tak ty další dodatečné prodejní kapacity klidně můžou být automatové...
Zajmavější to může být postupně směrem "dolů" ke stanicím s nižším provozem. Tam bych řekl že by aspoň jeden automat byl dobrý, může se toho využít k neobsazení "okýnka" ve vysloveně "mimorozumných" časech, tedy v noci a tak.
U těch nejmenších které by se tím pádem staly výhradně "automatové" tam si fakt nejsem jistý, otázka je ta vandaluvzdornost, taky by se muselo nějak rozumně definovat co dělat při deklarované (jsme v Česku, takže možná někdy i podvodně) nefunkčnosti automatu a čekání jestli průvodčí příjde nebo jestli to do mé cílové stanice nestihne (a pojedu tedy zadarmo)...
Jinak o EPIKách a podobně si básněte jakmile nebudou vázány na kartu ČD která má dost vysoký "servisní poplatek", do té doby asi každý nepravidelný cestující zaplatí kreditkou než si zařizovat "něco" s čím by měl víc starostí než užitku. Proboha, vždyť od toho ty karty jsou aby se s nima dalo bez problému platit denně v Albertu, tak proč ne občas v automatu na nádraží??
P.S. nebyla by pro velké stanice vhodná nějaká "zdvojená" verze která by měla třeba dvě strany (umožňující zaráz dva kupující) s tím že trezor/mincovník na bankovky a mince by to mělo společný? Pak taky asi i jeden řídící počítač, jeden zdroj/UPS a tak...
P.P.S. Na spoustě malých neobsazených zastávek by docela postačovaly automaty IDS, které bývají citelně jednodušší a "blbu/vandalovzdornější" samozřejmě jen tam kde IDS je... stejně se tam už musely řešit označovače IDS, tak umístění a napájení je většinou vyřešeno byly by to jen "větší označovače s možností prodeje"
Nový "jízdenkový" software byste stejně musel naprogramovat i pro terminál typu PayPlus (software, co si udělali pro StudentAgency je nepoužitelný, pár desítek stanic a pár tisíc stanic je "trochu" rozdíl, nemluvě o tom, že interface do rezervačního systému bude jistě jiný a že jízdenka ČD má splňovat parametry podle UIC ... ).
Ostatně ta společnost PayPlus se může do VŘ přihlásit, ne? Ať už sama, nebo s nějakým partnerem. A dodá tam svůj HW, který rozšíří o čtečku Mifare karet a nainstaluje tam SW, který vyvine pro ČD, místo svého "složenkového".
Kdyz uz automat tak neco jako http://www.pay-plus.cz/ , konec koncu Regiojet uz v nich jizdenky prodava.
Petr112:
Aplikace na tom automatu muze prece nabizet nejzadanejsi trasy a typy listku jako rychlou predvolbu, upravenou podle prac.den/vikend/zacatek mesice .
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










